FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ruralul, o nouă bornă pe traseul expansiunii Barta Ati

Ruralul, o nouă bornă pe traseul expansiunii Barta Ati

Barta Ati
Barta Ati
Barta Ati
Barta Ati
Barta Ati
Barta Ati

Deși segmentul de retail independent pierde constant teren în fața marilor lanțuri, nu puțini sunt jucătorii care reușesc încă să transforme provocările momentului în oportunități de creștere. Din această categorie face parte și Barta Ati, unul dintre cei mai importanți comercianți din județul Satu Mare. „Ducem o luptă tot mai grea, dar strategia noastră de creștere este construită în jurul expansiunii și al unui preț corect”, a spus Attila Barta, Director General al rețelei.

Cu o poveste de 30 de ani în piața locală de retail, Barta Ati a pariat încă de la început pe strategia dezvoltării în pași mici. Construit inițial în zona de distribuție, businessul s-a dezvoltat și pe segmentul de retail, ajungând în prezent la o rețea de 26 de magazine, dintre care trei în regim cash&carry, și o cifră de afaceri totală peste 40 de milioane de euro.

„Este foarte greu să menții un business pe un trend ascendent în contextul actual. Noi luptăm în fiecare zi să ne păstrăm locul în piață și investim constant în dezvoltare. Cel puțin 70% din profitul obținut îl reinvestim în business”, a punctat Attila Barta, Director General al rețelei.

Dacă ne raportăm la 2023, pe lângă investițiile „obligatorii” precum achiziția de RVM-uri, retailerul a alocat fonduri pentru remodelarea magazinelor, dar și pentru expansiune. „Anul trecut am inaugurat două locații și planul pentru anul acesta este să continuăm dezvoltarea”, a explicat retailerul.

Focus pe dezvoltare în rural

Expansiunea urmează însă o strategie atent construită și, dacă până acum focusul a fost acoperirea orașului Satu Mare, Barta Ati se uită acum tot mai atent către zonele rurale, unde ponderea retailerilor internaționali este încă redusă. „Din cele 26 de magazine pe care le deținem, 20 sunt în Satu Mare. Astfel că încercăm să mutăm dezvoltarea către zonele rurale și urbanul mic, unde nu avem încă o prezență notabilă”, a spus Attila Barta.

Concret, retailerul deține doar patru locații în mediul rural. Dintre acestea, una a fost inaugurată la finalul anului trecut, chiar înainte de Crăciun, în localitatea Micula (județul Satu Mare). „Am deschis primul magazin în rural acum patru ani și din acel moment căutăm activ zone în care să ne extindem. Anul trecut am finalizat investiția din Micula, un proiect a cărui valoare totală s-a ridicat la 850.000 de euro”, a adăugat antreprenorul.

Cu o suprafață de circa 600 de metri pătrați, magazinul Barta Ati din Micula a fost construit de la zero, chiar în centrul localității, obiectivul fiind de a deveni locația comercială numărul 1 pentru locuitorii comunei. Pentru acest lucru, retailerul a gândit cu atenție sortimentația, încercând să acopere cât mai bine nevoile cumpărătorilor. „Nu am ales să mergem pe o structură diferită la nivel de sortimentație, chiar dacă vorbim despre un magazin din mediul rural. Am păstrat aceeași bază pe care o avem în magazinele din urban și chiar am extins portofoliul pe categorii cu potențial în rural, precum zona de menaj, dar am listat și categorii noi, precum cea de unelte (clește, patente, ciocane etc.) și de semințe pentru răsaduri”, a explicat acesta.

Sortimentația, un element de diferențiere

Deși este situat într-o localitate cu puțin peste 3.000 de locuitori, magazinul Barta Ati pune la dispoziția clienților aproximativ 10.000 de SKU-uri, alimentele generând circa 70% din totalul vânzărilor. Prin ce diferă însă sortimentația, în comparație cu celelalte magazine din comună? „Pe lângă diferența numerică, pentru că noi oferim o sortimentație extinsă, sunt produse pe care le importăm direct din Ungaria. Complementar, există un portofoliu extins de produse marcă privată, dar și produse din portofoliul CBA, rețeaua Barta Ati fiind parte din franciza CBA Nord-Vest, dar și cofondator al alianței CBA Partners”, a mai punctat Attila Barta.

Și chiar dacă retailerul are în față un client mai flexibil și mai puțin pretențios decât în mediul urban, magazinul reunește atât produse de prim preț, cât și sortimente premium, pentru că „și în rural oamenii cumpără produse mai scumpe și caută produse de o calitate superioară”.

Cât despre topul vânzărilor, țigările și produsele din tutun generează între 18% și 22% din vânzările zilnice. „Clasamentul este completat de apă, răcoritoare și bere. Și carnea proaspătă are o performanță foarte bună, chiar dacă vorbim despre mediul rural, unde oamenii consumă și produse din propriile gospodării”, a explicat antreprenorul. Performanța acestor categorii este susținută și prin sortimentație (zona de produse cu temperatură controlată acoperind circa 25–30% din magazin), dar și prin promoții. „În contextul actual, prețul este un criteriu tot mai important în decizia de cumpărare. Astfel, ne-am regândit strategia promoțională și încercăm să venim cu promoții cât mai multe și cât mai relevante pentru cumpărători”, a completat Attila Barta.

Direcții strategice pentru viitor

Deși cota retailului independent este pe un trend descendent de câțiva ani buni, 2023 a marcat un avans de 15,2% pentru acest canal, în linie cu ritmul de creștere al pieței, potrivit datelor NielsenIQ. „2023 a fost un an greu, dar noi am reușit să depășim pragul de 40 de milioane de euro cifră de afaceri, bifând un avans de peste 10%. Dacă mă raportez la 2024, primele trei luni au venit cu un ritm de creștere mai bun (18–20%), pe care sper să reușim să-l menținem până la finalul anului. Însă nu e un lucru ușor”, a mai spus Attila Barta.

Cea mai mare provocare pentru anul acesta? Pe lângă investițiile marilor retaileri în dezvoltare, lucru care face piața tot mai competitivă, antreprenorul vorbește despre finalizarea unui centru logistic nou care va susține practic dezvoltarea companiei în perioada următoare. „După 30 de ani de activitate a venit momentul să facem un pas înainte și am demarat construcția unui depozit logistic de 13000 de metri pătrați. Vorbim despre o investiție de 10 milioane de euro, care, sperăm noi, ne va ajuta atât în dezvoltarea segmentului de retail, cât și în zona de distribuție”, a completat antreprenorul.

Pe lângă rețeaua proprie de magazine, Barta Ati livrează săptămânal marfă către 800 de parteneri, divizia de distribuție având o pondere de 40% în total business. „În ultimii ani am crescut ponderea segmentului de retail și intenționăm să păstrăm acest trend”, a punctat Attila Barta.

Cât despre oportunitățile de creștere, rețeta Barta Ati are la bază trei ingrediente simple: expansiunea și remodelările, sortimentația și strategia promoțională.

„Vom păstra ritmul de deschideri din ultimii ani. Nu ne-am setat un prag-țintă, dar știm că trebuie să ieșim din județ. Avem pe listă acest proiect de doi ani, dar nu am găsit încă spațiul potrivit pentru a testa expansiunea dincolo de granițele care ne-au consacrat. Anul acesta vom continua extinderea în rural, dar vom deschide și o nouă locație în Satu Mare, bugetul de investiții ridicându-se la circa 1,5 milioane de euro”, a adăugat Attila Barta. În ceea ce privește remodelările, retailerul spune că, deși rezultatul depinde și de investiție, creștere raportată la nivel de vânzări este undeva între 15 și 30% după modernizare.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content