FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Roxana Manolescu, Caroli: „Avem curajul de a construi viitorul chiar și în situații dificile”

Roxana Manolescu, Caroli: „Avem curajul de a construi viitorul chiar și în situații dificile”

În timp ce piața s-a confruntat cu transformări și provocări continue, 2021 a însemnat pentru Caroli Foods Group un an al construirii viitorului, timp în care agilitatea și inovația au fost cele care au dat tonul creșterii. Cu un buget de investiții de peste 10 milioane de euro pentru acest an, Roxana Manolescu, CEO Caroli Foods Group, spune că 2022 va continua să fie un an al provocărilor, dar și un an al marilor oportunități, în contextul în care piața din România are un mare potențial. 

Sunt deja doi ani de când ne adaptăm la noua normalitate a pieței. Cum arată bilanțul anului 2021 pentru Caroli Foods Group?

Pandemia a generat o transformare a modului în care oamenii cumpără și consumă. De aceea, este foarte important să îți propui obiective ambițioase, dar realiste. Ultimii doi ani au fost dificili, cu nenumărate provocări, atât la nivel individual, cât și al comunităților de business, însă avem curajul de a construi viitorul chiar și în situații dificile. În termeni financiari, vorbim despre un avans de până în 9%, iar în contextul dat considerăm că este un rezultat foarte bun. Chiar dacă acești doi ani nu au adus creșteri semnificative, Caroli Foods Group a pus bazele unei construcții solide pentru anii următori, prin investiții, inovație și foarte important, prin dezvoltarea echipei. Echipa Caroli este cel mai mare atu al nostru, iar „investiția” în oameni susține afacerea noastră și determină succesul acesteia.

Anul trecut am alocat un buget de peste 10 milioane de euro în tehnologizare (instalarea unei linii de ready meal -mâncăruri gata pregătite în fabrica din Pitești) și a unor linii de ambalare automată a ambalajelor din carton, care au răspuns cererii pieței de a facilita fluxul logistic. Acestora li se adaugă și un nou depozit logistic, care va satisface atât dezvoltarea afacerii noastre, cât și furnizarea de servicii logistice profesionale pentru producători importanți din piața alimentară.

Care sunt cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat anul trecut și de unde au venit oportunitățile de creștere?

Lipsa predictibilității financiare, criteriile de cumpărare în continuă schimbare, închiderea temporară a sectorului HoReCa, scăderea achizițiilor de produse vrac, problemele din fluxurile de aprovizionare la nivel global au dus la schimbări importante ale pieței, care au avut un impact major asupra companiilor. Specialiștii menționează că în 2021 prețul ambalajelor din plastic a crescut cu aproximativ 50%, a celor de carton cu aproape 40%, iar al gazelor naturale cu 250%. Astfel, după ce în 2020 a trebuit să găsim soluții imediate la o situație unică, anul trecut a venit cu provocări suplimentare.

Pentru noi, 2021 a fost despre agilitate și inovație. Pentru a fi în concordanță cu noile cerințe am îmbunătățit fluxurile logistice și ne-am asigurat că livrăm produse rapid și în siguranță tuturor clienților noștri. De asemenea, pandemia a favorizat creșterea canalului de e-commerce, iar noi am răspuns foarte rapid acestui trend și am menținut niște parteneriate importante.

La nivel de categorii, oportunitățile au venit în principal din zona de ready-meals, unde piața a înregistrat creșteri de aproximativ 5% și din snacking, unde piața a crescut cu peste 10% în 2021 față de 2020, menținând tendința ascendentă a ultimilor 3 ani, prin listările din ce în ce mai numeroase în comerțul modern (conform datelor Nielsen).

Care sunt segmentele de produse care au raportat cele mai bune performanțe și ce a stat la baza evoluțiilor peste medie?

Avem un portofoliu cu peste 200 de produse care ne permite să ne adresăm diverselor segmente de piață și să optimizăm raportul calitate/preț. Pentru a răspunde nevoilor consumatorilor și pentru a ne adresa schimbărilor survenite în obiceiurile de consum ale acestora, am decis să extindem și să diversificăm portofoliul de produse feliate. O performanță bună a fost atinsă și de categoria de ready meals, unde am lansat gama Maestro, formată din zece rețete pregătite în fabrica din Pitești.

Alte categorii de produse care au ajuns la o cerere mare au fost cele premium, precum șunca Sissi, unde am continuat să extindem gama cu produse noi, dar și produsele de snacking. Am adus pe piață astfel de produse sub brandul Campofrio și ne vom diversifica portofoliul atât cu produse de snacking consacrate pe piețele externe, cât și cu diferite alternative derivate din produse actuale, apreciate de români. Pe piețele vestice produsele de snacking din carne au o pondere importantă în categorie și estimăm creșteri importante și în România. În cinci ani de zile, preconizăm să ajungem la o cotă de piață de peste 5% în snacking.

Cum vedeți peisajul de retail și cum și-a adaptat Caroli Foods Group strategia de business la evoluțiile din piață?

Suntem într-o perioadă foarte importantă de schimbări și vedem că jucătorii din retail încearcă să găsească soluții pentru a se adapta noilor tendințe din consum. Pandemia, lockdown-ul parțial, lucrul în sistem hibrid și-au pus amprenta asupra momentelor de consum și a comportamentelor de cumpărare. Pe canalul de hypermarketuri este vizibilă o scădere, în timp ce în dreptul canalului de comerț tradițional vedem o stagnare sau chiar o ușoară redresare. Pentru noi retailerii tradiționali rămân un canal important, care incluzând și HoReCa, are o pondere de peste 35% din business. Interesant este că în ultimii ani există o redistribuire între segmentul de HoReCa și clienții tradiționali, în defavoarea acestora din urmă.

Contextul actual a venit și cu o perspectivă nouă asupra puterii parteneriatului în business. Ce a schimbat iremediabil pandemia din punctul acesta de vedere?

Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o a fost că trebuie să fim aproape de clienții noștri, că este foarte important să comunicăm și să împărtășim strategia și modificările de strategie astfel încât să ne putem adapta rapid și, împreună, să răspundem nevoilor consumatorului. În plus, într-o lume în continuă schimbare și adaptare, am înțeles că inovația este cea care te menține și asigură potențialul de creștere în viitor. Drept urmare, focusul nostru a fost în această direcție și feedback-ul consumatorilor, dar și al clienților a fost pozitiv și într-o evoluție cu totul diferită față de încercările noastre de acum câțiva ani care nu s-au soldat neapărat cu succes pentru că piața nu era pregătită. Mai mult, consumatorii și-au dorit să vadă o față nouă pentru brandul Caroli și am venit cu un ambalaj nou, împrospătat. Investițiile vor continua și anul acesta.

Ce așteptări aveți de la anul 2022 dacă puneți în balanță moștenirea lui 2021, dar și provocările actuale?

Strategia și acțiunile tactice se schimbă, trăim în VUCA world (trad. un mediu volatil, incert, complex și ambiguu) și ceea ce funcționa în trecut nu garantează că va funcționa la fel în prezent. Astfel, agilitatea și adaptabilitatea sunt esențiale. Ultimii doi ani ne-au învățat să îmbrățișăm viitorul așa cum vine, cu lucruri pe care le știm și cu situațiile la care trebuie să ne adaptăm. 2022 va fi un an greu atât din perspectiva modificărilor rapide din consum, cât și din cauza presiunii pe care o creează majorările de preț pentru că toate acestea se vor reflecta în bugetele  tuturor companiilor. Dar în același timp, 2022 va veni cu multe oportunități. De aceea noi intenționăm să menținem nivelul de investiții la peste 10 milioane de euro.

Cum arată lista de priorități și care este targetul de creștere setat pentru anul acesta?

Obiectivul nostru în 2022 este să ne menținem poziția de top pe piață, să ne îmbunătățim capacitățile logistice și să întărim dimensiunea de inovație a companiei noastre. Din perspectiva categoriilor, vom continua extinderea gamei de ready meals și a produselor feliate, iar în egală măsură vom pune accentul pe produsele premium și pe segmentul de snacking. În plus, vrem să maximizăm potențialul fiecărui canal de vânzare, de asemenea și zona de export. În prezent acest canal are o pondere de aproximativ 7% din totalul business-ulu, iar nucleul sunt piețele cu comunități mari de români. În paralel, continuăm și extinderea parteneriatelor pe zona de provider de servicii logistice către producători importanți din România.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content