FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Robert Uzună, Ursus Breweries: Oportunitățile de creștere vor continua să vină pe linia inovațiilor de produs

Robert Uzună, Ursus Breweries: Oportunitățile de creștere vor continua să vină pe linia inovațiilor de produs

Robert Uzună

Cu un buget de investiții de 50 de milioane de euro pentru următorii trei ani și obiectivul extinderii capacităților de producție pentru fabrica din Brașov, Ursus Breweries mizează pe dezvoltare și parteneriate puternice cu furnizorii locali pentru creșterea sustenabilă a businessului pe piața locală. Robert Uzună, Vicepreședinte Corporate Affairs Ursus Breweries, spune într-un interviu pentru Progresiv că învățăm cu toții, din mers, cum să trăim această nouă realitate, dar, pe termen lung, puterea de adaptare și de inovare vor face diferența.

Cum vedeți dinamica pieței de profil pentru acest an și ce estimări aveți pentru rezultatele financiare Ursus Breweries?

Experiența ultimilor doi ani ne-a învățat că estimările, deși utile ca exercițiu strategic, nu pot fi altfel decât foarte fluide. Aceasta întrucât ele nu pot fi desprinse de provocările cărora va trebui să le facem față în contextul pandemic, în primul rând. Totodată, trebuie să fim pregătiți cu scenarii prin care să ne adaptăm și să întâmpinăm efectele pandemiei la nivel macroeconomic, și mă gândesc aici în primul rând la inflație și la evoluția viitoare a prețurilor de consum și raportul cu puterea de cumpărare a populației, influența costurilor utilităților, dar și la presiunile pe lanțul de aprovizionare sau la adaptarea ofertei în funcție de modificarea preferințelor consumatorului.

Ce oportunități de creștere vedeți pe piața din România în contextul actual?

Oportunitățile cred că vor veni din capacitatea fiecărui jucător de a se adapta la aceste provocări noi. În industria noastră, nu exclud ca oportunitățile de creștere să continue să vină și pe linia inovațiilor de produs. La acest capitol ne-am pregătit temeinic încă de la începutul anului 2021 și am îmbogățit oferta locală cu lansări importante, precum Ursus Cherry Lager sau Viper Hard Seltzer, care acoperă noi zone de consum.

Care au fost principalele direcții strategice abordate de Ursus Breweries?

Direcțiile strategice trebuie să aibă continuitate pentru un rezultat consolidat pe termen lung. Contextul economic și social contează întotdeauna, și atunci provocarea este tocmai păstrarea acestor „ancore” strategice. Pentru Ursus Breweries, concret, în contextul bine cunoscut al pandemiei, în acest an ne-am concentrat pe siguranța și sănătatea angajaților Ursus Breweries, stabilitatea și continuitatea afacerii noastre, dar și pe agenda noastră de inovații.
Așa cum este lesne de intuit, din punct de vedere operațional a fost nevoie de adaptabilitate și de ajustări periodice ale acțiunilor planificate. Dacă am putea vorbi și de ceva bun rămas după acest context, a fost faptul că organizațiile au exersat într-un „scenariu real” o criză profundă, din care fiecare a învățat lecții valoroase.

În ce măsura v-a afectat modul în care a funcționat industria HoReCa și, totodată, ce aport are sectorul de retail la vânzările totale?

În 2020, piața berii nu avea cum să nu fie afectată de restricțiile și contextul pandemic care au făcut ca activitatea din HoReCa să se contracte puternic, având ca rezultat o scădere importantă a volumelor comercializate prin acest canal. Este corect faptul că o parte din această scădere a fost compensată de o creștere a consumului prin achiziția din canalele de retail, iar odată cu relaxarea condițiilor și vânzările din hoteluri și restaurante au revenit. Totuși, chiar dacă 2021 a fost un an de revenire, de reconstrucție, acest decalaj din HoReCa nu a fost recuperat. Motivele sunt multiple, pornind de la temerile induse de context oamenilor, obiceiurile de consum ale românilor, care merg mai rar la terasă față de consumatorii din alte țări europene, restricțiile alternante care s-au succedat și în 2021, mergând până la facilitatea accesului în aceste spații publice în funcție de protocoalele stabilite de autorități. 

Ce ne puteți spune despre parteneriatele cu furnizorii locali și evoluția acestora în ultimii ani?

Felul în care lucrăm cu furnizorii locali și parteneriatele pe care le construim în ani de zile fac parte din direcția strategică amintită a Ursus Breweries, și anume concentrarea pe stabilitatea și continuitatea afacerii. Este cu atât mai important, având în vedere că o mare parte din materialele și serviciile implicate în producția și ambalarea berii depind de colaborarea cu furnizorii locali. Bunăoară, în perioada 2018 – 2020 circa 74% din bugetul de achiziții a fost direcționat către aceștia. Într-o altă perspectivă, furnizorii reprezintă o prioritate pe agenda noastră de dezvoltare durabilă și parteneriatele pe care le dezvoltăm sperăm să ne ajute, pas cu pas, să ne atingem obiectivele de sustenabilitate stabilite pentru anul 2030 și chiar 2050, dintre care un focus important îl are încadrarea fermă pe un traseu de evoluție care să ducă la un nivel neutru al amprentei de carbon. Mai mult, alături de furnizorii noștri încercăm să găsim și modalități de colaborare pentru proiecte de responsabilitate socială, un exemplu fiind parteneriatele pe care le-am avut în ultimii ani pentru organizarea de acțiuni de colectare și reciclare la marile festivaluri din țară unde am fost prezenți.

Potrivit Raportului de Dezvoltarea Durabilă, până în 2030, fabricile Ursus Breweries ar urma să fie neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon. În ce stadiu sunteți acum din acest punct de vedere?

Într-adevăr, anul 2030 este pentru noi un orizont important, în care ne propunem ca fabricile noastre să atingă un nivel neutru al amprentei de carbon, obiectiv stabilit în cadrul strategiei de sustenabilitate al grupului Asahi Europe & International, din care facem parte. Avem un parcurs bun și am făcut pași importanți, cel mai semnificativ fiind chiar contractul semnat cu Engie România pentru alimentarea fabricilor noastre cu energie electrică 100% din surse regenerabile de la 1 ianuarie 2022. Un alt exemplu îl reprezintă faptul că întreaga flotă de motostivuitoare alimentate cu gaz a fost înlocuită cu modele alimentate integral electric. În 2022 vom continua implementarea strategiei de sustenabilitate cu accent pe cele șase obiective principale, respectiv amprenta neutră de carbon a operațiunilor, reducerea consumului de apă, sustenabilitatea resurselor, ambalajele circulare, incluziunea și bunăstarea angajaților şi a consumatorilor, precum și promovarea alegerilor responsabile în privința consumului de alcool.

Pentru 2022, luați în calcul schimbări de strategie având în vedere contextul pandemic care se tot prelungește?

„Adaptabilitatea continuă” în context pandemic capătă noi sensuri față de ceea ce presupunea acest concept până în 2020. Învățăm din mers, cu toții, cum să trăim această nouă realitate, însă este nevoie, cum spuneam, și de o constantă. Prioritățile noastre cu privire la performanța în producție, inovația de produs, grija față de echipa Ursus Breweries și ecosistemul de furnizori, precum și obiectivele de dezvoltare durabilă rămân pe agenda noastră operațională. Schimbările vor apărea la ritmul în care proiectele vor fi implementate sau modul în care vom adapta unele inițiative în funcție de cum va decurge 2022 din punct de vedere economic și social. Ca un exemplu concret, investițiile necesare extinderii și dezvoltării sunt un punct critic nu doar pentru Ursus Breweries, dar și pentru România. Într-un context în care concurența pentru alocarea capitalului intra-grup este acerbă, este critic important ca autoritățile să înțeleagă acest fenomen și să ajute, în limitele normale, derularea acestor investiții care vor deveni și mai importante într-o perspectivă post-pandemie. Nu cred că ne permitem alternativa în care autoritățile întârzie sau riscă să încurce planuri legitime și conforme cu interesele comunității, întrucât capitalul se va muta în acele piețe în care factorul administrativ este un partener mai degrabă decât un obstacol birocratic.

Ce buget de investiții luați în calcul pentru acest an și către ce segmente veți direcționa cele mai importante sume?

O parte din investițiile planificate de Ursus Breweries pentru următorii trei ani însumează un buget de 50 de milioane euro, cu obiectivul extinderii capacităților de producție pentru fabrica din Brașov. Investițiile realizate de Ursus Breweries în ultimii ani, precum și cele planificate pentru perioada următoare, sunt ghidate de principiul sustenabilității, adoptat în strategia noastră de dezvoltare durabilă, și sunt concepute să aibă un impact cât mai redus asupra asupra mediului. Acestea nu se rezumă doar la noi tehnologii, la eficientizarea operațiunilor sau la sustenabilitatea ambalajelor produselor noastre, ci se preocupă și de comunitățile în care suntem implicați activ. Astfel, doar în intervalul 2018 – 2020 am alocat 4,7 milioane de lei către comunități prin diferite acțiuni de sponsorizare, donații și proiecte comunitare. Între altele, acestea cuprind programul de burse oferite studenților și elevilor cu rezultate academice bune și implicare civică, proiectul prin care am construit 12 zone de relaxare Ciucaș destinate oamenilor din comunitățile locale pentru activități de relaxare și de picnic, sau programele de informare pentru un consum responsabil de alcool și acțiunile de colectare și educare în privința deșeurilor de ambalaj. Cu atât mai mult, implicarea noastră a avut și o dimensiune socială în această perioadă de pandemie, unde prin puterea brandurilor noastre, respectiv prin parteneriatul dintre Timișoreana și Crucea Roșie Română, am reușit să contribuim cu un milion de lei la achiziția de aparatură medicală pentru dotarea spitalelor.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content