RetailZoom: 2021 a fost un roller coaster pentru retailul din România

Deși anul 2021 a fost un adevărat roller coaster pentru retailul din România, industria și-a menținut totuși un parcurs destul de echilibrat al vânzărilor față de anii anteriori, cu un ritm încetinit în a doua parte a anului și cu un potențial bun de recuperare a vânzărilor spre final de an, arată analiza Jurnalul de Vânzări realizată de RetailZoom. RetailZoom: 2021 a fost un roller coaster pentru retailul din România

Dinamica generală de creștere este însă inferioară anilor anteriori: +8,9% creștere în noiembrie 2021 versus aceeași perioadă din 2020, dar cu un bun potențial de a depăși 10% până la finalul lui 2021, arată datele aferente perioadei ianuarie-noiembrie 2021. Mai mult, prețurile produselor cresc moderat – cu 4,9%  pentru top 500 cele mai vândute articole în noiembrie 2021 comparativ cu noiembrie 2020, acesta fiind rezultatul tuturor acțiunilor de promovare dedicate produselor prin discounturi și pachete avantajoase susținute și de producători și de retaileri.

Sectoarele ce dețin interes crescut pentru consumatori în 2021, interes confirmat prin extinderea numărului de SKU-uri și translatat în creșterea vânzărilor, sunt băuturile alcoolice, mâncarea semi și gata preparată, mâncarea pentru animale și gustările sărate. Produsele de băcănie rămân și ele motor de creștere, cu toate că acestea au avut de suferit cel mai mult în termen de număr de produse active (alături de produsele nealimentare) versus alte departamente. Astfel, 4 din 5 categorii din sectorul alimentar își continuă creșterea în 2021 comparativ cu 2020, pe când în sectorul nealimentar rata scade la 2 din 3 categorii.

Alte concluzii ale raportului RetailZoom:

  • Categoriile ce nu mai susțin aceleași creșteri de anul trecut și au fost în scădere în 2021 au o contribuție de 22% în total vânzări produse alimentare și nealimentare (fără țigări). Dintre ele, categoriile ce scad și fată de 2019 (menționate în ordinea importanței vânzărilor) sunt următoarele: brânzeturi vrac, produse pentru bărbierit, detergenți de mobilă, cereale pentru sugari/bebeluși, dizolvant lac de unghii, produse de curățat covoare.
  • Majoritatea categoriilor de băuturi nealcoolice depășesc ratele de creștere din 2020 vs 2019 pentru perioada analizată (excepția cea mai importantă este reprezentată de categoria ce deține și prima poziție în vânzări în cadrul acestui sector - băuturile răcoritoare carbonatate). Alte excepții sunt băuturile instant sau siropurile.
  • În cazul dulciurilor se continuă creșterile an de an (la o rată medie de 10% pentru jumătate dintre categoriile din acest sector, categorii ce dețin o contribuție de 42% în total vânzări de dulciuri). La polul opus însă, dintre produsele de băcănie, doar pâinea cu servire asistată, pesmetul și pâinea crocantă rondele dețin dinamici mai bune în vânzări valoare vs 2020 fiind și grupa de produse cu mai puține listări de produse în favoarea categoriilor emergente de mâncare gata preparată sau semipreparată, mâncare animale, unele băuturi alcoolice sau dulciurile anterior menționate.
  • În funcție de prioritatea în coș, produsele cu o rotație mai mare și valori superioare ale vânzărilor au înregistrat în medie cu 2-3 puncte procentuale mai mult vs creșterile de preț ponderate pentru fiecare categorie.

Raportul RetailZoom se referă la evoluția vânzărilor valorice din perioadele 4 ianuarie - 28 noiembrie 2021 (săptămânile 1-47 ) versus 30 decembrie 2019 - 22 noiembrie 2020 (săptămânile 1-47). Toate informațiile se referă la indexul de date scanate al RetailZoom, compus din peste 3.600 de magazine din comerțul modern internațional: canal de proximitate (convenience și supermarket - Carrefour Market, Carrefour Express, dm, Inmedio, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, Xpress) și canal de magazine de format mare (Cora, Carrefour, Metro). Total FMCG acoperit se referă la 196 de categorii: produse alimentare, de îngrijire personală și a casei, tutun și țigări.

Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...
RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
Dacă în 2020-2021 coșul mediu de cumpărături din supermarketuri cuprindea în medie 6-7 produse, în prezent numărul a scăzut la cinci...
Vânzările din piața FMCG se mențin pe o pantă ascendentă și în 2022, alimentate de inflație
Vânzările din piața FMCG se mențin pe o pantă ascendentă și în 2022, alimentate de inflație
Vânzările din retailul de larg consum s-au menținut pe o pantă ascendentă din punct de vedere valoric și în 2022 comparativ cu 2021, însă...
Dinamica vânzărilor din piața FMCG în S1, încă în perioada de rezistență la criză
Dinamica vânzărilor din piața FMCG în S1, încă în perioada de rezistență la criză
În contextul unui an care a început cu lejeritate din punctul de vedere al restricțiilor pandemiei, dar care a înregistrat tensiuni globale și...
Analiză: Proximitatea și magazinele de tip convenience își consolidează creșterea
Proximitatea și magazinele de tip convenience își consolidează creșterea
Relaxarea restricțiilor și mutarea consumului în mai mare măsură în afara casei au făcut ca sezonul estival din acest an să vină cu o...
Analiză: Retailul modern internațional continuă să crească. A atins o dinamică totală de +7,9% în prima jumătate a acestui an
Analiză: Retailul modern internațional continuă să crească. A atins o dinamică totală de +7,9% în prima jumătate a acestui an
În cel de-al doilea an marcat de pandemie, consumul continuă să crească fără să mai fie sub presiunea nevoii de stocare a alimentelor. Datele...