Retailul în era conceptelor cu ADN local: băcănia Madame Delice Gourmet

Într-o lume în care timpul pare o fi o resursă tot mai prețioasă și digitalul e pus la rang de rege, în retailul fizic apar în continuare concepte care mizează pe producția artizanală locală, pe volume mici, dar de calitate superioară, pornind de la ideea că nevoia de socializare nu va dispărea niciodată. Iar Madame Delice Gourmet, un business născut la Bacău din plăcerea de a găti, este unul dintre aceste exemple. 

Se ia un contabil pasionat de bucătărie, se construiește o unitate de producție, se condimentează cu lipsa de disponibilitate a băcăniilor de listare a produselor și ia naștere un magazin de producător. Aceasta ar fi, foarte pe scurt, povestea Madame Delice Gourmet, retailer care și-a făcut debutul pe piața din Bacău în 2019. În varianta extinsă, povestea pornește de la pasiunea Deliei Burca pentru gătit și dorința de a face preparate altfel, așa cum a văzut la mama acasă. „Întâi a apărut pe piață brandul Madame Delice ca producător de condimente de legume deshidratate și tot felul de conserve, apoi am extins portofoliul și în categoria de dulcețuri. Lipsa de disponibilitate a altor băcănii în a lista produsele sau poate lipsa noastră de experiență ca vânzători ne-au făcut să deschidem în 2019 propria băcănie”, spune antreprenoarea.

Conceptul a fost gândit inițial ca un spațiu de vânzare pentru produsele Madame Delice, însă la raft și-au găsit treptat locul și alte produse care respectă o regulă simplă: produs local și de calitate. „Este clar că băcănia noastră este «magazin de producător», produsele Madame Delice fiind vedetele. Dar asta nu înseamnă că nu am dezvoltat relații foarte bune cu alți producători ca noi. Ne dorim produse fără chimicale, de o calitate superioară, cu gust. Suntem deschiși la noi colaborări, avem clienți care vin și ne recomandă atât producători, cât și produse pe care le-au întâlnit în alte părți. Căutăm, în general, producători locali. Ce nu găsim în zonă aducem însă de la alți producători din regiune sau din țară”, adaugă Delia Burca.

Drept urmare, pe rafturile celor două băcănii clienții găsesc acum o gamă foarte diversificată, undeva la 2.000 de produse din categoriile de carne, brânzeturi, lactate sau alte produse specifice băcăniilor.În ceea ce privește portofoliul de produse proprii, antreprenoarea se mândrește cu peste 70 de produse, cele mai apreciate fiind zacuștile – de dovlecei, fasole, vinete, conopidă, ghebe și hribi.

Citește și: Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat

Madame Delice, investiții făcute pas cu pas

Madame Delice este un brand ce a crescut organic, investițiile fiind făcute treptat. „Până acum bugetul total se ridică la 100.000 de euro. Am amenajat inițial spațiul de producție într-o anexă a casei noastre, însă cea mai mare investiție a fost în amenajarea celor două băcănii. Tot profitul a fost reinvestit anual și am cumpărat noi utilaje și am dezvoltat noi spații de depozitare”, susține fondatoarea Madame Delice.

Prima băcănie a fost deschisă într-o zonă relativ centrală, însă criteriul definitiv nu a fost zona cu vad, ci mai degrabă vibe-ul. „Am căutat o locație plăcută, amenajată cu bun gust unde clienții noștri să se simtă bine și să le facă plăcere să revină. Pentru a doua locație, pentru că aveam deja experiența primei unități comerciale, ne-am îndreptat către Piața Centrală, unde traficul este mult mai mare, dar și cererea și clientela sunt total diferite. Am învățat însă să ne adaptăm din mers cerințelor, dar deschiderea către client și nevoile lui au rămas o constantă”, punctează Delia Burca.

Și chiar dacă antreprenoarea spune că între cele două locații sunt diferențe la nivel de clientelă și cerințe, băcăniile Madame Delice Gourmet se adresează unei clientele educate din punctul de vedere al stilului de viață și care este interesată să cumpere produse calitative, chiar dacă acestea au prețuri peste medie. „Cu siguranță caută produse locale, sănătoase, dar și produse fără gluten, vegane. Caută produse diferite decât găsesc în alte magazine. Tocmai de aceea căutăm să venim mereu cu noutăți, să aducem în băcănii mici producători care altfel pătrund foarte greu în piață”, spune aceasta.

Băcănia, un concept amenințat de provocările externe

A fost Madame Delice Gourmet un pariu de succes? Fondatoarea businessului este de părere că băcănia este un concept de succes și orașul Bacău are o piață pentru acest tip de magazin. „Ne place să credem că ne-am creat în timp, din 2017 când am lansat produsele pe piață, un renume bun, doar că și activitatea noastră este afectată de conjunctura socio-economică. 2022 este un an precum bursa, cu multe suișuri și coborâșuri, fără o prea mare predictibilitate. Clienții sunt influențați de tot ce se întâmplă în jurul nostru – criză, război -  și astfel există o tendință de a reduce consumul, de precauție în a cheltui banii. Așa că pentru anul acesta nu prea putem vorbi despre creștere”, susține Delia Burca.

Astfel, în ultimul an valoarea medie pe bon a scăzut, menținându-se în ultimele luni în jurul valorii de 80-100 de lei. „Numărul mediu de clienți zilnici este în jur de 30, dar cu siguranță cea mai mare problemă actuală este lipsa de constanță în cerere, cât și în aprovizionare”, adaugă fondatoarea Madame Delice Gourmet.

Deși 2022 este un an de supraviețuire, cu focus pe strategiile de menținere în piață și păstrare a cifrei de afaceri la nivelul anului 2020, antreprenoarea a decis să continue investițiile în business. „Acum lucrăm la autorizarea activității de patiserie pentru a putea acoperi cererea de produse bune și sănătoase”, punctează Delia.

Cât despre planurile de viitor, pentru moment retailerul nu are în plan deschiderea unor noi locații, însă își dorește să dezvolte rețeaua de băcănii partenere unde sunt listate produsele Madame Delice. „Aceasta este direcția în care ne canalizăm energia de creștere. Investim atât în active, cât și în echipă. În plus, pentru că principalele amenințări sunt iminentele creșteri de costuri atât pe partea de utilități, avem în derulare două proiecte pe fonduri europene și guvernamentale pe care sperăm să le implementăm și finalizăm. Anul acesta am direcționat investițiile către energia verde în scopul eficientizării costurilor cu utilitățile”, concluzionează Delia Burca.
 

Băcănia Rod, retailerul pentru care reinventarea face parte din strategia de dezvoltare
Băcănia Rod, retailerul pentru care reinventarea face parte din strategia de dezvoltare
În timp ce pentru multe businessuri pandemia a venit cu dificultăți greu de depășit, pentru altele a reprezentat o perioadă bună de reașezare...
Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Deschisă în primăvara anului trecut, Băcănia Yama a mizat pe legătura cu gusturile copilăriei pentru a atrage clienți noi într-o perioadă...
Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat
Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat
Într-o piață în care lanțurile de retail internaționale își adjudecă tot mai mult din achizițiile consumatorilor, magazinele specializate...
Bolloga, un concept de 1 milion de euro construit în jurul ideii de sănătos
Bolloga, un concept de 1 milion de euro construit în jurul ideii de sănătos
Asistăm deja de câțiva ani la o dezvoltare accelerată a retailului specializat, iar acest fenomen a depășit și granițele Capitalei. Însă...