Remodelarea, cartea câștigătoare pentru Sergiana în retail
După încă un an de încercare pentru retailul independent, Sergiana, una dintre cele mai longevive rețele românești de retail, mizează pe o strategie ce are în centru un concept modern de magazin, precum și o atenție deosebită acordată serviciilor, aspecte ce pot face diferența în piață. Rezultatul strategiei în acest an? Cinci locații remodelate, alte două în curs de reamenajare și o nouă prăvălie Sergiana, în București.
Cu o rețea națională ce a ajuns în prezent la 58 de magazine alimentare, denumite intern „prăvălii”, Sergiana este unul dintre cele mai mari businessuri românești din zona Brașovului, fiind recunoscut pentru producția și distribuția de preparate din carne. Dezvoltarea în retail a luat amploare în 2010 când proprietarii companiei românești au decis să investească într-o rețea de supermarketuri, pe lângă magazinele specializate pe care le operau deja, cu ideea de a extinde sortimentația în afara gamelor proprii de mezeluri.
După mai bine de 10 ani de creștere susținută și investiții în expansiune, anul acesta retailerul mizează pe o strategie ce are în centru remodelarea locațiilor deschise în urmă cu câțiva ani. Este și cazul Prăvăliei Sergiana Bartolomeu, de pe strada Ioan Bogdan nr. 2, una din multiplele locații din Brașov, deschisă în urmă cu douăzeci de ani și care anul acesta a fost remodelată „din temelii”, după cum a povestit Simina Arsene, managerul rețelei de retail Sergiana.
„Consumatorii moderni caută o sortimentație cât mai diversificată în zona de proximitate. Prin remodelarea locației, propunem un concept modernist ce înglobează elemente de actualitate, fenomen ce facilitează procesul de cumpărare. Profilul shopperului Sergiana este unul divers, însă predomină segmentul 30-50 de ani, cu venituri medii și chiar peste medie. Și, având în minte aceste lucruri, nevoia de modernizare este perfect explicabilă”, a explicat reprezentanta Sergiana.
Investiție de 60.000 de euro în noul concept Sergiana
Faceliftul Prăvăliei Sergiana Bartolomeu s-a tradus, în termeni financiari, într-o investiție de 60.000 de euro în cei 110 metri pătrați suprafață de vânzare și alți 60 metri pătrați camere de frig și spații pentru depozitare. Însă cea mai semnificativă schimbare în noul concept propus de Sergiana se reflectă în sortimentația magazinului. Dacă înainte de remodelare, în Prăvălia Sergiana Bartolomeu se regăseau aproape exclusiv produse alimentare, ulterior locația a înglobat și o gamă de produse non-food necesare într-o gospodărie. În continuare însă predomină articolele provenite din producția proprie Sergiana - produse din carne și preparate din carne - de altfel, lansarea rețelei rețelei de retail fiind justificată prin crearea unor puncte de vânzare proprii pentru distribuția acestor preparate către consumatorii finali. „Zilnic, aici se comercializează aproximativ 400 de kilograme preparate din carne și carne proaspătă din ferma proprie”, explică Simina Arsene.
Remodelarea Prăvăliei Sergiana Bartolomeu poate fi justificată și prin poziționarea locației, în apropierea unei piețe agroalimentare, traficul și diversitatea clienților fiind mare. În plus, decizia de a investi are în spate și dorința de a acoperi nevoile consumatorilor actuali, în zona respectivă fiind în plină dezvoltare un cartier nou de locuințe, mai spune managerul rețelei Sergiana.
Prăvălia Sergiana Bartolomeu nu este însă singura locație care a beneficiat de noul concept de magazin modern. Anul acesta au fost remodelate deja alte cinci locații Sergiana, iar alte două magazine din perimetrul județului Brașov sunt în curs de remodelare. În tandem cu faceliftul locațiilor existente, Sergiana mizează și pe expansiune prin inaugurarea de noi locații,cea mai nouă unitate inaugurată fiind în București, în Galeria Auchan Crângași. Odată cu această deschidere, rețeaua de prăvălii ajunge la nouă locații în Capitală.
Cum se traduc remodelările în cifre? Valoarea bonului mediu de cumpărături în cadrul prăvăliilor se situează în jurul valorii de 35 de lei. Dacă ne referim la locația Sergiana din strada Ioan Bogdan, nr. 2, Simina Arsene povestește că vânzările acestui magazin sunt estimate la 3% din cifra de afaceri a rețelei de magazine Sergiana, lunar. Și, pentru o imagine mai clară, anul trecut, Sergiana înregistra, în cadrul a 55 de magazine, o cifră de afaceri de 118,55 milioane lei. „Rezultatul a fost cu 6% mai mic prin comparație cu anul 2020. Scăderea a avut la bază închiderea a trei magazine după expirarea contractelor de închiriere”, explică Simina Arsene.
Sergiana, focus pe proximitate
„Serviciile vor face diferența în retailul independent. În continuare ne propunem să fim o primă alegere în zonele de proximitate. Nu concurăm cu marile lanțuri de retail. Suntem producători în primul rând și acest avantaj aduce un plus de valoare deoarece clienții aleg locațiile Sergiana și pentru produsele pe care le realizăm pe plan local”, spune Simina Arsene despre evoluția Sergiana și factorii de diferențiere în piața de retail în perioada următoare.
Competiția dintre retailul tradițional și cel modern a fost o luptă și va rămâne o luptă, crede managerul Sergiana. „În anii 2007-2010 spuneam tuturor că o carte câștigătoare va fi trecerea către un format apropiat ca ofertă de supermarket. Lucrurile s-au adeverit și se pare că provocarea pentru noi este să adaptăm un mix cât mai competitiv între magazinul de proximitate și supermarket. Asta pentru că, din punctul meu de vedere, modernizarea comerțului de proximitate va fi cheia succesului. Mai mult, consider că ne vom putea diferenția de rețelele internaționale prin servicii”, încheie Simina Arsene.