FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Rawckers, un business sustenabil și unic

Rawckers, un business sustenabil și unic

rawckers

Când au pus bazele Rawckers, Ștefan Földi și Marisha Zaporojan aveau în minte un business axat pe alimentație sănătoasă, prietenos cu mediul, dedicat celor care au grijă ce consumă și, totodată, cum reciclează.

Fondatorii au axat producția exact pe alimentele pe care ei le preferă și au pus accent pe materie primă de calitate, chiar dacă această strategie implică importuri de la zeci de mii de kilometri distanță. 

Doi oameni pasionați și creativi, care și-au propus să aducă în premieră pe piața românească gustul adevărat de brânză, într-o formă vegană – așa este descris businessul Rawckers de către fondatorii săi. Ștefan și Marisha s-au cunoscut la Timișoara, locul în care urmau să fie colegi în cadrul unui restaurant raw-vegan.

Locația nu a mai fost inaugurată, dar interesul celor doi pentru alimentația sănătoasă a rămas constant. Drept urmare, au cules din toate călătoriile lor prin lume informații și detalii despre cum reușesc alte națiuni să producă alimente vegane, sănătoase și gustoase, pe care nu le găseau în România.

„Am descoperit în Spania, Barcelona mai exact, într-un bistro raw-vegan, un platou cu brânzeturi și am rămas surprinși. Noi nu mai consumam proteină animală, eu eram chiar raw-vegană, dar din tot ce obișnuiam să mâncăm înainte, ne era dor de brânză. Când ne-am întors în țară știam că nu avem de unde să cumpărăm un produs similar, așa că am încercat să facem acasă”, își amintește Marisha.

Soțul ei, Ștefan, a început să comande toate cărțile de profil și să se intereseze care sunt etapele de producție, ce ingrediente sunt necesare și care este procesul corect de fermentare pentru caju. Apoi a început să producă pentru consumul propriu. Marisha a postat pe rețelele sociale fotografii cu sortimentele de brânză pe care le făceau acasă, iar reacția oamenilor a fost rapidă. Au întrebat cât costă și cum pot cumpăra de la ei.

De aici și până la planurile de extindere la scară largă a producției în Timișoara a fost doar un pas. Se întâmpla în 2018 și pentru Ștefan, antreprenoriatul nu constituia o noutate, avea deja experiență de 22 de ani în domeniu. Înainte de Rawckers, el a deținut două restaurante și o cofetărie. Prin urmare, domeniul alimentar reprezintă un sector pe care Ștefan îl înțelege bine.

Elementul de noutate pentru el a fost producția alimentelor raw-vegane. Chiar dacă la nivel mondial există producători de brânză din caju, niciunul nu a făcut public modul în care a ajuns la producție industrială.

„Nu există cărți care să îți detalieze procesul de producție la scară largă. Acasă, la nivel micro, e relativ simplu. Cumperi ustensile, un blender și produci pentru tine. Când vrei însă să scalezi, nu știi exact care sunt etapele, ce trebuie exact să faci ca să crești producția sustenabil, cum obții un produs de calitate și gustos. Am inventat noi toate procesele, am adaptat utilaje din alte industrii. A fost greu să găsim echipamentele necesare, pe unele dintre ele le ținem nefolosite pentru că, după ce le-am testat, ne-am dat seama că nu ne ajută să ajungem la produsul final pe care îl dorim”, spune Ștefan.

Trecerea de la vânzarea la târguri, la parteneriate pe piețele externe

În 2018, produsele Rawckers erau disponibile în magazinul propriu online și la târgurile de profil. Fondatorii businessului își amintesc că abia făceau față comenzilor primite, cu utilajele pe care le aveau la acea dată. Acesta a fost și motivul pentru care nu luau încă în calcul vânzarea către alți parteneri. La începutul anului trecut, după ce au reușit să crească producția, au semnat primele contracte cu băcăniile din țară. În acest moment, cei doi au peste 50 de magazine partenere la nivel național, dar pun în continuare accent și pe magazinul online.

„Livrăm lunar câteva sute de colete doar în urma comenzilor primite pe site. Pe perioada pandemiei, magazinul online a reprezentat aproximativ 70% din vânzări, deși în mod normal, acest canal de vânzare asigură 30% din cifra de afaceri”, spune Ștefan.
Rawckers este prima fabrică din România care produce brânză raw-vegană. Dacă la început compania avea doar șase produse în portofoliu, numărul lor a ajuns la 13 și există planuri clare de extindere a sortimentației.

„Vrem să dezvoltăm portofoliul de produse. Le-am mai schimbat și pe cele cu care am început după ce am văzut ce își doresc consumatorii. De exemplu, cel mai bine vândut sortiment al nostru în acest moment este untul pe care am început să îl producem anul trecut. Recunosc că eu nu eram foarte deschis spre acest tip de produs, dar a ajuns în topul preferințelor cumpărătorilor”, detaliază Ștefan.

Investiția în utilajele folosite în fabrică s-a ridicat la 250.000 de euro. Din această sumă, 60.000 de euro au fost asigurați de Institutul European de Inovare și Tehnologie. 

„Am fost sprijiniți de European Institute of Innovation and Technology (EIT) printr-un program de finanțare pentru start-up-urile care au grijă de planetă. Concret, ei alocă fonduri pentru toate afacerile ce ajută la reducerea poluării. Iar noi, prin faptul că nu mai folosim atât de mult teren și apă pentru că nu avem nici fermă, nici animale, cum se întâmplă în cazul producătorilor de brânză clasică, facem economie de resurse. Businessul nostru este o alternativă green la producția clasică, lucru apreciat de EIT. Ba chiar ne-au numit poveste de succes în portofoliul lor”, declară fondatorii Rawckers.

Producție bazată pe caju organic

Aproape toată materia primă folosită în fabrica Rawckers este importată pentru că proprietarii vor să respecte un anumit standard de calitate. Businessul este certificat eco și toate ingredientele și condimentele sunt certificate organic. Cum în România nu există producători nici de caju, nici de migdale, Ștefan și Marisha sunt dependenți de importuri.

„Achiziționăm caju din Vietnam sau Brazilia, iar condimentele pe care le folosim le aducem din Germania pentru a fi siguri că vom păstra mereu aceeași calitate a produselor. Ca idee, kilogramul de condimente costă în medie 25 de euro fără TVA. Dar produsele noastre sunt premium, prin urmare și materia primă trebuie să fie la același nivel. Nu avem de ce să facem rabat la calitate pentru că noi înșine rămânem primii consumatori”, declară fondatorii Rawckers.

Lunar, în fabrica de la Timișoara sunt produse în jur de 10.000 – 12.000 de alimente raw-vegane, dar volumul crește treptat. Din luna mai, antreprenorii ambalează produsele în atmosferă controlată.

„Acest tip de ambalare în atmosferă modificată ne ajută să ne extindem, să intrăm în comerțul modern și să exportăm, pentru că reușim să creștem termenul de valabilitate fără să adăugăm conservanți sau aditivi. Este o atmosferă protectoare formată dintr-un gaz inert care se folosește în general în industria alimentară și nu afectează produsul în sine”, explică Ștefan Földi.

De altfel, acesta este planul lor pentru următoarele luni: listarea în comerțul modern și extinderea pe piețele externe. În prezent, produsele Rawckers pot fi găsite în Viena și Londra, iar antreprenorii vor să se extindă în primă fază în Ungaria și Austria. Dar, în momentul în care vânzările cresc, va fi necesară o nouă investiție în utilaje.

Cei doi fondatori sunt într-o permanentă căutare de utilaje performante și de procese tehnologice prin care pot mări capacitatea fabricii. În pandemie, de exemplu, vânzările au fost mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut, deși magazinele au fost închise.

„Suntem la jumătatea anului și aproape am depășit cifra de afaceri pe care am obținut-o tot anul trecut. Am realizat repede implicațiile pandemiei și am cumpărat înainte de starea de urgență materia primă și ingredientele necesare pentru trei luni. Am funcționat la capacitate normală în această perioadă și am angajat încă două persoane”, detaliază proprietarii Rawckers.

Pentru cei doi antreprenori, perioadele cu post religios reprezintă vârfuri de vânzări, cu creșteri medii de 20 - 30% față de o lună normală. Însă doar 10% dintre clienții Rawckers sunt vegani sau raw-vegani. Între shopperii fideli se regăsesc foarte mulți părinți care caută alimente pentru copiii lor cu intoleranță la lactoză, dar și consumatori care vor o alternativă pentru proteină animală și, în plus, sunt interesați de procesul de producție al alimentelor pe care le cumpără.

Business axat pe economia circulară

„Clienții care cumpără produsele noastre sunt interesați și de partea ecologică. Mulți pun întrebări legate de plasticul folosit, de hârtia utilizată, le place să citească pe ambalaj că este fabricat din hârtie reciclată. Ne-am dorit să avem un ambalaj reciclat 100%, deși aveam unul biodegradabil. Dar cel reciclat este mult mai sustenabil, pentru că practic nu mai consumi resurse pentru producția sa. Susținem activ economia circulară, vrem să fim cât mai green, până și site-ul este green host”, explică cei doi fondatori.

În septembrie anul trecut ei au decis să facă trecerea spre un nou tip de ambalaj, dar a durat opt luni să găsească furnizori de carton, unul făcut din deșeuri agricole, să îl importe și să îl trimită către tipografie. Mai exact, cartonul folosit de cei doi este importat din Olanda, iar caserolele vin din Danemarca, de la singura fabrică din lume care face caserole alimentare din plastic 100% reciclat.

„Ne concentrăm mult pe acest concept «green», inclusiv detergenții folosiți în fabrică sunt ecologici. Dacă la noi conceptul nu este foarte dezvoltat, pe piețele externe consumatorii sunt mult mai conștienți de componenta ecologică a economiei circulare. Pe scurt, cumperi un produs, arunci ambalajul și acesta este reciclat și se va întoarce la tine sub o altă formă. Economia circulară este foarte importantă pentru tot ce înseamnă materii prime virgine. Plasticul biodegradabil presupune totuși o materie primă virgină, pe când ceea ce folosim noi vine din reciclarea unora deja consumate”, subliniază Marisha.

În 2019, businessul Rawckers a ajuns la o cifră de afaceri de 270.000 de euro, iar pentru anul acesta, proprietarii estimează că vor depăși de trei ori acest prag dacă lucrurile evoluează bine și în a doua jumătate a anului, având în vedere planurile legate de listarea în rețelele de retail. Extinderea vânzărilor necesită evident și majorarea producției, lucru care de această dată se va traduce printr-o nouă fabrică.

„Vrem să achiziționăm un spațiu mai mare, de 400 de metri pătrați, pe care să îl putem extinde până la 800 de metri pătrați. Acum operăm într-un spațiu de aproximativ 150  metri pătrați, dar suntem sufocați. Ne-am propus ca în acest an să ne mutăm în noua fabrică. Pe lângă achiziția spațiului, vom investi în jur de 250.000 de euro în utilaje”, afirmă proprietarii.

În noua fabrică își vor face loc pe linia de producție alte 20 de produse aflate acum în teste. „Mulți dintre consumatorii noștri sunt copii și știm că ei își doresc dulciuri. Atunci am gândit o variantă sănătoasă de desert dedicat lor, produs pe care ne gândim să îl ambalăm în sticlă”, completează fondatorii Rawckers.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content