FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Radu Palamariu, Alcott Global, despre leadership și succes în supply chain

Radu Palamariu, Alcott Global, despre leadership și succes în supply chain

Radu Palamariu, Alcott Global

Dacă vorbim despre lanțul de aprovizionare, cu siguranță vorbim despre un context în continuă evoluție. Radu Palamariu, Managing Director pentru Europa și Asia-Pacific la Alcott Global, este unul dintre cei care recrutează candidați pentru pozițiile de top din supply chain în cadrul celor mai importante companii la nivel global. Într-un interviu acordat exclusiv Progresiv, el explică abilitățile pe care un lider din supply chain trebuie să le dețină, dar și provocările cu care sectorul se confruntă în prezent.

Ați lansat Alcott Global în urmă cu cinci ani, dar parcursul dvs. în domeniul recrutării  a început în urmă cu 12 ani. Care sunt cele mai importante aspecte pe care le vizați atunci când trebuie să recrutați experți pe zona de supply chain?

Într-un studiu efectuat de Alcott Global în 2023, la care au participat peste 300 de directori și vicepreședinți din industria lanțului de aprovizionare din întreaga lume, s-a observat că 50% din respondenți au recunoscut existența unei penurii de candidați potriviți cu contextul în continuă evoluție al lanțului de aprovizionare. Care sunt cele mai importante abilități tehnice specifice și interpersonale pentru astfel de roluri? În primul rând, este necesară stăpânirea abilităților tehnice specifice lanțului de aprovizionare pentru a naviga prin complexitățile operaționale ale acestei industrii. Abilitățile tehnice esențiale comune care sunt necesare pentru rolurile de vârf în lanțul de aprovizionare sunt înțelegerea operațiunilor întregului lanț de aprovizionare, care este vitală și fundamentală pentru luarea deciziilor eficiente și optimizarea proceselor; stăpânirea analizei datelor este de asemenea un element esențial în această perioadă, caracterizată de transformări digitale ale lanțurilor de aprovizionare. Tehnologia este un catalizator pentru inovație, iar un lider pregătit să ia decizii informate și inovatoare este acela care e la curent cu tehnologiile revoluționare din lanțul de aprovizionare. Complementar, abilitatea de gestionare a riscurilor le permite liderilor să se activeze și să răspundă rapid la evenimente neașteptate, cum ar fi întreruperile în lanțul de aprovizionare, dezastrele naturale sau schimbările geopolitice, gestionarea eficientă a inventarului prin menținerea nivelurilor optime de stocuri, minimizarea costurilor și maximizarea satisfacției clienților, care este una din verigile importante din lanțurile de aprovizionare globale.

Dacă ar trebui să evidențiați un singur lucru pe care fiecare CEO din supply chain ar trebui să îl cunoască încă de la început, care ar fi acela?

Înțelegerea întregului proces al unui lanț de aprovizionare, de la un capăt la celălalt (end-to-end), este una dintre abilitățile-cheie pentru navigarea în mediul de afaceri dinamic de astăzi. Procesele care sunt în funcțiune în fiecare zi, prin perfecționare, devin cheia stabilității și durabilității unei organizații. Reziliența liderilor din organizație și pregătirea lor constantă vor proteja orice afacere, o vor face mai agilă și ușor de adaptat unui viitor ce este din ce în ce mai disruptiv.

Privind la nivel global, care sunt în prezent cele mai importante vulnerabilități de-a lungul lanțului de aprovizionare?

Un lider de succes al lanțului de aprovizionare nu numai că gestionează operațiunile zilnice ale organizației și are cunoștințe solide în domeniu, dar se concentrează și pe construirea relațiilor și promovarea unei culturi a colaborării – colaborare între membrii echipei și diferitele departamente din cadrul organizației. Una dintre provocările comune cu care se confruntă liderii atunci când construiesc o cultură a colaborării este complexitatea de a gestiona simultan departamente diferite, cu un obiectiv comun care implică toate grupurile ce alcătuiesc organizația lanțului de aprovizionare a unei companii, întinzându-se uneori pe diferite regiuni și cu anumite particularități culturale. Pentru a asigura o astfel de cultură, liderii de succes se gândesc la implementarea de soluții ce asigură transparența tuturor operațiunilor folosind platforme și procese integrate prin soluții digitale. Acest lucru duce la vizibilitatea operațiunilor lanțului de aprovizionare și aliniază părțile interesate cu aceeași sursă de informații. În formatul lor brut, datele pot fi copleșitoare; prin urmare, acest pas trebuie să fie realizat alături de o comunicare constantă cu părțile interesate pentru a extrage informațiile relevante care vor influența luarea deciziilor.

Considerați că o astfel de perioadă, marcată de conflicte și incertitudine, poate aduce și oportunități pentru jucătorii din zona de supply chain?

Conflictele și perturbările de natură geopolitică au reprezentat provocări pentru lanțurile de aprovizionare globale, dar, în același timp, au forțat companiile să evolueze în direcții care au și laturi pozitive. De exemplu, diversificarea lanțurilor de aprovizionare a condus la soluții ce implică mai multă reziliență, deci expunere redusă la riscuri și costuri suplimentare. Prin scurtarea lanțurilor de aprovizionare, există beneficii în direcția sustenabilității. Pe măsură ce ne uităm către viitor, rolul capitalului privat în lanțurile de aprovizionare va continua să evolueze. Principalele tendințe susceptibile să contureze această evoluție includ creșterea digitalizării, concentrarea pe tehnologii precum AI, IoT și blockchain, care conduc la o mai mare eficiență și transparență. Sustenabilitatea va ocupa de asemenea un loc central, cu investitori care prioritizează companiile ce demonstrează practici etice și prietenoase cu mediul. În plus, continuarea concentrării pe reziliență și diversificare la nivel global a lanțurilor de aprovizionare va atrage capitalul privat către soluții inovatoare în logistică și distribuție. Aceste tendințe nu numai că reflectă natura dinamică a sectorului lanțului de aprovizionare, dar subliniază și importanța strategică a capitalului privat în modelarea peisajului său viitor.

Ați punctat, în mai multe rânduri, că modul în care este prezentată zona de supply chain nu este suficient de atractiv. Cum ar trebui schimbată discuția și ce lucruri ar trebui evidențiate?

După cum am elaborat în cartea mea From Source to Sold, scrisă împreună cu Knut Alicke, Partener McKinsey, un lider de succes în lanțul de aprovizionare are abilități de colaborare, o înțelegere holistică a afacerii, este adaptabil, poate influența întreaga organizație și reușește să comunice eficient rolul esențial pe care lanțul de aprovizionare îl are în companii, nu doar prin funcția sa operațională, ci și în parametri de eficientizat costuri și contribuit la strategii financiare de maximizare a profitabilității (CHAIN – collaborative, holistic, adaptable, influential and narrative). În calitate de lider în lanțul de aprovizionare, trebuie să fii pregătit să aduci perspective relevante către colegi, către consiliul de administrație sau directorul financiar și, în acest fel, să contribui la succesul companiei. Deși nu este vorba despre o altă limbă, managementul lanțului de aprovizionare se bazează în mare măsură pe acronime și detalii pentru operațiunile sale interne, care nu sunt cele mai bune modalități de comunicare în afara organizației. În timpul pandemiei, liderii din lanțul de aprovizionare au fost nelipsiți din „comisiile de urgență” ale companiilor, deoarece reziliența a fost un factor determinant în gestionarea eficientă a așteptărilor clienților. Astfel, cei care s-au remarcat au fost cei care au reușit să prioritizeze strategiile de reziliență, dar și comunicarea concisă, adaptată la obiectivele echipei de conducere, pe marginea implementării acestora. În contextul actual, insighturile din lanțurile de aprovizionare, relevante pentru conducerile companiilor, gravitează în jurul optimizărilor care pot fi implementate în operațiuni pentru a minimiza costurile. Liderii lanțului de aprovizionare pot simți că toate privirile sunt îndreptate către ei – și în situația actuală, da, chiar așa este. Utilizând modelul CHAIN ca un compas, liderii pot conduce și transforma lanțul lor de aprovizionare în ceva chiar mai puternic, rezistent și performant.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content