FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Promoțiile în piața FMCG, din ce în ce mai frecvente, însă mai puțin eficiente în T4

Promoțiile în piața FMCG, din ce în ce mai frecvente, însă mai puțin eficiente în T4

cumparaturi FMCG

Pentru prima oară în aproape doi ani pe plan local, volumele pieței FMCG au revenit pe un trend ascendent în trimestrul al patrulea al anului trecut, iar media inflației s-a redus. Conform analizelor NielsenIQ, creșterea medie a prețurilor bunurilor de larg consum în trimestrul al patrulea a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din primul trimestru, de 23,2%.

Valoric, piața FMCG din România a crescut cu +10% în T4 2023 și cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creștere fiind băuturile non-alcoolice și produsele de menaj sau îngrijire personală. Aceste două industrii și-au schimbat în ultimul trimestru al anului, strategia promoțională, ambele trecând la o promovare mai agresivă față de aceeași perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în trimestrul al patrulea din 2022, iar produsele de îngrijire personală și a locuinței cu 3% în plus față de aceeași perioadă. Chiar dacă eforturile promoționale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficiența ofertelor a scăzut în intervalul analizat pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoțiile au adus mai puțină incrementalitate decât în trecut.

Discounterii, canalul cu cea mai însemnată creștere în T4

Canalele cu cea mai însemnată creștere valorică în trimestrul al patrulea al anului trecut au fost magazinele de tip mini market (+16,4%) și discounterii (+20,8%), cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieței de FMCG din România, confirmând tendința consumatorilor români de a-și menține cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preturi. O altă strategie la care romanii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziționarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menține cota de piață a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant față de anul anterior datorită creșterilor de preț semnificative și la aceste produse.

Trendul este în linie cu performanța la nivel global, mărcile private înregistrând creșteri mai mici în valoare și în restul lumii, media globală fiind de 12,7%

În ceea ce privește segmentul de ecommerce, acest canal a continuat să crească în valoare și în trimestrul al patrulea al anului trecut, creștere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice și non-alcoolice, însă creșterea este mai lentă față de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.

„Consumatorii români, ca și în celelalte țări, se mișcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-și satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să își coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creșteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece își pot afecta evoluția pe termen lung. Echilibrul intre profitabilitate și sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare”, au explicat reprezentanții NielsenIQ.

Disparitățile economice între clasele sociale, din ce în ce mai evidente

Disparitățile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deși Europa este un caz puțin mai fericit, și aici top 10% cei mai bogați oameni dețin 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populație, deține 37%. În America de Nord, spre comparație, top 10% deține 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasa, doar 2%.

Potrivit datelor NielsenIQ, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situație mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceștia sunt de părere că de vina sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice. În Romania, deși inflația decelerează, creșterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflație - salarii de anul trecut.

În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creșterile de preturi și scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate și încălzirea globală. În acest context, este interesant de reținut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând trei locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, față de iunie 2023.

Consumatorii rămân alerți, dar deja s-au adaptat pentru a face față dificultăților financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că pentru a-și ține cheltuielile sub control caută activ cele mai mici prețuri. Loialitatea față de branduri și retaileri este tot mai pusa la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuși să schimbe produsele și mărcile cumpărate de obicei sau chiar să renunțe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuși să schimbe și magazinele din care fac cumpărături, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.

NIQ, liderul mondial în cercetarea de piață, dezvăluie noi căi de creștere pentru comercianții și producătorii de bunuri de larg consum. Cu operațiuni în peste 100 de țări, NIQ oferă cele mai complete și clare informații despre comportamentul de cumpărare al consumatorilor, printr-o platformă avansată de business intelligence ce poate integra analize predictive. NIQ a fost înființat în 1923 și este o companie din portofoliul Advent International.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content