Praline versus tablete, o competiție în care inovația are ultimul cuvânt
După un 2020 dificil, în care interacțiunea dintre branduri și cumpărători nu a mai fost atât de intensă în magazine, categoria de ciocolată și-a revenit anul trecut, creșterea reflectându-se în vânzări. Avansul a fost mai vizibil în cazul pralinelor decât al tabletelor de ciocolată, iar trendul ascendent, va continua și în 2022, alimentat de apetitul consumatorilor pentru inovații, gusturi noi și produse mai sănătoase.
Segmentul de praline a înregistrat anul trecut cea mai accelerată creștere în categoria de ciocolată, de „double digit”, care vine însă pe fondul unei scăderi semnificative în 2020, atunci când pandemia a redus dramatic ocaziile de cumpărare specifice acestei categorii. Pe de altă parte, tabletele de ciocolată au reprezentat un segment mai puțin afectat de startul pandemiei, de aceea evoluția în continuă creștere observată la nivelul lui 2021 are o dinamică mai scăzută față de praline, punctează Andreea Găman, Marketing Manager Chocolate România Mondelēz International.
Datele RetailZoom vin să întărească această observație, pralinele bifând în intervalul decembrie 2020-noiembrie 2021 versus decembrie 2019-noiembrie 2020 o creștere de 15,8% în valoare, respectiv 13,1% în volum. Spre comparație, tabletele de ciocolată au afișat în intervalul analizat o scădere de 3,8% în valoare și o contracție mai abruptă în volum, de 8,6%.
La o analiză mai detaliată, criteriile de alegere pentru cele două categorii sunt destul de diferite. În cazul pralinelor contează foarte mult ocazia de cumpărare, dacă produsul este consumat împreună cu prietenii, familia, apropiații sau pentru a-l oferi cadou. Alegerea se face preponderent în funcție de aceste criterii și de opțiunile pe care consumatorii le regăsesc la raft pentru fiecare dintre aceste ocazii, preferințele îndreptându-se cu precădere spre sortimentele clasice, dovadă fiind și cota valorică de 58% pentru pralinele cu lapte. În cazul tabletelor de ciocolată, românii sunt destul de fideli brandurilor pe care le cunosc și le consumă în mod frecvent, sunt constanți în ceea ce privește aromele preferate, cele „clasice” fiind în continuare în topul vânzărilor (simple – 33,2% cotă valorică, cu cremă de lapte – 8,3% cotă valorică, cu alune – 6,7%).
Cu toate acestea, consumatorii sunt deschiși să experimenteze și noutăți, dacă acestea reprezintă combinații de arome pe care le consideră interesante, adaugă Andreea Găman (Mondelēz International).
Dacă vorbim despre jucătorii cei mai reprezentantivi, potrivit datelor RetailZoom, pe segmentul de praline, Ferrero, Heidi Chocolat, Kandia Dulce, Mars, Mondelēz și Storck dețin o cotă de piață de 70,9% în valoare și 64,2% în volum. Pe categoria tablete, Ferrero, Heidi Chocolat, Kandia Dulce, Ludwig Schokolade și Mondelēz au împreună 75,1% cotă valorică, respectiv 74% din punct de vedere al volumelor.
Apetit pentru noutăți
Consumatorii pun din ce în ce mai mult preț pe inovații și calitatea produselor, este de părere Tiberiu Gheorghe, Marketing Manager Pladis România – Eurex Alimentare, companie care a adăugat anul trecut în portfoliul său brandul Godiva. „Într-un context economic provocator, ciocolata devine mai mult decât o recompensă, reprezintă un loc în care evadăm, în care dorim să ne bucurăm de experiențe inedite. Românii își doresc produse de calitate, fine, și sunt dispuși să încerce noi experiențe dacă brandul are aceleași valori ca ale lor”, punctează acesta.
Ușor, dar sigur, consumatorii români încep să fie mai atenți la texturi, la arome, și, în special la ingrediente, consideră Diana Barlan, Group Brand Manager Kandia Dulce. Privind criteriile de alegere ale produselor, schimbarea esențială este vizibilă în cazul pralinelor, acolo unde producătorul a lansat Rom Bon Bon, praline de ciocolată albă și amăruie, un produs relevant mai degrabă pentru un public feminin. „Pe viitor avem în plan și alte lansări în aceste categorii, dintre ele menționez relansarea portofoliului de Praline Kandia, planificată în primul trimestru al acestui an și care aduce o gamă nouă de arome – cremă de cocos și gem de cireșe amare, cremă arahide și caramel sărat, cremă ciocolată și gem de zmeură”, detaliază Diana Barlan.
„În ultimul an am venit cu inovații atât în portofoliul de praline, cât și în cel de tablete Milka, fie prin produse ediție limitată, fie prin extinderi permanente de portofoliu. Categoria de consumatori millenials este una foarte exigentă, mereu în căutare de noutăți și combinații de gusturi inedite, pentru care astfel de extinderi de portofoliu reprezintă un factor important în alegerile făcute în magazine”, spune și Andreea Găman.
La rândul său, producătorul Mars și-a extins anul trecut portofoliul Twix, pe fondul tendinței de creștere a preferinței consumatorilor pentru ciocolata albă, care va continua și în viitor. „Ne-am extins și portfoliul Bounty, cu batonul de ciocolată neagră Bounty Dark de 57g, care răspunde preferinței consumatorilor pentru o dietă echilibrată. Trebuie să precizăm că ciocolata neagră a înregistrat o creștere în ultimii ani. În viitor, dorim să extindem portofoliul cu produse inovatoare și să venim în întâmpinarea consumatorilor care preferă porții mici, gustări – fie ca recompensă, fie ca sursă de energie”, afirmă Slavka Janekova, Portofolio Manager Mars Central Europe.
Ciocolata și trendul sănătos
Există unele trenduri la nivel mondial care încep să își facă simțită prezența și pe piața din România. Aici putem vorbi de o atenție sporită a consumatorilor pentru produse mai sănătoase– și nu ne referim doar la produse cu un aport caloric mai scăzut, ci la produse care aduc alte beneficii alimentare (aport sporit de energie, vitalitate, ingrediente naturale, ingrediente din categoria superfoods).
„Trendul anticipat de mai mulți ani ne-a găsit bine consolidați în portofoliul de produse funcționale, produse ce au răspuns țintit nevoilor de sănătate deschise de pandemie – produse vegane, produse de suport glicemic, produsele de suport intestinal și de management al greutății pentru problemele metabolice. În ultima perioadă s-a observat din ce în ce mai pregnant un apetit crescut al consumatorului pentru produse mai sănătoase și implicit pentru adoptarea unui stil de viață mai sănătos, apetit ce a dus la o creștere a vânzărilor pe categoria produselor fără zahăr”, exemplifică Robert Chiuariu, Sales Director Sly Nutriția, companie ce are în portofoliu brandurile Sly (tablete de ciocolată, napolitane, îndulcitori), Monteoro (ciocolată, cremă tartinabilă), Sweet&Safe (ciocolată, cremă tartinabilă și îndulcitori, toate pe bază de Stevia), Fizico (batoane proteice, batoane vegane), My Fibre (batoane de slăbit, batoane digestive).
Citește în continuare AICI.