FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Piața de supply chain, între creștere și nevoia de digitalizare

Piața de supply chain, între creștere și nevoia de digitalizare

supplu-chain

Piața locală de logistică și în special sectorul de supply chain sunt zone extrem de dinamice, care au reușit să navigheze cu bine anul 2020. Marii jucători oferă servicii integrate și au căutat să implementeze, în permanență, cele mai noi tehnologii, iar demersurile lor aduc beneficii tuturor celor implicați.

Deși am plecat cu intenția de a realiza un clasament al celor mai mari companii ce activează în supply chain, diferențele semnificative în ceea ce privește sectoarele deservite de acestea fac un astfel de top irelevant. Companiile din supply chain se diferențiază prin trecerea de la anumite operațiuni la altele adiacente – spre exemplu, trecerea de la activitatea de operator logistic la cea de transportator sau la cea de distribuitor, precum și prin tipurile de servicii oferite, precum depozitarea sau comercializarea efectivă. Prin urmare, analiza de mai jos este o descriere a tendințelor din piață, precum și o succintă descriere a activității celor mai importanți jucători, indiferent de zona din supply chain pe care aceștia sunt activi. Principalul trend vizibil în 2020, așadar, este cel al digitalizării – nu este ceva unic acestei industrii, din contră, dar este unul care, după cum veți putea citi mai jos, a „cerut” cele mai mari investiții în 2020.

Studiul „Trenduri și strategii în logistică și supply chain management”, realizat de Asociația Română de Logistică (ARILOG), arată că marea majoritate (84,4%) a persoanelor intervievate consideră că „transformarea digitală aduce cu sine oportunități mari sau foarte mari în cadrul companiei unde își desfășoară activitatea”. În ceea ce privește riscurile generate de digitalizare, peste jumătate dintre respondenți le consideră pe acestea scăzute sau foarte scăzute. În acest context, este interesant că, dintre abordările în supply chain, „robotica este menționată ca având o relevanță mică și foarte mică de către 62,7% dintre respondenți.”

Pe de altă parte, transparența în supply chain și digitalizarea proceselor de business sunt abordările cele mai relevante în opinia respondenților și, în același timp, cele pe care o companie le poate gestiona în bună măsură. Mai mult, aplicațiile ERP și Warehouse management Systems „sunt serviciile IT care prezintă o relevanță mare pentru mai mult de 85% dintre companiile analizate. Acestea sunt în prezent și serviciile IT deja funcționale în cadrul a 76% respectiv 64% dintre companii”, notează raportul. Zona de Data Analysis/Inteligență Artificială (IA) are o relevanță scăzută sau chiar este complet necunoscută pentru cel puțin jumătate dintre persoanele intervievate, ceea ce poate ridica anumite semne de întrebare. Predictive maintenance este singurul concept din sectorul Data Analysis/Inteligență Artificială pe care un procent semnificativ de respondenți l-au menționat ca având o relevanță mare, iar 64,3% dintre respondenți au menționat că predictive maintenance „se află cel puțin în stadiul de planificare în cadrul companiei în care activează”.

E-commerce, un canal cu o tot mai mare importanță în supply chain

Un alt subiect amplu dezbătut în conexiune cu zona de supply chain este e-commerce-ul, canal aflat în plină expansiune înainte de pandemie, căruia criza COVID-19 i-a crescut însă ritmul de creștere. Schimbarea nu înseamnă însă sfârșitul magazinelor fizice, iar retailerii din FMCG și-au folosit magazinele pentru a educa consumatorii cu privire la ofertele de produse, pentru a consolida poziționarea mărcilor proprii și pentru a sprijini chiar vânzările de e-commerce. Această complementaritate este motivul pentru care este vital, în cazul companiilor de produse de consum să investească în - și să stăpânească - lanțuri de aprovizionare omnicanal, sunt de părere analiștii de la McKinsey. În cadrul studiului „How to master the omnichannel supply chain”, ei vorbesc despre faptul că majoritatea lanțurilor de aprovizionare ale companiilor sunt anterioare omnicanalului, iar integrarea noilor capabilități pe sistemele vechi poate fi dificilă. Organizațiile trebuie să întreprindă transformări mai ample și mai profunde pentru a satisface așteptările crescânde ale consumatorilor în ceea ce privește experiența, individualizarea și viteza de livrare, menținând în același timp costurile de livrare sub control. Retailerii care vor să se bazeze pe un lanț de aprovizionare omnicanal suplu ar trebui să se concentreze pe câteva elemente: strategia, fluxul de informații, fluxul fizic al produselor, automatizarea proceselor și livrarea pe ultimul kilometru.

Citește mai multe AICI. 
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content