Perspective line pentru categoria de apă îmbuteliată în acest an
O categorie aflată pe un trend ascendent, dar nu neapărat din creșterea consumului, ci mai degrabă din inflație, apa îmbuteliată păstrează dinamica din 2021, însă marea vedetă rămâne apa vitaminizată, unde tot mai mulți jucători se extind. Efervescența pieței se observă în investițiile anunțate, precum și în tranzacții, cea mai recentă fiind intrarea PepsiCo în acționariatul Aqua Carpatica.
Principalele modificări în categoria de apă îmbuteliată, estimată la peste 3 miliarde lei, pot fi puse pe seama evoluției prețurilor, mai mari cu 13,3% în primele șase luni ale anului, ceea ce a dus la o dinamică pozitivă, mai ales în ceea ce privește valoarea categoriei. Astfel, potrivit datelor de retail audit furnizate de NielsenIQ, apa îmbuteliată a înregistrat o creștere de 16,1% în valoare și de doar 2,5% în volum în primul semestru din acest an față de perioada similară a anului trecut.
Toate canalele de vânzare au înregistrat creșteri de două cifre în termeni valorici, mai puțin formatul de hypermarket (8%), fruntașe fiind minimarketurile (+26,2%) și benzinăriile (+24,7%), care au bifat majorări de preț de 26,2%, respectiv 18,6%. În ceea ce privește evoluția categoriei în termeni volumici, discounterii au bifat un avans de 8,5%, urmați de benzinării (+5,1%) și de comerțul tradițional (+4,2). „În cazul Coca-Cola HBC, de exemplu, se remarcă o creștere a ponderii clienților de tip Key Accounts în segmentul de Discounters, care a înregistrat în acest început de an cea mai mare creștere în rândul vânzărilor companiei”, spune Adriana Mihali, Dynamic Pod Product Owner Coca-Cola HBC.
Volumele comercializate în minimarketuri au stagnat în prima jumătate a acestui an față de perioada similară din 2021, în timp ce hypermarketurile au bifat o scădere volumică de 2,7%. În cazul cora, de exemplu, categoria de apă îmbuteliată este în scădere față de primul semestru din 2021. „Trendul categoriei este negativ din 2020 și depinde în mare măsură de rata de livrare a furnizorilor, fiind influențat puternic și de comportamentul de cumpărare, aflat în continuă schimbare de la începutul pandemiei. Mulți clienți au căutat soluții alternative, cum ar fi aparatele de filtrare a apei. Apa rămâne însă un produs bine vândut, care se regăsește și în majoritatea comenzilor online. Clienții sunt atrași de perspectiva livrării la domiciliu, date fiind ambalajele voluminoase, greu de cărat”, explică Camelia Popescu, Director of PR & PA cora România. Aceasta detaliază că apa ocupă o poziție importantă în arhitectura hypermarketurilor cora și un spațiu pe măsură, date fiind ponderea mare în departamentul Băuturi – peste 20% share și locul 3 în cifra de afaceri – și ambalajele voluminoase.
Apa carbonatată pierde avans
În privința segmentării categoriei în funcție de produs, apa necarbonatată a înregistrat un avans de 18,9% în termeni valorici și 7,7% în termeni volumici, rămânând categoria cu cele mai mari cote de piață, atât în valoare, cât și în volum. „Observăm clar o creștere a importanței apei necarbogazoase în ultimii ani. Corelăm această creștere de contextul pandemic cu mai mult consum acasă, preferința pentru ambalajele mari și dezvoltarea mai multor branduri mici. La finalul anului trecut apa necarbogazoasă reprezenta mai mult de 60% din totalul pieței”, explică Adriana Mihali. Preferința consumatorilor pentru apă plată se reflectă și în creșterea categoriei în cadrul Coca-Cola HBC, care deține în portofoliu brandurile de apă minerală naturală Dorna și Poiana Negri. „Per total însă, ponderea sub-categoriilor de apă în portofoliul nostru și rata de creștere sunt similare celor din piață”, explică Adriana Mihali.
Și în cadrul Prodal '94, care a achiziționat brandurile Carpatina și Lipova în urmă cu doi ani, segmentul apei minerale carbonatate a scăzut cu aproximativ 4% în perioada ianuarie - mai 2022, categoria de apă plată fiind în creștere. Potrivit NielsenIQ, apa carbonatată a crescut în primul semestru al acestui doar în valoare (+10,7%), în timp ce la nivelul volumelor rulate, categoria a înregistrat o scădere de 6,1%. Dinamica negativă poate fi pusă și pe seama evoluției prețului mediu, care în primul semestru din 2022 s-a majorat cu 17,9% față de perioada similară a anului trecut, un procentaj semnificativ mai mare față de categoria apei plate, unde prețul a crescut cu 10,4% în ultimele șase luni.
Creșteri double digit pentru îmbuteliatorii de apă
Una dintre mișcările strategice notabile anunțate de curând pe piața de apă îmbuteliată a venit din partea Carpathian Springs, producătorul Aqua Carpatica care a vândut 20% din acțiuni către gigantul PepsiCo. Negocierile pentru acest acord strategic au început în mai 2020, Jean Valvis propunând două condiții pentru demararea discuțiilor – păstrarea statutului de acționar majoritar și plasarea Aqua Carpatica în portofoliul de branduri premium ale PepsiCo. Și dacă în prezent vânzările brandului de apă aduc în contul producătorului circa 90 de milioane de euro, tranzacția cu PepsiCo ar trebui să mărească ritmul de dezvoltare în următorii cinci ani, ponderea exporturilor urmând să ajungă la o treime din cifra de afaceri. „Ce urmează pentru Aqua Carpatica este parte a tranzacției. Există o listă de priorități cu țările în care ne vom lansa, diversificarea ambalajelor, crearea noilor categorii de produse. Este vorba de un business plan pe cinci ani aprobat. Pe lista de priorități este o prezență puternică pe piețele din Germania și China, alături de toate acele țări în care PepsiCo este dezvoltată. Mizăm pe un portofoliu foarte diversificat de produse, pentru toate gusturile și toate profilurile de consumatori”, a precizat Jean Valvis, fondatorul companiei.
Dacă ne uităm la performanța celorlalți jucători, pentru Maspex, care deține în portofoliu Bucovina și Alcalia, vânzările din 2021 au fost mai mari față de anul precedent, cu o creștere double digit în volum. „În categoria de apă îmbuteliată există sezonalitate. Dincolo de ea, 2021 a fost atipic din cauza perioadei de pandemie, consumatorii îndreptându-se cu precădere spre ambalaje mai mari datorită consumului casnic crescut”, explică Maria Nica, Marketing Manager Water Division Maspex România. Compania este în grafic cu targetul de creștere setat pentru acest an, de 14%. „Atât apa minerală naturală plată, cât și apa minerală naturală carbogazoasă păstrează o dinamică similară cu cea din 2021. Observăm o evoluție foarte interesantă a segmentului de ape îmbogățite cu arome, vitamine și ape alcaline. Consumatorii demonstrează un interes în creștere pentru apa alcalină – segment în care vânzările brandului nostru Alcalia au o evoluție foarte bună față de aceeași perioadă a anului trecut”, mai spune Maria Nica.
După un 2020 agitat pentru Dorna, din cauza dificultăților în asigurarea disponibilității apelor minerale naturale care s-au prelungit până anul trecut, 2021 a însemnat pentru Coca-Cola HBC o revenire pe un trend ascendent, cu o creștere a volumelor double digit și recâștigarea cotei de piață. „Volumul vânzărilor de apă ale companiei Coca-Cola HBC România a crescut în primul semestru al acestui an cu double digit față de anul trecut, cu performanțe foarte bune la nivelului întregului portofoliu de produse”, spune Adriana Mihali.
Și Prodal '94 a bifat un avans lower double digit în primul semestru din acest an față de 2021. „Creșterea provine atât din retailul tradițional, cât și din modern trade. La nivel de size, businessul a crescut în toate ambalajele, cu o dinamică mai bună pe portofoliul de single serve, unde Carpatina se află sub media pieței. Lipova continuă să se bucure de notorietatea și loialitatea foarte ridicate în regiunea sa stronghold, Banat, și are un potențial grozav de extindere geografică”, spune Cristina Radu, Marketing Director Prodal '94. Motoarele de creștere au fost politica de integrare eficientă a brandurilor în portofoliu, alături de performanța categoriei de apă, precum și temperaturile ridicate de peste vară.
Citește analiza completă AICI.