FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Pandemia, o lecție majoră pentru lanțul de aprovizionare

Pandemia, o lecție majoră pentru lanțul de aprovizionare

supply chain

Cea mai mică undă de șoc ce atinge lanțul de aprovizionare, un segment-cheie în industria FMCG, se propagă către toate segmentele unui business. În ultimele luni, lanțul de aprovizionare a fost lovit direct de pandemia de coronavirus, care a paralizat practic activitatea economică și a dezvăluit toate vulnerabilitățile sale.

Experții internaționali avertizează asupra faptului că situația poate deveni chiar mai gravă în perioada următoare. Ludivine Petetin, profesor la Universitatea din Cardiff, atrage atenția că schimbările din piețele globale pot genera deficiențe de produse alimentare în lunile ce vin. „Atunci când apare un fenomen disruptiv pe lanțul de aprovizionare, acesta va avea un impact asupra disponibilității produselor de pe raft”. Ea adaugă că lucrurile se pot înrăutăți, ca rezultat al politicilor de export din unele țări, oferind drept exemplu deciziile luate de guvernele Cambodgiei și al Vietnamului, care au interzis exportul de orez pentru a securiza rezervele necesare propriilor cetățeni, potrivit unui interviu acordat BBC.

În România, în acest moment zona de supply chain suportă modificări destul de puternice, pentru că în ultimele două luni s-au întâmplat multe lucruri. Prin urmare, disciplina a devenit extrem de importantă, este de părere Adriana Pălășan, Președinte ARILOG și Managing Partner Supply Chain Management Center. „Trebuie să se respecte condițiile de distanțare în activitatea curentă, la depozite și la recepțiile de magazine. Nu ajută cu nimic dacă furnizorii vin să se înghesuie la recepții și încearcă să intre pentru a descărca mai repede marfa. Este important – atât din partea retailerilor, cât și a furnizorilor – să colaboreze și să planifice foarte bine aceste intrări. În depozitele logistice se organizează personalul și schimburile în așa fel încât să se fluidizeze activitatea. Dacă o singură persoană se îmbolnăvește, depozitul se închide”, a explicat ea, în cadrul webinarului The Plan B Through and Beyond The Pandemic, organizat recent de Progresiv.

Provocări pentru companiile locale

Companiile din România au reușit totuși să se adapteze acestei situații, evitând până acum apariția unor lipsuri semnificative pentru consumatori. Cu toate acestea, era inevitabil ca blocajul economic sau măsurile luate de autorități, precum închiderea granițelor sau introducerea mai multor controale, să nu afecteze zona de supply chain.

Brîndușa Soare, Product Manager, Orbico România, spune că în ultimele două săptămâni din luna martie s-au înregistrat întârzieri în lanțul de aprovizionare, în special la importurile din țările afectate puternic de criză, așa cum ar fi Italia sau Spania. Pentru bunurile care au venit din Italia au fost întârzieri semnificative, generate mai ales de problema identificării transportatorilor dispuși să aducă marfă din acea zonă. Pentru a evita și alte probleme apărute pe zona de supply chain, este important să se respecte toate măsurile și recomandările autorităților și OMS-ului, precum și să se planifice atent toate activitățile.

Cum va arată zona de supply chain la finalul acestei crize? Brîndușa Soare crede că „au fost trase câteva semnale de alarmă. Cred că toți vom fi mai atenți la anumite aspecte și vom fi mai pregătiți dacă va trebui să ne mai confruntăm cu o asemenea criză.”
În ceea ce privește evoluția industriei alimentare, nu poate face nimeni o prognoză clară, adaugă ea. „Încă trebuie să înțelegem cum va fi afectată economia, cu cât vor scădea așteptările populației și ce obiceiuri noi de consum vor avea consumatorii. Personal, cred că mai important este să trecem cu bine peste această încercare și să reușim să avem un plan de combatere a acestei epidemii, aici este vorba despre toată societatea, mi-aș permite să spun chiar despre toată umanitatea. Nu cred că intervalul de timp ce a mai rămas din acest an va putea fi comparat cu aceeași perioadă a anului 2019. Poate vom simți semne de revenire în 2021. Momentan sunt prea puține informații pentru a face previziuni.”

Pregătiți pentru criză

Pe de altă parte, anumite companii au reușit, până în prezent, să depășească cu succes această perioadă de incertitudine. Tudor David, Directorul de Marketing al Farmec, spune că producătorul FMCG nu a întâmpinat probleme pe zona de supply chain. Care au fost însă soluțiile care au ajutat compania să traverseze cu bine perioada marcată de pandemia de COVID-19? „Farmec nu s-a confruntat până acum cu probleme și este cert că, în acest context de criză, faptul că avem propria flotă ne ajută și ne ușurează procesul de livrare a comenzilor. Credem că asigurarea materiilor prime pentru producţie şi menţinerea unui nivel minim al inventarului pot fi unele dintre măsurile adoptate. De asemenea, considerăm că sincronizarea gestionării stocurilor cu cererea este foarte importantă”, remarcă el.

Tudor David detaliază că Farmec a investit constant de-a lungul timpului în propria flotă de distribuție, pentru a o moderniza și a o dezvolta. „Astfel, am ajuns să avem în prezent una dintre cele mai complexe rețele de distribuție la nivel național, care ne permite să distribuim produsele companiei utilizând mijloacele proprii de transport, cu o frecvență zilnică a transporturilor de la sediul central către reprezentanțele din țară și de acolo spre partenerii din retail, afirmă el.

La începutul crizei declanșate de noul coronavirus, compania clujeană a demarat în regim de urgență producția de biocide pentru uz personal și medical. În acest sens, compania a luat o serie de măsuri:„Ne-am readaptat liniile de producție pentru fabricarea biocidelor, însă nu au fost schimbări sau investiții majore, fiindcă noi aveam liniile necesare și know-how-ul pentru noile produse. Nu este o diferență mare – iar aici ne referim la procesul de producție, materii prime și ambalaje – între producția dezinfectanților și cea a produselor cosmetice. De asemenea, am luat măsuri de siguranță suplimentare pe linia de producție, având în vedere că produsele conțin o cantitate mare de alcool.”

Deși compania nu s-a confruntat nici cu pierderi financiare, se remarcă totuși o schimbare la nivel de comportament de consum, reflectată și în segmentele de vânzări Farmec. De exemplu, pe segmentul cosmeticelor de lux s-a înregistrat o scădere în vânzări, dar, în același timp, cererea pentru produsele de igienă personală și pentru curățenia casei a crescut accelerat, românii optând acum pentru produse de necesitate zilnică, observă David.

„Momentan este prematur să discutăm despre schimbări majore determinate de criza sanitară”, spune executivul Farmec. El notează că producătorul înregistrează cereri foarte mari de la partenerii din retail, în vreme ce segmentul de e-commerce a înregistrat o creștere accelerată a veniturilor generate de magazinul online, mai exact de trei ori mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut.

Va duce această criză la schimbări permanente în cadrul lanțului de aprovizionare? „Putem spune într-un mod optimist și realist că pentru noi nu”, concluzionează Tudor David. Adaptabilitatea companiilor la schimbările din piață, mai ales în cazul unei crize neașteptate, devine așadar principala condiție pentru supraviețuire. După ce această criză se va încheia, întrebarea care va rămâne este cât de pregătiți sunt jucătorii implicați în lanțul de aprovizionare pentru următorul eveniment disruptiv.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content