FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > O privire în viitor: cum vom cumpăra în noua normalitate

O privire în viitor: cum vom cumpăra în noua normalitate

Pe măsură ce pandemia de COVID-19 continuă să-și lase amprenta asupra industriei de retail și FMCG, devine evident că o parte dintre obiceiurile de cumpărare apărute în 2020 va continua să se manifeste.

În cadrul studiului „How European shoppers will buy groceries in the next normal”, analiștii companiei de cercetare McKinsey explică dacă și cum se vor manifesta aceste trenduri și pe viitor.

Consumatorii și-au schimbat modul de achiziție a produselor odată cu introducerea restricțiilor în prima parte a anului trecut, iar obiceiurile nou apărute au continuat să se dezvolte de-a lungul întregului an. Întrebarea este „Care dintre aceste obiceiuri vor rămâne și care vor dispărea atunci când criza se va încheia?”.

Timpul mediu de formare a unui obicei este de două luni, iar acesta se va manifesta ulterior prin implementarea unor rutine sau oferirea unor recompense. Astfel, nu este deloc suprinzător faptul că vom vedea schimbări comportamentale de care retailerii ar trebui să țină cont și în viitor.

În cadrul studiului „How European shoppers will buy groceries in the next normal”, specialiștii McKinsey analizează obiceiurile de consum din cinci țări europene (Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie), identificând astfel cinci trenduri care ar putea rămâne de actualitate și după încheierea pandemiei.

01. După explozia din online, oamenii se vor întoarce în magazine

Odată cu impunerea lockdown-ului în mai multe state europene în primăvara anului trecut, consumatorii din cele cinci țări analizate au migrat către cumpărăturile online, comercianții din această zonă înregistrând creșteri uriașe. În Italia, spre exemplu, cererea pentru produse de băcănie a crescut cu peste 100% pe canalul online, în timp ce în Marea Britanie, vânzările online ale Tesco pe segmentul de băcănie au crescut de la 9% la 16% din totalul pieței britanice de food.

În perioada martie-septembrie 2020, perioada de analiză a celor de la McKinsey, 15% dintre consumatorii intervievați au declarat că au achiziționat produse de pe platforme pe care nu le mai folosiseră până la acel moment. Dintre aceștia, mai bine de jumătate spun că vor continua să apeleze la respectivele platforme pentru cel puțin o parte din produsele pe care le-ar fi achiziționat dintr-un magazin fizic.

Mai mult, 12% dintre respondenți au apelat la mai multe platforme online pentru a beneficia de diverse oferte disponibile. Nu toți consumatorii au fost însă încântați de experiența avută online, remarcă analiștii McKinsey. Dacă în Marea Britanie procentajul celor foarte mulțumiți a reprezentat mai mult de o treime (33%), în Italia, Franța și Germania, procentajul a fost cuprins între 13 și 16%, fapt explicabil, într-o anumită măsură, și de faptul că infrastructura de e-commerce nu este atât de dezvoltată precum cea britanică.

Unii dintre cei care au avut o experiență pozitivă consideră totuși cumpărăturile online ca o măsură temporară și intenționează să se întoarcă în magazinele fizice atunci când situația o va permite. Prin urmare, chiar dacă este evident că piața de e-commerce va crește, este de așteptat ca o bună parte dintre consumatori să își reia comportamentele de achiziție (cel puțin din punctul de vedere al canalului preferat) afișate înainte de pandemie.

Trebuie specificat și că finalul crizei, respectiv deschiderea completă a magazinelor se vor translata și în cerințe mult mai clare din partea consumatorilor, astfel că peisajul de online shopping va fi unul mult mai competitiv.

02. Timpul petrecut acasă înseamnă o atenție crescută asupra sănătății

Gătitul și achiziționarea produselor proaspete au fost tendințe care s-au evidențiat în timpul pandemiei de COVID-19. Mai mult de jumătate dintre respondenți au declarat că mâncarea sănătoasă este un factor extrem de important în procesul de achiziție.

Acest trend s-a manifestat cu preponderență în rândul tinerilor: cei din generația Z și milenialii gătesc cu 35% mai mult decât o făceau înaintea pandemiei. Trebuie totuși precizat că o parte din consumatorii din cele cinci țări analizate erau conștienți de importanța unei diete sănătoase încă dinainte de criza sanitară, potrivit unui studiu realizat de McKinsey în ianuarie 2020. În timpul pandemiei, alimentele au devenit însă un punct central în viețile consumatorilor, „acasă” devenind noul restaurant.

03. Valoarea, element-cheie pentru consumatorii afectați de criză

În jur de 25% dintre consumatorii intervievați de McKinsey spun că finanțele personale au fost afectate în mod negativ de criza COVID-19. Analizele pe termen scurt vorbesc de o recesiune economică, care include însă și un element nou, respectiv timpul petrecut acasă.

Studiul de față arată că, la finalul lunii iunie 2020, consumatorii se așteptau se reducă cheltuielile la majoritatea categoriilor, excepția fiind chiar alimentele - aici tendința este inversă, respondenții așteptându-se să cheltuie cu 4% mai mult decât în perioada anterioară. Această așteptare este legată însă de anumiți factori, așa cum ar fi limitarea cumpărăturilor de impuls prin creionarea unei liste de produse necesare sau trecerea la produse similare cu un preț mai mic (downtrading).

Deși majoritatea au declarat că se vor întoarce la produsele obișnuite după ridicarea restricțiilor, analiștii McKinsey au comparat datele obținute în timpul primei perioade de carantină cu cele de la jumătatea anului și au aflat că, în fapt, numărul celor care au cumpărat produse mai ieftine a continuat să crească.

Astfel, este de așteptat că prețul să aibă și în continuare o importanță mai mare decât proximitatea în cadrul procesului de achiziție. Pentru retaileri, acest lucru înseamnă că e un moment propice pentru a investi în programe de loialitate, astfel încât să păstreze consumatorii pe care îi câștigă.

04. Câștigurile brandurilor cunoscute ar putea dispărea

În ultimii ani, numeroase branduri mici au câștigat notorietate și, implicit, cotă de piață, înregistrând creșteri mult peste media pieței. Cu toate acestea, pandemia de COVID-19 i-a făcut pe oameni să se întoarcă la brandurile cunoscute, care le-au oferit un anumit sentiment de siguranță.

Disponibilitatea a jucat aici un rol esențial: marile companii FMCG au reușit să facă față cererii, în timp ce jucătorii mici s-au lovit de problemele de pe lanțul de aprovizionare și reducerea numărului de SKU-uri impusă de anumiți retaileri.

Acest trend ar putea fi însă unul de scurtă durată, după cum reiese din studiul McKinsey: dacă în martie intenția de a achiziționa de la branduri mici era cu 15% mai mică decât în lunile anterioare, la finalul lui iunie valoarea era cu doar 9% mai mică față de aceeași lună din 2019. În timp, interesul față de autenticitatea brandului și originile produsului va ajunge din nou în fruntea listei de argumente pentru consumatori.

05. Un mai mare simț al răspunderii

Consumatorii pun tot mai mult preț pe retailerii și brandurile care au un scop declarat. Chiar dacă alimentația sănătoasă rămâne principalul factor pentru mulți dintre cei intervievați, aceștia arată tot mai mult interes față de valorile unui brand și modul în care acestea sunt evidențiate.

Mai mult, cei intervievați de McKinsey au declarat că vor să susțină brandurile locale și pe cele care demonstrează atenție față de angajați și promovează soluții sustenabile. Prin urmare, retailerii și producătorii FMCG ar trebui să fie tot mai atenți la rolul lor în societate și la gradul de responsabilitate socială.

Analiștii McKinsey punctează faptul că tendințele de consum se pot schimba în perioada următoare, iar cei din industrie trebuie să urmărească în detaliu toate aceste modificări, pentru a-și putea adapta atât strategia, cât și modul în care interacționează cu consumatorii.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content