FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Mihai Meltei, Meggle România: Precauția trebuie să fie de zece ori mai mare dacă vorbim despre viitor

Mihai Meltei, Meggle România: Precauția trebuie să fie de zece ori mai mare dacă vorbim despre viitor

Mihai Meltei, Meggle România

Pentru Meggle România, 2021 a fost cel mai bun an din punct de vedere cifră de afaceri de la momentul intrării pe piața locală, bifând o creștere de peste 30%. Pentru anul acesta, obiectivul este creșterea profitabilității și a cotei de piață, dezvoltarea portofoliului și a distribuției fiind în mijlocul strategiei, spune Mihai Meltei, Directorul General al companiei. 

Cum arată datele pentru businessul Meggle România din punctul de vedere al cifrei de afaceri și al profitabilității în 2021?
Din punctul de vedere al cifrei brute de afaceri, am înregistrat o creștere de 32% față de 2020, o creștere cumva așteptată, aproape de așteptările noastre. Dacă ne referim la profitabilitate, avansul a fost de 9,8% pentru că ne-am confruntat, cel puțin în ultima perioadă a anului trecut, cu creșteri de preț pe multe materii prime, la ambalaje și așa mai departe. Practic, am crescut frumos, dar realist vorbind se putea și mai bine. Nu ne plângem, vorbim acum despre 8,5 milioane de euro cifră de afaceri, cel mai bun nivel pe care l-am înregistrat în cei 16 ani de când suntem prezenți pe piața din România.

Studiile de consumator au arătat că în ultimii doi ani, cel puțin la nivel declarativ, românii au gătit mai mult acasă. Care a fost impactul acestei schimbări în business? 
Am avut într-adevăr categorii care au crescut față de normal, dar am avut și categorii care au scăzut față de normal. De exemplu, am resimțit și noi impactul din HoReCa în cazul laptelui pentru cafea, capsulele de lapte, unde suntem lideri de piață. La fel și în cazul untului porționat. Dar, pe zona de retail, modificarea comportamentelor de consum a dus la o cerere mai mare pentru produse precum smântâna pentru gătit, frișca sau untul în gramaj mai mare. O parte din creștere a venit din canalul de proximitate și este de înțeles de ce. Dar, chiar și în aceste condiții, impactul din HoReCa rămâne major. Întorcându-ne la gătitul acasă, resimțim acest trend în continuare. Oamenii încă sunt reticenți când vine vorba despre mers în oraș, sunt și restricții. Mai nou, ne confruntăm și cu o situație financiară personală mai precară. Sau, cel puțin, oamenii sunt mai precauți când vine vorba despre cheltuieli.

Ce tip de consumator targetează Meggle și cum a evoluat cererea în ultimii cinci ani?
Dacă ne raportăm la vârstă, sunt consumatori din intervalul de vârstă 25-65, depinde mult și de categorie și produs. Dacă ne raportăm la venituri, ne situăm la clasa de venituri medii și peste medii și, practic, aici este și ținta noastră pentru că politica Meggle nu este una de discount mare, nu poți face calitate cu discount. Politica Meggle este una foarte clară în ceea ce privește responsabilitatea calității produselor, a serviciilor, continuitatea lor și asta nu o poți face fără costuri și asumare.

Care este în acest moment poziția Meggle pe piața locală și cum arată evoluția companiei versus evoluția pieței de profil?
Cu siguranță păstrăm un trend pozitiv, în special în ceea ce privește categoria de creme (gătit/mixat), lapte UHT pentru cafea, plus sortimentul Barista, unturi și specialități din unt. Așa cum spuneam, anul trecut am înregistrat cea mai mare valoare de când este compania pe piața locală. Există oportunități pe care vrem să le atingem și în continuare, dar depinde mult și de situația reală din piață, fie că este economică, de ordin sanitar sau combinate.

Cu ce retaileri colaborați în acest moment? Luați în calcul extinderea parteneriatelor pe acest canal de vânzare?
În acest moment, avem peste trei mii de clienți din retailul modern și independent, dar și din zona de food service. Analizăm noi posibilități de creștere numerică, ne dorim să atingem mai mulți clienți față de ce avem în prezent iar în cazul clienților actuali țintim o prezență mai mare din punctul de vedere al portofoliu. Să creștem practic numărul produselor listate către clienții respectivi. Acesta este un target permanent al nostru.

În urmă cu doi ani, ați trecut la distribuția directă către IKA. Cum a fost acest proces și cât reprezintă acest canal din total business?
Pentru noi, comerțul modern reprezintă 70% din business din punct de vedere valoric și 60% ca volum. Online-ul este încă destul de mic, undeva în jur de 3%. Trecerea la distribuția directă a fost un proces rapid, cu multe încercări pentru că această schimbare de business ne-a prins exact la începutul anului 2020, în momentul în care a izbucnit pandemia. A fost destul de dificil să gestionăm tot acest tranzit așa cum ne-am dorit, dar rezultatele nu au întârziat să apară. Am reușit să învățăm niște lucruri pe care probabil că nu le puteam învăța de la nimeni atât de repede. Consider că a fost un test, unul neprogramat, dar rezultatul ne confirmă pașii buni pe care Meggle România i-a făcut împreună cu partenerii din IKA, LKA, Nordic Food și Nordic Logistic.

Cum arată planurile pentru 2022?
Pentru noi, lansarea de produse noi este unul dintre principalele obiective anuale la nivel de grup, deci inclusiv în Romania, și nu putem face acest lucru fără investiții în capacitățile de producție. Spre exemplu, lucrăm la dezvoltarea actualei game de smântână pentru gătit. Luăm în calcul inclusiv dezvoltarea unor noi game pe care le vom comunica treptat. Anul trecut am lansat gama de smântână de gătit cu 20% grăsime, în trei variante de gramaje, iar anul acesta vrem să extindem gama. Categorii noi cu siguranță vor fi anul acesta, Meggle nu înseamnă numai frișcă, lapte de cafea, unt. Avem fabrici destul de aproape de noi cu foarte multe produse dezvoltate acolo și cu siguranță putem găsi soluții în a crește portofoliul. Plus că sunt proiecte noi la nivel de grup și, evident, putem să le accesăm. Suntem și într-un proces de rebranding, produsele Meggle urmând să aibă o nouă „înfățisare”, cu un design mult mai modern, mai atractiv.

Ce estimări aveți pentru anul acesta?
Ne-am setat un avans valoric de 17% la nivelul cifrei de afaceri și un plus de 30% în materie de profitabilitate. Piața se dezvoltă continuu, dar, cum spuneam, sunt și multe provocări: partea de prețuri, de achiziții, disponibilitatea efectivă a produselor finale și grija mult mai mare la profitabilitate până la urmă, pentru că acolo se rezumă tot.

Care sunt totuși cele mai importante provocări asupra cărora v-ați opri?
Pe scurt, voi spune situația materiilor prime, impactul prețurilor, încotro se va duce consumatorul, inflația și cursul euro. Disponibilitatea materiilor prime este poate cea mai mare dintre provocări. În privința ambalajelor, acestea ajung mai greu dacă vorbim de cele din China și prețurile sunt tot mai mari. Cea mai mare creștere este pentru oțel-fier, de peste 15%. Așadar, este vorba despre un cumul din punct de vedere al disponibilității materiei prime și a ambalajelor. Local, inflația și impactul deprecierii leului în fața monedei europene vor avea un cuvânt greu de spus. Precauția trebuie să fie de zece ori mai mare în continuare pentru că ne vom confrunta cu niște situații noi unde deciziile trebuie să fie luate corect și rapid. Și va fi destul de greu să le iei și corect și rapid.

Dacă vorbim și despre oportunitățile de creștere pe piața din România, care ar fi acestea?
Consider că piața din România oferă destule oportunități. Bineînțeles că nu putem compara cu acum 20 de ani, dar piața se dezvoltă continuu, gusturile la fel, inovațiile rămân pilon de creștere. Oamenii călătoresc și vin cu idei noi, cu rețete noi, suntem mult mai activi pe această piață. La fel, inovațiile joacă un rol foarte important și noi suntem concentrați pe această direcție. Vedem în continuare produsele de nișă ca pe o oportunitate și sunt multe care în ultimii ani au devenit din produse de nișă, produse principale. Vorbim despre cele fără lactoză din portofoliul nostru, spre exemplu, care nu sunt un moft, au devenit o necesitate. O altă categorie pe care noi o vedem în creștere este cea a produselor vegane, o categorie pe care o luăm în calcul și la Meggle și vrem să intrăm și pe acest segment, plus alte produse sau categorii de produse pe care le vom prezenta în perioada următoare.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content