FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Marco Hößl: Kaufland România, cu un pas înaintea lui 2020

Marco Hößl: Kaufland România, cu un pas înaintea lui 2020

Marco Hößl, CEO Kaufland România

Pe o piață de retail caracterizată prin versatilitate, Kaufland, liderul industriei de profil, a mizat în 2019 pe rafinare, atât la nivel de concept de magazin, cât și în ceea ce privește sortimentația. Anul acesta se prefigurează a fi la fel de interesant: 300 de milioane de euro este pariul pe inovații și expansiune, iar Marco Hößl crede că acesta va asigura companiei pe care o conduce pole position, dar și garanția că va fi cu un pas înaintea trendurilor viitorului.

Pentru Kaufland România, 2019 s-a desfășurat într-un ritm mai alert decât anul anterior, din punctul de vedere al premierelor bifate. Astfel, retailerul german a deschis primul magazin dintr-un mall, la Sibiu, și în același timp a intrat în mediul rural, prin inaugurarea unei unități în comuna Crevedia din jud. Dâmbovița. Mai mult, subsidiara locală a trecut granițele României și a deschis primele două magazine din Republica Moldova.

În afara extinderii, Kaufland a mizat anul trecut și pe remodelarea magazinelor existente, un exemplu notabil în acest sens fiind modernizarea celei mai vechi locații din rețea – cea din Colentina. La această mișcare se adaugă alte inițiative aplicate în premieră pe piața de retail din România, precum înlocuirea pungilor de plastic de unică folosință cu unele biodegradabile și compostabile sau introducerea unui taxe pentru pungile de unică folosință la raionul de legume-fructe, sumele colectate astfel fiind utilizate în activități de ecologizare a mediului.

În plus, România a fost prima țară din grupul Kaufland în care a fost lansat un card de loialitate (Kaufland Card). „De fiecare dată când sunt întrebat, îmi place să spun că retailul românesc este caracterizat de versatilitate. Nu putem nega schimbările care se petrec de la o zi la alta, mai ales într-o industrie atât de dinamică. Cred că anul 2019 a stat sub semnul agilității și al adaptării. Am participat la un nou campionat de Formula 1 în care nimeni nu a apăsat pedala de frână. Diferențele de performanță s-au făcut în funcție de gradul de utilizare a pedalei de accelerație”, spune Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova.

După un 2018 în care compania a bifat un nou avans al vânzărilor, de 7%, depășind pragul de afaceri de 10 miliarde de lei, 2019 s-a înscris în același tipar de creștere, după cum punctează Hößl. Factorii care au contribuit la această evoluție au ținut în special de creativitate la nivelul dezvoltării gamelor de produse și al modernizării magazinelor existente, dar și de expansiune sau proiecte prin care retailerul a încercat să se poziționeze tot mai mult în proximitatea cumpărătorilor (Kaufland Card și parteneriatul cu Glovo).

„Este greu să vorbim despre trenduri fixe în retail, nimic nu stă pe loc în această industrie, iar cuvântul-cheie pentru progres este adaptabilitatea. În retail, drumul de la trend la istorie este adesea foarte scurt. Provocările vin și trec, iar noi ne adaptăm, în principal, în funcție de nevoile consumatorilor. Am lucrat foarte mult la gamele de produse. Am oferit cele mai proaspete produse la un preț competitiv, vom continua să inovăm și să lucrăm în această direcție”, afirmă Marco Hößl.

Ținta pentru următorii ani: dinamizarea expansiunii

În anul financiar 2019 – care pentru compania germană se încheie în februarie 2020 – Kaufland România a inaugurat până în prezent șase magazine noi, urmând să mai deschidă două locații până la finalul anului 2020. „Încercăm să fim mai dinamici. Mai este loc pentru noi magazine, dar noi depindem de suprafețe mari, aflate în apropierea clienților noștri. Avem nevoie de cel puțin două hectare pentru un magazin și nu este simplu să găsim acest teren în Cluj sau în Timișoara. Pentru un discounter este mai ușor, el nu are nevoie de atât de mult teren. Ritmul extinderii în ultimii ani a rămas însă constant. Cred că în România este loc pentru mai mult de 200 de magazine Kaufland. Însă ritmul expansiunii depinde și de obținerea autorizațiilor necesare”, explică Marco Hößl.

Decizia de a intra într-un mall cu un magazin-ancoră a fost una inspirată, crede CEO-ul Kaufland România, care nu exclude mișcări similare celei de la Sibiu, pe viitor. „Kaufland poate fi un magazin potrivit pentru un centru comercial, în condițiile în care avem nevoie doar de jumătate din suprafața unui hypermarket pentru a funcționa. La nivel de format, lucrurile rămân neschimbate. Pentru noi prospețimea este foarte importantă, prin urmare avem nevoie de o vitrină asistată, zone de legume și fructe mai mari, iar pentru zona de prospețime sunt necesari minim 2.300 – 2.400 mp”, mai spune executivul.

Un moment notabil în dezvoltarea companiei l-a consti­tuit și extinderea rețelei în Republica Moldova, unde, în luna septembrie 2019, au fost inaugurate primele două magazine. Iar ținta pentru noua piață este una ambițioasă: 20 de magazine în următorii 10 ani, în condițiile în care a fost alocat un buget de peste 85 de milioane de euro până în prezent. „A fost un moment intens și nu vorbim doar de lansarea celor două magazine, ci și de calibrarea businessului cu așteptările consumatorilor moldoveni.

În magazinele din Republica Moldova avem cea mai lungă vitrină asistată din universul Kaufland, de 48 de metri. Este foarte important pentru noi să avem produse proaspete, avem zone mari de vitrină asistată, de fructe și legume, de pește, deserturi. În România avem o gamă extinsă de cafea, în Moldova avem o sortimentație extinsă la ceai. De asemenea, gama cuprinde și 3.000 de produse autohtone”, declară Marco.

Pentru 2020, executivul vorbește cu certitudine de cel puțin zece magazine noi pe piața românească, dintre care șase sunt deja în construcție, în timp ce patru unități vor fi localizate în București.

Un pariu de 300 de milioane euro

Strategia pentru anul 2020 este susținută printr-un buget de investiții impresionant, ce va fi direcționat cu precădere spre achiziția de terenuri, modernizarea magazinelor existente, tehnologii noi, expansiune și construcție. Suma alocată, de 300 mil. euro, nu vizează și dezvoltarea gamelor de produse – zonă pentru care investiția a fost bugetată separat.

Totodată, retailerul va investi și în logistică, pentru a susține activitatea celor 127 de magazine din rețea. „Vom avea și anul acesta o piață de retail efervescentă. Provocările vor continua să apară, iar soluțiile vor fi creativitatea, spontaneitatea, curajul de a ieși din tipare și responsabilitatea. De regulă, nu îmi place să fac previziuni, dar văd retailul ca pe un copil care, dacă mai ieri era adolescent și parcurgea diferite crize, astăzi a ajuns la maturitate și trebuie să se consolideze prin inovație și sustenabilitate”, subliniază Marco Hößl.

În opinia sa, retailerii ar trebui să fie cu un pas înaintea trendurilor care dictează succesul în piață. „Dacă azi sau mâine apare un trend nou, trebuie să fim deja pregătiți, să fim vizionari și să vedem care sunt potențialele trenduri ce generează succesul. Local, bio, produs sustenabil, «free from», superfood – acestea sunt nișe de piață, iar fiecare nișă răspunde unei nevoi a clienților. Este foarte important pentru un retailer să fie curajos și să investească în aceste trenduri”, conchide Hößl.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content