FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Marco Hoessl, Kaufland România: Comoditatea este cel mai mare dușman al performanței

Marco Hoessl, Kaufland România: Comoditatea este cel mai mare dușman al performanței

Marco Hoessl, Kaufland România

Acesta este crezul lui Marco Hoessl, executivul aflat la conducerea unuia dintre cei mai puternici jucători din piața locală de retail, dar și cel mai bine ținut secret al Kaufland. O prezență extrem de discretă în mediul de business, Marco Hoessl a ales să lase rezultatele să vorbească în numele lui și încă din prima zi în Kaufland s-a concentrat pe echipă, încercând să îi dea aripi.

O lecție de modestie în business. Acestea ar fi cele mai potrivite cuvinte pentru a-l descrie pe Marco Hoessl, managerul care acum șapte ani a acceptat provocarea de a conduce businessul Kaufland România. A spus da fără să stea prea mult pe gânduri și asta pentru că prima sa interacțiune cu România fusese cât se poate de bună. „Privind în urmă, îmi dau seama că lucrurile nu funcționează doar în funcție de obiective, planificare și alocare de resurse. Claritatea e importantă, dar diferența o face un dram de noroc și o combinație de coincidențe și posibilități”, spune Marco Hoessl când vorbește despre cum a ajuns să lucreze în retail.

Iar acest lucru s-a întâmplat când a împlinit 30 de ani și, după mai mulți ani petrecuți în sectorul de sănătate, a vrut să facă o schimbare în carieră. „Am lucrat în nursing management și aproape fiecare zi venea la pachet cu o veste proastă. Chiar dacă eram conștient că acesta e cursul firesc al vieții, îmi era greu să fiu cel care le dă oamenilor vești proaste”, mărturisește executivul. Așa că a văzut în ziar un anunț de angajare ca șef de magazin pentru discounterul Lidl, și-a făcut CV-ul și l-a depus. „Surprinzător sau nu am fost acceptat și primul lucru pe care l-am făcut la Lidl a fost să dau cu mopul în magazin. Și nu îmi e rușine să spun acest lucru. Lucram 14-15 ore pe zi, șase zile pe săptămână, însă așa am învățat cum funcționează această industrie și ce înseamnă standarde de calitate. Și faptul că am avut ocazia să încep de jos este un atu extrem de important pentru că mă ajută să înțeleg fiecare om din echipă. Eu știu cât de grea este munca unui lucrător comercial și asta m-a determinat să încerc să le ușurez fiecare zi de lucru”, spune Marco.

Momentul schimbării

În cadrul Lidl a petrecut șapte ani unde a avut oportunitatea să ocupe poziții extrem de diverse, dar și să interacționeze cu mai multe piețe. De altfel, așa a ajuns pentru prima dată în România, unde, pentru o scurtă perioadă de timp, a fost chiar la conducerea rețelei Plus, apoi a ocupat poziția de Director Regional la Lidl, care prelua la acel moment rețeaua Plus. „Dacă în retail am ajuns printr-o coincidență, decizia de a mă întoarce în România a fost cât se poate de asumată. Soția mea, care este din Republica Moldova, m-a învățat limba română și m-a adus și în România. Glumesc, dar este pe jumătate adevărat. Și aici mă simt 100% acasă”, spune Marco.

A preluat frâiele Kaufland România când rețeaua abia trecuse de 100 de magazine și, deși a avut mână liberă în gestionarea businessului, a avut și un task impus, acela de a menține profitul companiei la același nivel. „Am învățat că retailul nu stă niciodată pe loc. Viteza fără o direcție strategică e departe de a fi suficientă. Și fără creativitate, inovație și adaptabilitate nu ai cum să performezi. Așa că ținta mea a fost nu doar să mențin profitul, ci să-l majorez.”, spune Marco Hoessl.

De altfel, pentru executivul german, eficiența și generarea de rezultate fac parte din vocabularul zilnic. „Răbdarea nu este punctul meu forte și colegii mei știu acest lucru. Pentru mine este foarte important să ne mișcăm foarte repede pentru că, da, Kaufland este ca un tanc, însă misiunea mea este să fim ca o barcă de viteză. Și dacă mă gândesc la modul în care compania a evoluat în ultimii șapte ani, e clar că foarte mulți colegi sunt în același ritm cu mine”, mai spune Marco.

Cum a reușit acest lucru? Răspunsul e foarte simplu. „Cred în puterea exemplului. Nu poți să-i ceri nimănui ceva ce tu nu ai face. Este de datoria ta ca lider să evaluezi potențialul celor de lângă tine și să le dai aripi pentru a te depăși. Cred în puterea inspirației, în curaj și fac tot ce pot să îl insuflu. Din punctul meu de vedere comoditatea este cel mai mare dușman al performanței, așa că încercăm să ieșim din zona de confort”, completează executivul.

Bazându-se pe acest crez, Marco a reușit să contureze o nouă cultură organizațională și să maximizeze rezultatele. „În primele luni din mandat am vorbit foarte mult cu colegii, am încercat să-mi dau seama care sunt nevoile lor, ce îmbunătățiri am putea aduce și, da, uneori i-am scos din zona de confort pentru că eu am ales să pariem pe sustenabilitate, produse autohtone și proiecte sociale. Acum cinci ani nu era important să ai o rețea de încărcare pentru mașini electrice, ca să dau un exemplu, dar noi am făcut asta și a fost o decizie corectă. Așa cum într-o cursă ții piciorul pe pedala de accelerație până ai atins potențialul maxim, așa este și în retail. Nu frânezi, rămâi în joc pentru toate cursele ce vor urma”, este de părere executivul.

Puterea încrederii și a acceptării

Într-o piață puternic concurențială, în care se pun la bătaie anual sute de milioane de euro în expansiune, provocările sunt la tot pasul. Marco Hoessl este de părere că trebuie doar să fii atent și să separi foarte clar ce contează cu adevărat de zgomotul de fond. „Important e să te concentrezi pe soluții. Nu există problemă fără rezolvare, iar esența sunt oamenii. Clienți, colegi, parteneri, cu toții contează în egală măsură când îți propui să construiești ceva funcțional, durabil, care face diferența nu doar aici și acum”, punctează executivul.

În relația cu colegii, Marco se bazează pe dialog. „Cum spunea Martin Luther King, oamenii nu se cunosc pentru că nu comunică. Iar eu cred că ne cunoaștem între noi foarte bine. Și mai e un lucru definitoriu. Avem valori comune și construim în aceeași direcție. Acesta este ingredientul-cheie în chimia oricărui «cuplu»”, susține el. Așa se face că rolul său e mai degrabă de consultant. ”Nu vreau să fiu eu cel care ia toate deciziile și nu îmi place să fac micro-management. Dacă cineva are o întrebare sau are nevoie de ajutor, ușa biroului meu e deschisă. Și acest lucru este valabil pentru fiecare angajat Kaufland. Faptul că am pornit de jos m-a făcut să am o aplecare mai mare către nevoile tuturor angajaților și să încerc să le ofer tuturor mai mult. Dar în relația cu colegii mă bazez pe faptul că am o echipă de profesioniști și fiecare este specialist pe segmentul lui. Astfel că ei au toată încrederea mea”, mai spune Marco Hoessl.

Iar încrederea lui vine și cu o deschidere mare vizavi de greșeli. „Sunt omul care crede în puterea greșelii. Cine nu greșește nu învață. În plus, un om care a greșit cu siguranță va fi mult mai responsabil. Eu sunt deschis la fiecare idee și dau mână liberă colegilor mei. Și cred că acesta este un atribut care ar trebui să definească un lider”, adaugă executivul. Din punctul său de vedere, profilul unui lider ar trebui să fie completat și de acceptare, în sensul în care trebuie să știe că nu are mereu dreptate și să fie om, pentru că succesul este generat de fiecare membru din echipă.

Omul din spatele businessului

Articolul complet poate fi citit aici.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content