Lecții de leadership de la vocile puternice din industria de retail & FMCG
Pentru orice oportunitate de leadership există 37 de femei la 100 de bărbați. Mai mult, vor trece 136 de ani până când femeile se vor putea bucura de egalitate de șanse sub toate aspectele, economic, politic, social, potrivit World Economic Forum. Ce trebuie să se schimbe pentru ca femeile să își poată atinge potențialul lor maxim? La o astfel de întrebare și multe altele au răspuns speakerii Progressive Women, care ne-au împărtășit lecții de leadership și propriile experiențe.
Sub conceptul „Setting in (e)motion”, prima ediție a Progressive Women a adus în lumina reflectoarelor vocile feminine puternice din industria de retail & FMCG. Un eveniment dedicat leadershipului feminin, Progressive Women s-a concentrat pe povești antreprenoriale de succes, cariere impresionante în companii internaționale, dar și viziuni de business și de viață care și-au pus amprenta asupra industriei. Speakerii au povestit despre leadership în criză, optimism în business, managementul transformărilor, cum poți vedea partea plină a paharului în antreprenoriat, dar și despre rolul empatiei în business și cum își pot îmbunătăți companiile cultura empatică.
Leadership models for a world in motion
„Aproape 20% este media globală a femeilor în consiliile de administrație în ultimii doi ani de zile. E mult dacă ne uităm în urmă cu 50 de ani, este puțin dacă ne raportăm la o egalitate de gen de 50%”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener & Coordonator SheXO Club Deloitte România, în deschiderea primei ediții a conferinței Progressive Women. Prin urmare, cu evoluțiile actuale, estimarea este că paritatea de gen va fi atinsă la jumătatea acestui secol. De asemenea, perioada mandatului de administrație sau al mandatului în consiliile de conducere se diminuează la nivel mondial. Dacă înainte vorbeam de 8 ani de zile perioada medie a unui mandat, ceea ce înseamnă două mandate de patru ani, acum vedem că perioada este mult mai scurtă.
Pe piața din România există însă și câteva contradicții. Iar una dintre ele este că în România există o diferență foarte mică în ceea ce privește plata salarială între femei și bărbați, diferența fiind de doar câteva procente. Totodată, se observă și așa-numitul efect multiplicator, femeile promovează femei. „Mesajul meu este să fim și noi la rândul nostru modele pentru cele care vin din urmă, să inspirăm și să ajutăm în dezvoltarea carierei pentru că prin consecvență, colaborare și prin comunicare ne vom demonstra calitățile de lider și vom face o lume mai bună în jurul nostru”.
Teoria optimismului în business
„Trebuie să fim mult mai deschiși la noutate și la a ne asuma riscuri atunci când știm care ne este scopul. Și cât timp fiecare dintre noi reușește să își găsească un scop clar, când ajungem la un anumit punct al vieții și ne uităm înapoi să ne întrebăm de ce am făcut toate acele lucruri și dacă a meritat”, spune Ana-Maria Pâslaru, Managing Director Unilever SCE. „Tot vorbim despre femei vs bărbați, dar în ceea ce cred foarte mult este diferența dintre egalitate și echitate. Nu cred neapărat că femeile și bărbații trebuie să fie egali”, completează aceasta. Asta pentru că, de multe ori, într-o lume a bărbaților, femeile nu ar fi ajuns acolo unde sunt dacă nu ar fi avut bărbații din jur care să le susțină. „Bărbații au mult mai multă încredere în ei și cred că aici avem mult de învățat”, explică reprezentanta Unilever SCE.
Iar pentru ea, ca femeie într-o poziție de conducere, este la fel de important să reușească să le dea încredere altora. Crede cu tărie că echipa este cea care definește un business, setează cultura și are puterea să seteze un mindset. „Orice oportunitate de business care a venit de-a lungul carierei mele mi-a arătat că poți să găsești experiențe plăcute și dincolo de ce ți-ai setat inițial. Și da, destinația este importantă, dar la fel de important este și traseul pe care îl parcurgi până acolo”, subliniază Ana-Maria Pâslaru.
Inspire for growth
Ioana Boghenco, General Manager Interbrands Orbico, consideră că, în vremurile pe care le trăim, este esențial felul în care ne poziționăm față de agenții perturbatori și depinde de fiecare dintre noi cum îi transformăm într-un „call to action”. „Numitorul comun al tuturor acestor experiențe este schimbarea. Este alegerea noastră de care parte a schimbării ne așezăm. Suntem victime ale schimbării sau vectori ai săi și luăm parte la schimbare? Cum putem folosi aceste schimbări pentru a întoarce adversity into opportunity? Dacă nu avem o strategie, vom face parte din strategia altcuiva sau stăm la mâna destinului”, spune Ioana.
Dacă nu avem noi o poziție clară despre locul în care vrem să ne situăm, cu siguranță viața ne va așeza în locul cuvenit. Iar în organizații, trebuie să înțelegem că nu vom învăța numai din succes. Prin urmare, exprimarea ideilor fără teama de a greși, este un factor extrem de important. „Oamenii trebuie să știe că au susținerea și încrederea noastră și că în orice moment le vine o idee, noi suntem acolo și îi credităm cu încredere, chiar dacă ideea nu poate fi executată. Trebuie să avem măcar un inventar de idei din care să le selectăm pe cele mai bune, să le aducem la viață și să le arătăm oamenilor că astfel pot participa și pot contribui la succesul companiei. Putem să generăm așa-numitul trial and error”, explică Ioana Boghenco.
De la antreprenoriat la corporație: despre managementul transformărilor
„Multă vreme m-am identificat cu Albalact, cu Zuzu, mai tot timpul m-am identificat cu expresia «fata de la marketing». Alergarea mi-a schimbat viața, ideile bune îmi vin când alerg. De asemenea, sunt pasionată de fotografie”, consideră Cristina Miclea, Director de Marketing Divizia Lactate, Lactalis România.
Din 2019 ocupă actuala poziție în cadrul Lactalis România, însă Cristina și-a construit experiența în peste 15 ani de marketing în cadrul companiei care a evoluat de la un business de familie la o corporație, gestionând proiecte de amploare. „În ultimii ani am reușit performanța să nu plec nicăieri, dar să îmi schimb jobul în fiecare an. Toată experiența de 10 ani a fost despre împreună – facem, creștem, greșim, visăm, construim echipe împreună. Vorbim în continuare de un business de familie, dar avem în plus expertiză, diversitate, proiecte internaționale”, a punctat Cristina.
Fiind de ambele părți ale schimbării, pentru că a trecut prin proces și a fost, de asemenea, sursă pentru schimbare, a învățat că este important să ne arătăm vulnerabilitățile. „Să-ți exprimi slăbiciunile este un lucru pozitiv și produce apropiere. Este foarte bine să admitem că nu există perfecțiune, să fim autentici și să le arătăm oamenilor recunoaștere, încredere și să îi ascultăm”, a concluzionat Cristina.
Unlocking opportunities for women
„Ce credeți că trebuie să se schimbe pentru ca femeile să își poată atinge potențialul lor maxim?”, i-a întrebat Adela Militaru, National Sales Manager Traditional Trade Mars România, pe participanții la conferința Progressive Women. Potrivit World Economic Forum, vor trece 136 de ani până când femeile se vor putea bucura de egalitate de șanse sub toate aspectele – economic, politic, social. Mai optimistă, Adela a afirmat că, în viziunea sa, societatea în care trăim în prezent este una inclusivă, în care femeile își pot atinge potențialul maxim.
„Mars are un plan de acțiuni pe care le implementează prin platforma Full potential. Vorbim de reprezentarea femeilor în echipele de leadership, în care proporția este de 40-60 de ambele părți. O altă acțiune intuitivă este remunerarea egală indiferent de gen. De asemenea, Mars acționează și în comunitățile din care ne luăm materiile prime”, a spus Adela Militaru.
Potrivit acesteia, pentru orice oportunitate de leadership există 37 de femei la 100 de bărbați. „Putem schimba asta, să ajutăm acele femei să ia în considerare rolul respectiv, să se pregătească și să poată să se arate capabile pentru rol și poate cea mai bună alegere. Ține de noi să fim aliați și să le pregătim pe celelalte femei pentru rolul de leadership”, a subliniat Adela Militaru.
Leadership in crisis
„Digitalizarea ne ocupă viața, dar vine la pachet și cu beneficii. Suntem în permanență conectați, atât politic, cât și religios. Și chiar și în momente de criză suntem conectați. Se numește noua normalitate. Întrebarea este cum facem să folosim digitalizarea ca un atu în business. Și mă refer aici la companiile din domeniul brutăriilor, cofetăriilor”, a declarat Gabriela Bereș, Director Regional CEE Puratos Group.
Prima schimbare cu impact s-a produs în 2020, odată cu apariția pandemiei, când businessul pe care îl conduce s-a redus la jumătate și a existat o lipsă de predictibilitate majoră. „După ce am trecut de momentul de panică, ne-am adaptat extrem de rapid. Am greșit foarte mult și a fost super ok. Ne-am repliat și ne-am uitat la misiune: atenția către un scop dincolo de profit. Ne-am aplecat asupra mediului înconjurător, ne-am uitat să fim sustenabili”, a povestit Gabriela.
Mai mult, a realizat că în toate crizele contează scopul comun și dorința de a face bine, dincolo de profit și interesele pe termen scurt. „Răspunsul nostru într-un moment de criză a fost să înființăm o școală. La Bakery School din Tărtășești avem copii din medii defavorizate pe care îi învățăm să devină brutari, ciocolatieri, patiseri”, a mai spus Gabriela.
Why empathy is good for business and how to improve it
„Un lider bun este cel care are o echipă mult mai bună decât el și care dă o libertate foarte mare oamenilor să greșească. Doar dacă greșești, poți să înveți. Cuvântul «empatic» este unul foarte greu pentru că e ușor să îl spui și e greu să îl practici. În mediul acesta digital, empatia este rară. Dar fără empatie, o compania practic nu are suflet. Întotdeauna trebuie să ai un vis, este foarte important să ai un vis - aceasta a fost prima lecție de leadership pe care am învățat-o când lucram la Connex și eram conduși de canadieni. A doua lecție este că e foarte important să înveți din eșec, din greșeli. Am învățat foarte mult din ceea ce fac alții, aceasta ar fi a treia lecție. E foarte important să ai alți oameni și alți lideri de la care să ai ce să înveți. Mai cred că generația nouă de manageri din România este din ce în ce mai bună. Cred foarte mult în toată generația nouă și au avut o șansă pe care noi nu am avut-o, de a învăța altfel decât noi. Empatia trebuie să rămână la fiecare dintre noi, nu doar la CEO, la GM, ci de la portar la secretară și tot așa. Cred că suntem pe drumul cel bun”, spune Alin Șerban, CEO Tazz.
„Un lider este un om care știe foarte bine ce rezultate vrea să obțină, face tot ce ține de el să le obțină și face asta ținând cont de toți oamenii din jurul lui. Cred că ultimii doi ani ne-au schimbat, și-au lăsat amprenta asupra noastră. La nivel de companie, a trebuit să trecem rapid la lucratul de acasă, un mod de lucru pe care nu îl mai puteam controla precum o făceam dacă am fi lucrat de la birou. A fost interesant și cred că ne-a forțat de pe o zi pe alta să renunțăm la orice mod de conducere autocratic și să trecem la unul foarte liberal. Cei care au încredere în oamenii cu care lucrează au de câștigat foarte mult. Cred că asta ne caracterizează pe noi, la Maresi, ne schimbăm odată cu vremurile. Am învățat în ultimii ani că poți să delegi multe sarcini, dar nu poți să delegi responsabilitatea. Când le dai oamenilor libertatea, se vede imediat. Vin cu idei, sunt foarte creativi”, adaugă Liliana Bock, Marketing Manager Maresi Foodbroker.
„Inteligența emoțională face diferența și cred că în ultimii doi ani acest lucru a fost evident. În fiecare zi, oamenii au două stări, una de închidere și una de deschidere. Liderul, mai mult ca oricând, trebuie să aibă grijă la aceste detalii. Structurile trebuie să primeze, dar trebuie să avem grijă la ce arată omul cu adevărat și cum este el, empatia și inteligența emoțională fiind ingredientele principale. În ultimii doi ani am văzut o relaxare a liderilor, care au învățat să treacă peste proceduri, KPIs. Cei care au înțeles momentul și schimbarea, s-au evidențiat. Cei care nu au reușit să se încadreze într-o schimbare de paradigmă vor avea de dus o cruce destul de grea. Unul dintre ingredientele care m-au ajutat în leadership a fost puterea ușii deschise. Orice birou ai ca manager, trebuie să fie vizibil pentru angajați, chiar dacă nu e open space. Și ușa deschisă, iar la ora actuală, nu trebuie să fie doar fizică, ci și virtuală. Dacă oamenii știu că ușa e deschisă, ei vor veni la tine când au nevoie”, spune George Ștefănescu, Managing Partner Imersia Multichannel Agency.
„Cum să vezi partea plină a paharului în antreprenoriat”
O poveste despre cum să vezi mereu partea plină a paharului. Așa a rezumat Alina Donici povestea Artesana, un business început în urmă cu 10 ani de zile și care i-a testat, nu doar o singură dată, capacitatea de rezistență și încredere. „Am pornit acest business cu zero experiență și zero resurse financiare. Însă din momentul în care am spus da provocării, nu mi-a mai stat nimic în cale. Am luat multe decizii mai puțin inspirate, însă întotdeauna am văzut luminița de la capătul tunelului. Și numitorul comun au fost oamenii. Întotdeauna am avut oameni care au crezut în noi și în visul nostru: familie, prieteni, angajați, care au renunțat la economiile lor ca să susțină doi nebuni care voiau să facă o mare brânză într-o piață extrem de dinamică”, susține antreprenoarea.
Astfel, Alina consideră că oamenii trebuie să fie încurajați să își spună problemele pentru că, într-un business antreprenorial, liderii au o datorie morală față de oamenii din echipă. „Oamenii rămân în companie dacă au aceleași principii și valori și, la fel de important, dacă știu misiunea. Despre asta este și Artesana. Echipa, căreia îi sunt extrem de recunoscătoare, a făcut ca visul meu să se împlinească”, spune Alina Donici, Managing Partner.
„Despre curajul de a spune nu”
Într-o lume în care tentația este de a spune „da” fiecărei provocări, Melania Damian, Business Leader Sloop, a vorbit despre importanța și curajul de a spune „nu”. „Prin definiție sunt un om care spune da ideilor, problema intervine când trebuie să transformi ideile în ceva real, care să aducă valoare economică și socială. Drept urmare, cred în creativitate și în nevoia de a gândi outside the box, dar strategic trebuie să privim inside the box și să ne definim clar strategia”, spune Melania.
Astfel, aceasta este de părere că un „nu” ne eliberează energie, timp și resurse pentru a spune „da” unor lucruri cu adevărat importante. „Poți să spui «da» tuturor oportunităților, nu distrugi nimic, doar că nu e strategic. În contextul actual cred că a devenit și mai important să spunem nu, însă acest lucru este strâns legat de frică și anxietate și mi se pare interesant să segmentăm frica de curaj, întrucât curajul are această dimensiune de acțiune. În această aventură continuă, eu întotdeauna încerc să mă întorc la esență. Astfel pot să măsor și să identific mai ușor ariile în care îmi orientez energia, pasiunea și resursele”, a concluzionat Melania.