Keysfin & RetailZoom: Retailul alimentar din România, estimat la 108 miliarde de lei în 2022

Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 11,7% față de 2020 și a fost cu 48% peste nivelul din 2017, la 93 de miliarde de lei în 2021. Pentru 2022 analiștii KeysFin & RetailZoom estimează apropierea de pragul de 108 miliarde de lei pe fondul avansului consumului, dar mai ales al accentuării presiunilor inflaționiste. Keysfin & RetailZoom: Retailul alimentar din România, estimat la 108 miliarde de lei în 2022

Comerțul local a înregistrat descreștere din punct de vedere numeric în ultimii ani, dar a consolidat bune reprezentări și ponderi semnificative ale vânzărilor prin rețelele și magazinele independente mari, regionale. Contribuția acestui canal de retail aduce o pondere semnificativă la nivel național, de aproximativ 10% din totalul vânzărilor de retail alimentar național.

„Ne-am obișnuit să numim comercianții locali - retail tradițional, iar abordarea noastră de segmentare a acestui canal propune două tipuri de afaceri: pe de o parte,  lanțurile de magazine locale ce concurează direct cu jucătorii internaționali, cu lanțurile mari de retail, iar pe de altă parte, magazinele mici, majoritatea independente, ce asigură acces de proximitate pentru cumpărături zilnice, populației din toate zonele țării”, a declarat Bogdana Gheorghe, Director General al companiei RetailZoom.

Comerțul local reprezentat de rețelele și supermarketurile locale construiesc un retail de proximitate ce concurează din ce in ce mai serios rețelele internaționale de retail. Numeric, acest univers este reprezentat de peste 400 de firme la nivel național, ce fac management pentru aproximativ 2.040 de magazine. Comerțul local reprezentat de magazinele mici, tradiționale este mult mai larg, având un univers de 31.600 de companii la nivel național ce operează aproximativ 42.000 de puncte de vânzare, incluzând toate tipurile de magazine – profil alimentar, universal, cu (zone de) vânzare specializată, potrivit analiștilor KeysFin & RetailZoom.

Conform monitorizărilor RetailZoom, vânzările magazinelor de tip LKA au înregistrat în 2022 o creștere valorică de +11,6% față de 2021, nivel aflat sub valoarea medie a inflației – aspect regăsit și în descreșterea ușoară a vânzărilor în bucăți, de -1.6% versus 2021. Chiar dacă performanța vânzărilor din comerțul local a fost inferioară comerțului internațional din România pentru 2022 (+17.2% versus 2021), „rețelele locale își consolidează poziția în retail printr-un profil accentuat de proximitate – specific nu doar prin topul produselor din coșul de cumpărături, cât și prin sortimentul local ori regional”, spune Bogdana Gheorghe.

Coșul de cumpărături alimentare: retailul local vs retailul internațional

Coșul de cumpărături alimentar din magazinele comerțului local, deși este relativ similar cu cel din magazinele comerțului organizat de rețelele internaționale, prezintă câteva diferențe notabile în topul categoriilor de produse vândute – oferindu-i acestuia un profil accentuat de proximitate. Între similaritățile din top 20 de categorii de produse găsim carnea crudă (proaspătă și congelată), berea, băuturile răcoritoare, cafeaua, apa îmbuteliată, laptele & iaurturile, vinul - categorii ce se află în topul alegerilor în ambele canale de retail. În comerțul local, însă, între prioritățile din coșul de cumpărături se află într-o poziție superioară mezelurile și brânza cu greutate variabilă, pâinea preambalată, alunele & semințele, chipsurile. În partea de diferențiere pentru retailerii internaționali, uleiul, brânza preambalată, ouăle și zahărul sunt în poziții superioare, arătând preferința cumpărătorilor pentru ofertele pe care le regăsesc în acest canal, se arată în studiul KeysFin & RetailZoom: „Evoluția retailului alimentar din România, nivel record în 2022”.

Pentru produsele nealimentare, după top 10 produse similare în comerțul local față de cel internațional (detergenți de rufe, hârtie igienică, deodorant, prosoape de hârtie, balsam de rufe, produse de curățenie, șampon, produse pentru igiena intimă), alegerile cumpărătorilor arată o poziție superioară în vânzări pentru detergentul de vase și săpun, pentru bureți & lavete și insecticide.
Tipurile de produse ce au crescut cel mai mult in vânzări pe parcursul anului 2022, în rețelele locale independente, sunt produsele pentru hrana animalelor de companie, produsele de băcănie și cafeaua & băuturile cu cafea.

Prețul alimentelor, din ce în ce mai mare

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul cu excepția celui cu autovehicule și motociclete (serie brută) a crescut cu 4,4% în 2022 față de 2021 (pentru comerțul de mărfuri alimentare, băuturi și tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de peste 3 ori mai mic, de 1,4% în 2022 față de 2021). Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata s-a majorat în 2022 cu 22% față de anul anterior, iar cel cu produse alimentare, băuturi și tutun a avansat cu 16,9%, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică.

Potrivit ultimelor date de la INS, indicele prețurilor de consum al mărfurilor alimentare, care reprezintă aproximativ 33% din coșul de consum al românilor, a crescut în martie 2023 cu 21,6% față de aceeași lună din 2022. Cele mai mari scumpiri anuale din martie 2022, de peste 30% din categoria mărfurilor alimentare, au fost la zahăr (61%), unt (38%), cartofi  (36.5%) și ouă, cu 34% peste nivelul din martie 2022.

Metodologie

Studiul KeysFin & RetailZoom are la bază datele financiare anuale, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au avut ca domeniu principal de activitate codul CAEN: 4711 - comerț cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun).

Sunt incluse doar companiile active, cu o cifră de afaceri de peste 5.000 de lei care au avut ca principal domeniu de activitate codul CAEN 4711. În plus, alte 128 de companii relevante, cu alte domenii de activitate au fost adăugate manual.

KeysFin oferă soluții 100% digitalizate pentru verificarea mediului de business, cu date financiare și juridice, rapoarte, grafice și analize actualizate la zi despre companiile din România și din străinătate, în vederea reducerii riscului comercial. Cu un portofoliu de peste 700 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

RetailZoom este o companie de cercetare de piață, specializată în retail audit și în analiza aprofundată a datelor companiilor. RetailZoom oferă o gamă largă de soluții și servicii, în special pentru retail (comercianți, producători, distribuitori) - monitorizare vânzări și rapoarte de piață, distribuție și cote de piață, evaluarea eficienței promoțiilor și a strategiilor de preț implementate, înțelegerea comportamentelor de cumpărare și a experiențelor de consum.

Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
În contextul unei inflații generale de peste 14%, magazinele alimentare au înregistrat vânzări cu 7% mai mari, în ciuda scumpirii generalizate...
RetailZoom lansează raportarea Total România, ce include toate canalele de retail
RetailZoom lansează raportarea Total România, ce include toate canalele de retail
RetailZoom lansează raportarea Total România, ce include toate canalele de retail: comerț modern și tradițional, aducând o perspectivă...
Vânzările din piața FMCG se mențin pe o pantă ascendentă și în 2022, alimentate de inflație
Vânzările din piața FMCG se mențin pe o pantă ascendentă și în 2022, alimentate de inflație
Vânzările din retailul de larg consum s-au menținut pe o pantă ascendentă din punct de vedere valoric și în 2022 comparativ cu 2021, însă...
Retailul alimentar din România ar putea depăși 142 miliarde de lei în 2021
Retailul alimentar din România ar putea depăși 142 miliarde de lei în 2021
Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 10% față de 2019 și a fost cu 97% peste rezultatul din 2011, atingând nivelul...