FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Irina Măndoiu, Director Comercial Lactalis România: „Ne putem asigura un viitor mai bun din automatizări”

Irina Măndoiu, Director Comercial Lactalis România: „Ne putem asigura un viitor mai bun din automatizări”

Irina Măndoiu, Director Comercial Lactalis România

Pentru a rămâne în fruntea plutonului, mai ales într-o industrie atât de competitivă precum este cea a lactatelor, ai nevoie mereu de inovație și de investiții susținute pe partea de producție, în automatizare, spune Irina Măndoiu, Director Comercial Lactalis România. La acestea se adaugă și sinergiile generate de apartenența la un grup lider de piață la nivel internațional, pentru o funcționare mai eficientă. În termeni generali, aceasta este strategia pe care se bazează Albalact în perioada următoare.

În continuare pe plus. După ce 2018 i-a adus un nivel record al cifrei de afaceri, de 133 de milioane de euro, și dublarea profitului net față de anul anterior, pentru cel mai mare jucător din industria lactatelor 2019 a venit cu provocarea de a menține trendul ascendent. Rezultatele preliminare indică al patrulea an consecutiv de creștere a vânzărilor: „Evoluția pe 2019 s-a menținut, cel mai probabil, în linie cu cea din anul anterior”, afirmă Irina Măndoiu, Directorul Comercial Lactalis România (proprietarul Albalact).

Vorbim însă de o diminuare a ritmului de creștere, tendință remarcată în ultimii ani, iar managerul explică acest trend punctând faptul că „pentru o companie care a ajuns în fruntea categoriei de lactate, nu ne putem aștepta la un ritm de creștere de două cifre an de an, în condițiile în care piața a înregistrat o oarecare stagnare. După reducerea TVA la 9% la alimente, am avut doi ani de creștere susținută a volumelor, însă începând cu 2019 avansul a început să se estompeze. Noi am pus bazele unei strategii pe termen mediu și lung cu mult înainte de a fi achiziționați de Lactalis și pot să spun că începem să culegem roadele”.

Activând pe o piață estimată la 1,2 miliarde de euro, producătorul și-a concentrat o bună parte din lansări în zona produselor personalizate. De altfel, un avantaj al faptului că Albalact face parte din grupul Lactalis este chiar această posibilitate de activare a unor sinergii – intrarea pe segmente și categorii noi de piață cu investiții minime, accesând resursele fabricilor pe care grupul francez le are în regiune. „Putem să testăm piața, să aducem produse inovatoare pentru consumatorii români. În 2019 am încercat să bifăm două din cele patru tendințe mari din categoria lactatelor: reducerea zahărului din lactate prin lansarea Zuzu Bifidus cu fructe, musli și cereale, cu un conținut redus de zahăr și deschiderea unei categorii de produse cu conținut ridicat de proteine prin lansarea Zuzu Fit. Ne-am bucurat să vedem că, la șase luni de la lansare, retailerii au definit un spațiu clar la raft”, declară Directorul Comercial Lactalis România.

Diversificarea portofoliului a reprezentat un laitmotiv al strategiei companiei pe ultimii doi ani, în condițiile în care anul 2018 a fost marcat de intrarea în categoria iaurtului grecesc, cu Zuzu Divin, precum și în cea a deserturilor refrigerate pe bază de lactate, cu Zuzu Dolce – segment care s-a bucurat în ultimii doi ani de creșteri ale vânzărilor de peste 10%. Anul trecut, Albalact a lansat laptele Zuzu Bio la butelcă, și intrarodus brandul Zuzu pe piața din Republica Moldova, prin intermediul subsidiarei Lactalis Moldova. Sunt planuri de dezvoltare a exporturilor și în 2020, când vor fi bifate alte două țări din regiune, după cum menționează Irina Măndoiu.

Eficientizare la mai multe niveluri. Dacă ultimii doi ani au reprezentat pentru Albalact momente-cheie pentru zona de investiții în capacități de producție, pentru 2020 bugetul va fi în continuare direcționat spre automatizarea proceselor din fabrici și diversificarea portofoliului. „În 2019 ne-am concentrat pe partea de ambalare, investind doar în fabrica din Oiejdea (jud. Alba) trei milioane de euro într-o linie complet automatizată de PET. Probabil că și în anii următori vor fi realizate investiții majore în automatizare atât la Oiejdea, cât și în fabrica de la Câmpulung. Un aspect important de menționat este faptul că forța de muncă a fost și va fi o mare provocare”, mai menționează Irina Măndoiu.

Pe lângă problema resursei umane, există în continuare dificultăți în aprovizionarea cu materie primă. „Dacă avem suficient lapte ne putem dezvolta. O dată la câțiva ani ne confruntăm cu o criză a laptelui. În 2018, s-a manifestat timpuriu, din iulie-august la nivel regional și din septembrie în România. Din păcate, în România nu există o piață de lapte spot. Dacă ai un deficit în fermele cu care lucrezi în mod constant, trebuie să apelezi la piețele externe. Momentan nu avem un procent semnificativ de lapte din piața externă, dar am început deja mai multe acțiuni pentru a îmbunătăți și a crește producția fermierilor noștri”, explică managerul.

Tot în direcția eficientizării businessului vine și decizia companiei de a avea o nouă structură integrată de management, ceea ce înseamnă că toate companiile deținute de Lactalis pe plan local vor fi conduse de o singură echipă de management. Astfel, Irina Măndoiu va fi responsabilă, din poziția de Director Comercial, de activitățile de vânzări și marketing din cadrul Albalact, Covalact și Dorna Lactate. „Eficiența producției, experiența internațională a Lactalis și angajații români ne vor garanta succesul și în 2020. Procesele pe care le avem sunt foarte clare, iar partea industrială, în care s-a investit foarte mult, ar trebui să ne ajute să fim în vârful categoriei și în anii ce urmează”, mai punctează managerul.

Constanta din strategia Albalact. Pentru 2020, constanta din strategia producătorului va fi creșterea și dezvoltarea categoriei de lactate și mai puțin câștigarea „cu orice preț” a cotei de piață, după cum susține Irina Măndoiu. Ea subliniază faptul că un punct-cheie l-a reprezentat personalizarea produselor adresate unui consumator tot mai sofisticat. În acest context, Albalact va veni și în acest an cu noi lansări în zona bio, o nișă de piață foarte valoroasă.

În ceea ce privește „pietrele de încercare”, pe lângă forța de muncă și materia primă care se vor menține, executivul vorbește și despre schimbările legislative, fără norme de aplicare și fără o gândire concretă în perspectivă. „Noi ne putem asigura un viitor mai bun din automatizări. În industria noastră sunt costisitoare și atunci probabil că doar o parte din fabrici vor avea resurse să investească în această direcție”, mai punctează Irina Măndoiu.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content