Inovații și tendințe în gestionarea stocurilor

Dincolo de întelegerea shopperilor, promoții sau programele care să atragă consumatorii, retailerii trebuie să asigure o bună funcționare a structurilor „nevăzute”, așa cum ar fi stocurile. Importanța tot mai mare a e-commerce-ului reprezintă o nouă provocare în acest sens, dar aduce și multe posibilități, pentru că start-up-urile gândite încă de la început pentru a funcționa într-un mediu online sunt printre cele mai inovatoare. Inovații și tendințe în gestionarea stocurilor

După liniile de cod rămân produse fizice care trebuie gestionate ca atare. Potrivit unui studiu al companiei de supply chain Logiwa, 50% dintre managerii din retail cu putere de decizie din SUA spun că evaluările greșite ale stocurilor i-au împiedicat să vândă la preț întreg. Astfel, nu este o surpriză că retailerii sunt în mod special interesați de inovații care ajută la reducerea costurilor în ceea ce privește managementul stocurilor. Iată câteva dintre cele mai importante tendințe de care retailerii trebuie să țină cont pentru a fluidiza întreg procesul operațional.

Alegerea predictivă prin inteligența artificială

Imaginați-vă un depozit care alege produsele înainte de a primi comenzi efective. În prezent, acest lucru este pe deplin posibil. Datorită inteligenței artificiale, sistemele avansate folosesc date încă nestructurate pentru a recunoaște modele și interdependențe și pentru a prezice comportamentul consumatorului. Acestea pot iniția în mod eficient procesul de pregătire a comenzii chiar înainte ca respectiva comanda să fie finalizată. Astăzi, variabile precum vremea, sezonul și campaniile de marketing pot determina prognoze aproape perfecte în ceea ce privește comenzile venite de la clienți. O astfel de soluție este Shelf Engine, sistem ce revoluționează modul în care retailerii cumpără produse perisabile. Acesta generează comenzi precise pentru magazine prin previziunea inteligentă a operațiunilor, bazându-se pe învățarea automată și pe modele predictive. Tehnologia este atât de precisă încât Shelf Engine chiar promite să cumpere înapoi ceea ce nu se vinde.

Având în vedere că alimente în valoare de 50 de miliarde de euro sunt irosite anual, risipa de alimente este una dintre cele mai mari probleme pentru retailerii FMCG, scăzând marjele de profit, fiind în același timp extrem de dăunătoare pentru mediu. Un alt exemplu este Toolio, care lucrează cu retaileri pentru a ține evidența stocurilor. Făcând totul disponibil în cloud, Toolio revoluționează partea din spate a lanțului de aprovizionare cu amănuntul, un element esențial al procesului care nu a ajuns încă la nivelul de inovație din front-end. Pe de altă parte, Ocado, un supermarket online britanic, folosește roboți pentru a naviga prin depozite și pentru a-și gestiona inventarul cu o eficiență crescută. Cu toate acestea, există unele produse, cum ar fi fructele proaspete, care se dovedesc prea dificil de manipulat pentru mașinile sale. Pentru a acoperi și această zonă, mai multe start-up-uri experimentează cu roboți care folosesc inteligența artificială pentru a urmări și a învăța de la oameni.

Importanța soluțiilor de gestionare a inventarului omnicanal

Retailul omnicanal ridică noi provocări. Într-un mediu concret, rapiditatea schimbului face gestionarea stocurilor simplă: clientul pleacă cu articolul din magazin, iar acesta trece de la un proprietar la altul, fiind o tranzacție ușor de înregistrat. În cazul e-commerce-ului, lucrurile sunt ceva mai complicate, pentru că atunci când un client cumpără un articol printr-un canal online, din punct de vedere tehnic este al lui, însă până la momentul livrării efective articolul face parte în continuare din inventarul retailerului (mai ales în situații în care se alege o variantă precum plata ramburs). În cazul unui inventar răspândit în mai multe locații și a vânzărilor efectuate în magazin, online sau chiar și alte canale, datele conflictuale devin o problemă. Aici, o soluție integrată de gestionare a depozitelor, de gestionare a stocurilor și a punctelor de vânzare poate asigura corectitudinea datelor.
Creșterea personalizării și impactul acesteia asupra controlului inventarului

Personalizarea e-commerce-ului se referă la recunoașterea obiceiurilor de cumpărare ale clienților, direcționarea acestora către produse noi și crearea unei experiențe fără probleme, bazată pe activitatea anterioară a consumatorilor. Amazon este poate cel mai bun exemplu atunci când vorbim de o implementare de succes: potrivit unui raport McKinsey, algoritmul de recomandare aduce 35% din vânzările retailerului online. Brandurile care folosesc informații despre clienți pentru a sugera produse suplimentare își pot crește semnificativ vânzările, dar acest lucru necesită un sistem adecvat de gestionare a stocurilor. Determinarea nivelurilor stocurilor este deja un act dificil de echilibrare între prevenirea epuizării stocurilor și reducerea costurilor de transport prin definirea cantității stocurilor de siguranță, a punctelor de recomandare a stocurilor sau a vitezei de rotație a stocurilor. Introducând o nouă variabilă, cum ar fi un motor de recomandare, procesul devine și mai complicat. Analiza în timp real sau în flux este o modalitate prin care retailerii pot facilita această trecere către personalizare. De asemenea, va ajuta companiile care proiectează strategii de gestionare a datelor despre produse în jurul conversațiilor online ale clienților despre marca lor.

Gestionarea eficientizată a inventarului returnat

Consumatorii returnează aproximativ 20-30% din bunurile pe care le cumpără online, în timp ce procentajul este de doar 8,89% la bunurile cumpărate din magazinele fizice. Pe de altă parte, aproximativ 49% dintre retaileri oferă transport gratuit la retur. Având în vedere importanța tot mai mare a canalului online, cum pot retailerii să gestioneze afluxul tot mai mare de comenzi de retur? Un răspuns este implementarea unui WMS (warehouse management system) care are rolul de a simplifica întreg procesul, inclusiv gestionarea inventarului returnat în consecință. De exemplu, un produs returnat nedeteriorat ar trebui să treacă înapoi în inventar, unde poate fi vândut altcuiva. Politica de returnare, cu ajutorul sistemului potrivit, urmărește tot acest traseu, asigurând integritatea stocului și a produselor care sunt puse din nou la vânzare.

Gestionarea corectă a stocurilor menține costurile scăzute, marjele ridicate și bunurile protejate. Desigur, procesele de inventar trebuie să corespundă tendințelor actuale în preferințele consumatorilor. Pe măsură ce retailul trece de la un singur canal la omnicanal, cumpărăturile devin o experiență captivantă. Modul în care este gestionat inventarul trebuie să se schimbe, de asemenea. Studiind concepte noi, adaptându-se la tendințele emergente și înțelegând noile tehnologii, retailerii pot adopta cu ușurință soluțiile potrivite de gestionare a depozitelor sau a stocurilor, asigurându-se astfel că efortul financiar este minim, iar satisfacția consumatorilor la nivel înalt.
 

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Tendințele care definesc consumul în piața de retail & FMCG în 2024
Tendințele care definesc consumul în piața de retail & FMCG în 2024
De la tehnologie la greenwashing și valoare adăugată, studiul anual „Consumer Trends”, publicat de Euromonitor, arată care sunt cele mai...
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Deși se estimează că inflația globală va fi mai mică în 2024, aceasta va rămâne peste un nivel de confort în majoritatea economiilor...
Integrarea eficientă a abordării omnicanal
Integrarea eficientă a abordării omnicanal
Conceptul de omnicanal a devenit extrem de important în ultimii ani, pe măsură ce opțiunile consumatorilor au început să fie tot mai variate....