FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Industria FMCG, creștere de 7,5% în 2021 față de 2020

Industria FMCG, creștere de 7,5% în 2021 față de 2020

FMCG 2021 NielsenIQ

După un avans de 5,6% în 2021, economia României este așteptată să crească cu cca +4,5% în acest an. În același timp, inflația va depăși 10% în prima jumătate a anului, iar costurile foarte mari ale energiei afectează deja în egala măsură industriile locale și bugetele personale, potrivit analizei NielsenIQ. Consumul este principalul motor al PIB în România, iar industria bunurilor de larg consum a contribuit semnificativ la creștere pe parcursul celor doi ani de pandemie, deoarece a preluat o parte din bugetele care înainte se cheltuiau pentru activități în afara casei.

Conform datelor de Retail Audit NielsenIQ, în 2021 retailul de FMCG a crescut cu +7,5% în valoare față de anul anterior, România avansând mai rapid decât media europeană. Comparativ cu media Europei de Est, a cărei evoluție reflectă și inflația galopantă din țări precum Turcia, dar și Ucraina sau Belarus, Romania a crescut în principal din volumele consumate (+6%). Valoarea vânzărilor a înregistrat creșteri în toate macro-categoriile de produse, cu un avans maxim pentru băuturile non-alcoolice (+10.2%) și alcoolice (+8.0%), urmate de produsele alimentare (+7.4%) și cele non-alimentare (+4.1%).

Aceste creșteri de vânzări s-au datorat în principal creșterii cantităților cumpărate (+6% în volum), în timp ce efectul inflaționist se observă doar marginal (+1,5%) în nivelul agregat al prețurilor în 2021. Deși prețurile au început să crească încă de la finalul anului trecut la unele categorii de produse, românii au apelat la câteva strategii pentru a-și conserva bugetele: au folosit omni-shopping pentru a găsi online cele mai mici prețuri și cele mai bune promoții, au cumpărat mai des din magazinele de discount ori au început să aleagă produse mai ieftine. Mărcile proprii ale retailerilor, în majoritate cu prețuri mai mici, continuă să câștige teren în fața brandurilor de producător (+1.0% cotă de piață), ajungând să reprezinte 15.1% în valoare din totalul vânzărilor de FMCG din România.

Avansul mărcilor private vine și în urma dezvoltării canalelor de retail modern, atât în ce privește numărul de magazine (+8.5%), cât și vânzările prin aceste canale. Exceptând benzinăriile, a căror evoluție accelerată reflectă revenirea după restricțiile de circulație din 2020, cea mai mare creștere de vânzări față de anul anterior a fost înregistrată în canalul de discount (+18.7%).

Deși supermarketurile mici și hypermarketurile (+8.4%, respectiv +5.4%) au înregistrat și ele creșteri de vânzări, acestea sunt mai mici decât dezvoltarea numerică a magazinelor din rețelele respective. Retailul a continuat să beneficieze și anul trecut de o parte a vânzărilor pierdute de HoReCa, ceea ce a făcut ca și comerțul tradițional, în scădere numerică până la cca 58.000 de magazine, să înregistreze creșteri semnificative de vânzări.

Comerțul online pentru bunuri de larg consum a continuat să crească accelerat în 2021 și asistăm la o adevărată democratizare a acestui canal. Conform studiului NielsenIQ „E-commerce shopper trends” derulat pe parcursul lunii noiembrie 2021, penetrarea cumpărăturilor digitale este în continuă creștere, iar majoritatea noilor e-shopperi fac parte din categoria celor cu venituri mici (45%). Deși mare parte dintre online-shopperi au declarat că au ales această variantă pentru a evita riscurile de infectare, 92% vor continua să apeleze la online și anul acesta, atrași în principal de diversitatea ofertelor disponibile (66%) și de flexibilitatea modalităților de livrare (54%). Românilor le place însă în continuare să meargă la cumpărături, iar retailerii îi atrag cu produse și oferte speciale.

În trimestrul IV din 2021, promoțiile au acoperit 23% din totalul vânzărilor derulate prin rețelele comerțului modern, dar acest procent a fost în scădere în comparație cu perioada sărbătorilor de iarna a anului trecut, doar categoria băuturilor alcoolice înregistrând creșteri ale vânzărilor promo față de 2020. În toate canalele de retail (hyper, super și discount) s-a observat o scădere a promoțiilor în ultimele luni ale anului, din cauza presiunii inflaționiste care a început să îi afecteze atât pe producători, cât și pe retaileri.

La ce să ne așteptăm în 2022?

Perspectivele economice și cele politice nu sunt cele mai optimiste pentru anul acesta, dar industria bunurilor de larg consum va rămâne în ansamblu un factor de stabilitate. Studiul „Global Consumer Outloock 2022” realizat de NielsenIQ în noiembrie anul trecut a identificat 3 posibile scenarii de revenire după pandemie la nivel mondial, precum și previziunile de consum în fiecare dintre ele: varianta „min” - în care consumatorii vor trăi fără temeri și restricții, varianta „mid” - în care vor fi păstrate o serie de precauții, și varianta „max” - în care consumatorii vor manifesta o vigilență ridicată.

După informațiile la zi, România pare să se încadreze în varianta de mijloc, în care consumatorii vor păstra o atitudine precaută față de riscuri și cheltuieli, iar activitățile vor rămâne în mare măsură centrate în jurul casei, ceea ce va favoriza consumul categoriilor din FMCG și cumpărăturile omni-canal.


 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content