FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Impactul tehnologiilor de ultimă generație asupra gestiunii stocurilor

Impactul tehnologiilor de ultimă generație asupra gestiunii stocurilor

tehnologii în retail

Gestiunea eficientă a stocurilor poate aduce oricărei companii un avantaj competitiv important. Soluțiile existente pe piață „profită” din plin de avansul tehnologic, iar programele integrate care pot rezolva probleme apărute pe mai multe paliere ale afacerii câștigă teren în fața sistemelor independente. Cum arată astăzi soluțiile destinate gestionării corecte a stocurilor și care sunt tehnologiile care ar putea schimba acest domeniu? 

Ultimii ani au fost extrem de interesanți pentru soluțiile de management al stocurilor, cu noutăți importante atât în ceea ce privește teoria, conceptele, hardware-ul disponibil, cât și soluțiile software care permit companiilor să gestioneze stocurile și operațiunile legate de stocuri la un nivel înalt, spune Cristiana Pambuccian, Commercial Manager Entersoft România.

„Cred că era oarecum previzibil ca acest lucru să se întâmple, având în vedere maturitatea la care au ajuns sistemele ERP (Enterprise Resource Planning – n.r.) și rezultatele pozitive obținute de companiile care au dezvoltat strategii superioare de gestionare a stocurilor”, afirmă ea.

Dacă în urmă cu cinci ani majoritatea companiilor se concentrau asupra inventarierii și a urmăririi și gestionării costurilor legate de stocuri, zilele acestea sunt mult mai atente la eficiența stocurilor și cum să își îmbunătățească serviciile la costuri reduse și cu o mai mare viteză. În acest context, Cristiana Pambuccian spune că există prezentări ale unor soluții pentru vizualizarea depozitelor, algoritmi avansați de refacere a stocurilor, optimizarea proceselor de alegere și ambalare, modele pentru a anticipa comenzile și altele.

La ritmul în care evoluează, tehnologia poate deveni – însoțită de servicii de consultanță – un factor extrem de important pentru zona de management al stocurilor. Privită din perspectiva întregului lanț de aprovizionare al unei companii, tehnologia poate avea un impact uriaș asupra rezultatelor unei afaceri.

„Unii dintre clienții noștri au raportat reduceri cuprinse între 30 și 60% ale costurilor sau timpului de operare, creșteri de 60-70% în ceea ce privește ducerea la bun sfârșit a comenzilor sau eliminarea în proporție de până la 90%, a erorilor”, detaliază reprezentanta Entersoft România.

Există numeroase demersuri în zonele de IA (inteligență artificială – n.red) și robotică, ce își propun să găsească soluții superioare de management și optimizare a stocurilor, pe care le-am putea vedea curând puse în practică.

„Eforturile noastre se îndreaptă către zona de cercetare și dezvoltare pentru modelarea și cartografierea 3D, realitatea augmentată care ar suprapune informațiile despre stoc și cele despre locație pentru operatorii umani sau roboți, contorizarea automată a stocurilor, găsirea rutelor optime în depozite și multe altele”, adaugă Cristiana Pambuccian.

Integrarea sistemelor, o metodă de eficientizare a proceselor

Un soft de facturare și gestiune a stocurilor, spre deosebire de un soft de e-mail marketing, de exemplu, are particularitatea de a se conforma unei legislații stricte în domeniu dintr-o țară dată, explică Mircea Căpățînă, cofondator și Business Development Manager SmartBill. Astfel, pentru a putea realiza o analiză corectă a soluțiilor care sunt disponibile în afară României, ar trebui analizate legislațiile în domeniu din fiecare țară și soluțiile oferite, în paralel.

„Evoluția modulului de Gestiune SmartBill din ultimii 5 ani a avut un ritm acelerat, în pas cu dinamica operațională din piață. Practic, orice ne este permis din punctul de vedere al tehnologiei și cu utilitate reală pentru utilizatori, facem. Tindem, desigur, spre o cât mai mare automatizare a activității de business, ce asigură printre altele un risc scăzut de eroare umană, eficientizarea operațiunilor, optimizarea costurilor, fluidizarea tranzacțiilor și un câștig de timp semnificativ”, afirmă reprezentantul SmartBill.

În ceea ce privește eficiența sistemelor de gestiune independente, care să nu fie integrate cu alte soluții în cadrul unui suite – așa cum sunt cele ERP –, Mircea Căpățînă este de părere că utilizarea unei soluții automatizate de gestionare a stocurilor devine cu adevărat valoroasă în cadrul unei ecosistem de business.

„Scopul ar trebui să fie fluidizarea tuturor operațiunilor, inclusiv cele de contabilitate. Noi lucrăm la acest ecosistem care se apropie din ce în ce mai mult de viziunea de început și în cadrul căruia toți jucătorii din piață pot utiliza acel modul SmartBill care li se potrivește, iar informațiile circulă liber și sigur, ajungând până la contabili și culminând cu depunerea declarațiilor periodice către ANAF. Vorbim despre un flux logic, curat și neîntrerupt, care le asigură tuturor părților implicate siguranță, ușurință în utilizare și un câștig semnificativ de timp și energie”, spune Mircea Căpățînă.

Călin Buciuta, CEO și fondator SelectSOFT nu crede că există o diferență foarte mare între soluțiile existente în străinătate și cele implementate deja pe piața locală, menționând totuși soluțiile de tip IA care sunt de viitor, precum și aplicațiile și soluțiile de tip self-service, care sunt alese deja de unele companii din România.

Pe de altă parte, există soluții care să ofere suficiente functionalități și companiilor mici la un preț rezonabil, iar în ziua de azi „fără a utiliza o aplicație software de gestiune este aproape imposibil să deții controlul unei afaceri”, spune el.

„Din punctul meu de vedere, afacerile mici și mijlocii pot utiliza cu succes un sistem independent de gestiune a stocurilor atât timp cât acesta oferă suficiente functionalități necesare acelei afaceri și este destul de flexibil ca să poată fi compatibil cu alte soluții de contabilitate. Un alt avantaj al sistemelor independente este că sunt mult mai customizabile, se pot crea mult mai ușor diferite opțiuni noi care să satisfacă nevoile specifice ale afacerii respective”, este de părere Călin Buciuta.

Din punctul său de vedere, creșterea recentă înregistrată de cererile pentru programe de gestiune a stocurilor a arătat că o soluție informatică este o unealtă esențială într-un business, mai ales în situații de criză, în care ai nevoie de un control clar al stocurilor.

Viitorul tehnologiei se bazează pe date

Pe ce segmente din managementul stocurilor am mai putea vedea inovații în viitorul apropiat? „Direcția principală către care se îndreaptă tehnologia în acest moment este inteligența artificială. Fără îndoială, aceasta va avea un impact major și asupra soluțiilor de gestiune în viitor. Ea va permite organizațiilor să își optimizeze procesele de business, aplicațiile software și infrastructura tehnică. Astfel, în viitorul apropiat, ne așteptăm la funcționalități integrate de recunoaștere vocală, asistență virtuală, machine learning”, spune Daniel Toma, Director General Senior Software.

„Totodată, observăm schimbări majore în zona lanțurilor de aprovizionare integrată, unde pentru a îmbunătăți viteza de reacție, trebuie ca informația să circule de 5-10 ori mai repede între clientul final și producător”, susține reprezentantul Senior Software.
Mai mult, adaugă el, statusurile comenzilor trebuie să fie actualizate în timp real, iar canalele de vânzare au de operat schimbări în fiecare secundă.

„În această zonă, cu siguranță va primi o atenție sporită un concept ce s-a dezvoltat enorm în ultima perioadă, acela de Supply Chain Intelligence, ce va permite întregului lanț trofic din aprovizionare să balanseze cererea extrem de schimbătoare cu oferta.”

Un alt rol extrem de important în viitorul apropiat îl va avea partea de Big Data și Predictive Modelling, care vor juca un rol esențial în managementul lanțului de aprovizionare și vor ajuta companiile să efectueze analize de date în timp real.

„Supply Chain Intelligence (SCI) va fi un capitol 100% digital și poate ajuta mai bine companiile să reducă costurile și să crească satisfacția clienților prin combinarea datelor și a analizelor pentru a trasa tipare de aprovizionare și consum. În linii mari, tehnologiile de gestionare a lanțului de aprovizionare vor îmbunătăți eficiența operațională și tranzacțională în producție, aprovizionare și distribuție”, spune Daniel Toma.

El explică faptul că tehnologiile SCI pot integra informațiile de afaceri cu datele din sistemele SCM, oferind informații strategice decidenților. Prin valorificarea datelor și inovarea cu tehnologia, producătorii și furnizorii lor de logistică pot personaliza în continuare soluțiile și pot identifica în mod eficient lacunele.

„Modelele predictive vor fi o parte importantă în toate sistemele informatice din viitor și vor permite decidenților să identifice tiparele de consum precum și potențialele erori umane, urmând să sugereze soluții de eficientizare, oportunități de venit, probleme potențiale sau avantaje competitive. Datele în timp real pot fi procesate de către producători și furnizorii lor de lanțuri de aprovizionare prin analize descriptive pentru a dezvălui tiparele operațiunilor. Companiile pot prognoza cum poate evolua lanțul lor de aprovizionare și pot dezvolta strategii de reducere a riscurilor pentru a remedia punctele slabe identificate”, încheie el.

Mobilitate și flexibilitatea, elemente-cheie ale soluțiilor de gestiune

Alexandra Lucescu, Director Comercial SoftOne România este de părere că soluțiile au evoluat într-un ritm în care să poată ajuta companiile să devină competitive, indiferent de mărimea lor sau de industrie. Astfel, spune ea, de cele mai multe ori soluțiile de gestiune a stocurilor sunt parte integrată a unei aplicații ERP, pentru că gestiunea are efecte pe toate ariile funcționale ale unui business.

„Stocurile influențează contabilitatea, rapoartele financiare, livrarea către clienți, relația cu furnizorii, deciziile de business, iar dacă gestiunea lor nu este interconectată cu restul departamentelor, întregul business va fi afectat”, crede ea.

Alexandra Lucescu explică faptul că cele mai noi sisteme ERP în cloud permit gestiunea unui număr nelimitat de depozite, integrarea cu dispozitive de inventariere de tip barcode scanner sau RFID, aplicații de inventariere mobile (utilizate de pe IOS, Android și orice alt device), dar și cu sisteme complet robotizate de gestiune a depozitelor, care automatizează complet procesele de inventariere și reduc aproape la zero eroarea umană.

„Există un aspect extrem de important pe care companiile nu îl iau în seamă, și anume faptul că investiția într-un sistem de gestiune este una pe termen lung, și nu doar din considerente financiare”, opinează executivul SoftOne. „Managerii și antreprenorii încep să înțeleagă că tehnologia nu mai este o opțiune, ci o necesitate. Iar condițiile de criză din ultimele două luni i-au obligat să se digitalizeze, lăsându-i fără nicio altă alternativă viabilă”, încheie Alexandra Lucescu.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content