Estimare: Cifra de afaceri a retailului alimentar din România va ajunge la 125 mld. lei în 2020
Coșul de cumpărături al românilor este din ce în ce mai mare în ultima perioadă, însă produsele adunate în el sunt în cea mai mare parte produse alimentare.
Potrivit unei analize KeysFin, cifra de afaceri a retailului alimentar din România va ajunge în acest an la 125 de miliarde de lei, pe fondul panicii cumpărătorilor din ultimele săptămâni. Asta după ce, în 2018, cifra de afaceri a fost de 107 miliarde de lei în 2018, cu aproape 67% mai mare decât nivelul din 2009 și 9,6% față de 2017, iar în 2019 specialiștii KeysFin estimează depășirea pragului de 112 miliarde de lei.
„Dublarea ritmului de creștere va duce la un maximum istoric pentru retailul alimentar, unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie. Cu toate acestea, retailul alimentar este o piață dictată de jucătorii mari, iar magazinele mici rezistă în general doar când acoperă cererea în puncte în care cei mari nu ajung. În perioada următoare, micii întreprinzători vor avea mai multe șanse de reușită dacă vor primi susținere din partea autorităților și dacă românii își vor schimba obiceiurile de consum, alegând să cumpere mai multe produse românești și din mai multe formate de magazine, atât hypermaketuri sau alte formate ale retailului alimentar modern, cât și magazine mici, ale unor comercianți locali”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.
Topul companiilor din retailul alimentar
În 2018, cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de 57 de miliarde de lei, generând peste 53% din cifra de afaceri totală a industriei. Liderul pieței de retail alimentar continuă să fie Kaufland, cu o cifră de afaceri de 10,9 miliarde de lei și o cotă de piață de peste 10%.
Datele KeysFin arată că, în același timp, compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, cu un profit net de 788 milioane de lei, în creștere cu 18% față de 2017.
Lidl România a urcat pe locul al doilea în clasamentul companiilor din retailul alimentar după cifra de afaceri, înaintea Carrefour. Topul este completat de Profi și apoi de Auchan. Acești cinci jucători ai industriei de retail alimentar au contribuit cu aproape 660 de milioane de lei la bugetul statului în 2018, ceea ce constituie 42% din totalul de 1,6 miliarde de lei din industrie.
Creștere de peste 220% a profitului net în ultimii 10 ani
Creșterea afacerilor din retailul alimentar a fost însoțită și de o evoluție accentuată a profitabilității. În 2018, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 8% în comparație cu anul precedent și a fost cu 224% mai mare decât în 2009, însumând aproape 3,8 miliarde de lei. Primii cinci jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,8 miliarde de lei, ceea ce a constituit 47,5% din total, în 2018.
Românii, inițial mai speriați de lipsa alimentelor decât de coronavirus
Pandemia de Coronavirus a adus cu ea o cerere crescută pentru produsele de bază, la care retailerii locali s-au adaptat rapid prin suplimentarea imediată a stocurilor, campanii ample de informare, prevenție și responsabilizare a populației și prin eforturi crescute de igienizare a spațiilor. În plus, retailerii au mizat și pe dezvoltarea accentuată a unui segment devenit esențial peste noapte: comerțul online cu livrare la domiciliu.
Cu toate acestea, cererea crescută de produse a dus inițial și la creșterea prețurilor. Astfel, potrivit unei analize realizate de Consiliul Concurenței în martie, pe baza datelor din Monitorul Prețurilor, salamul, roșiile proaspete, laptele și merele s-au scumpit cel mai mult în luna martie a acestui an.