Estera Anghelescu, Kaufland: Vedem o schimbare a polilor de putere. Nu mai vorbim de o piață a angajatorilor, ci a angajaților
Ultimii trei ani au adus schimbări ireversibile în piața muncii din România, polii de putere inversându-se în favoarea angajaților. Prin urmare, companiile trebuie să acorde o atenție sporită nevoilor angajaților pentru a-și asigura cea mai valoroasă resursă umană, consideră Estera Anghelescu, Recruiting & Employer Branding Director Kaufland România & Moldova.
Dincolo de a fi cel mai mare angajator din economia locală, retailul este și cel mai atrăgător domeniu pentru cei care sunt în căutarea unui job. Cum reușește Kaufland să atragă forță nouă de muncă? Cum vă diferențiați oferta de beneficii de cea din piață?
Pentru a ne diferenția oferta față de piață, ne propunem constant să le oferim colegilor noștri atât un mediu de lucru plăcut, cât și beneficii adiționale care să contribuie la bunăstarea lor în companie, dar și în timpul liber. Printre acestea se numără zile de concediu de odihnă în plus, în funcție de vechimea în companie, acces la programul 7card și opțiuni de dezvoltare personală prin intermediul Bookster sau prin cursuri online. În plus, flexibilitatea, alături de respectarea programului de lucru sunt la fel de importante, oferindu-le colegilor noștri o motivație suplimentară.
Câți angajați aveți în prezent și cum arată fluctuația de personal? Care a fost cel mai provocator an din punctul de vedere al retenției de personal din ultima perioadă?
În prezent, echipa noastră numără peste 16.000 de persoane. În continuare, ne dorim să menținem un ritm de creștere constant, cu noi deschideri de magazine în fiecare an. Cu fiecare magazin deschis, Kaufland generează în medie 80-100 de locuri de muncă pentru comunitatea locală.
În ceea ce privește fluctuația de personal, aceasta nu a avut schimbări semnificative în ultima perioadă, chiar dacă retailul alimentar în ansamblul său este cunoscut pentru fluctuațiile semnificative. La Kaufland, cele mai mari rate de fluctuație a personalului sunt în general pe pozițiile de entry, majoritatea în cadrul departamentului de Vânzări. Din punctul meu de vedere, anul trecut a fost cel mai provocator. Este un domeniu în care fluctuația de personal este inevitabilă. Avem multe poziții deschise, dar, în mare parte, ele provin din deschideri. Oamenii și-au schimbat așteptările în urma pandemiei și trebuie să fim tot timpul conectați la nevoile pieței muncii. Noi am încercat să înțelegem omul mai bine – omul candidat, omul angajat – și să vedem cu ce putem veni noi în întâmpinarea lui. Mi se pare că trebuie să devenim și mai umani decât eram înainte de pandemie.
Cu ce soluții veniți pentru a reține personalul și ce pachete de beneficii salariale ați conceput?
La nivelul tinerei generații, aceștia au nevoie de o flexibilitate foarte mare, vor să aibă mai mult timp pentru pasiunile lor, pentru cauzele sociale în care sunt implicați. Noi trebuie să găsim astfel de activități pe care ei să le desfășoare în interiorul companiei. O altă direcție o reprezintă partea de traininguri pe care le oferim. Ne-am dat seama că și joburile s-au schimbat, nu mai poți să ceri aceleași lucruri de la oameni. Au apărut joburi noi și trebuie să venim cu susținerea aferentă.
La nivel salarial, analizăm constant schimbările din piață și încercăm să ne adaptăm cât mai bine beneficiile pe care le oferim pe parcursul anului. Astfel, în luna iunie a anului trecut am majorat grilele salariale, venitul mediu brut al angajaților din departamentele Vânzări și Logistică ajungând la 7.600 lei brut. Totodată, în luna septembrie, angajații încadrați pe posturi de execuție au beneficiat și de o creștere a valorii tichetelor de masă. De asemenea, pentru a ne compensa angajații pe măsura muncii pe care o prestează, le oferim constant bonusuri, programe de dezvoltare profesională și personală.
Cum au evoluat salariile în interiorul companiei în ultimii doi ani?
Incertitudinea economică și volatilitatea pieței au determinat multe companii să adopte o abordare mai precaută în ceea ce privește evoluția salariilor. La Kaufland, doar în 2022, valoarea financiară a beneficiilor oferite angajaților s-a ridicat la un total de 78 milioane lei. Această sumă include diverse beneficii și majorări salariale pentru toate posturile de execuție din cadrul companiei. Majorările din ultima perioadă au venit ca un răspuns ferm de susținere pentru angajați, fiind important pentru noi ca toți colegii, indiferent de poziție sau departament, să se simtă apreciați și să știe că munca le este recompensată pe măsură.
Pe ce zone din business vă este cel mai ușor să atrageți forță nouă de muncă și unde întâmpinați cele mai mari probleme?
Cele mai mari provocări le întâmpinăm în zona blue collars, pe de o parte din cauza faptului că locațiile noastre au fost destul de centrale până de curând. Oamenii nu sunt dispuși să călătorească foarte mult, nici chiar 30 de minute în plus spre perferia orașului. Aici contează renumele companiei, campaniile pe care le desfășoară, ce zic angajații respectivi despre acea companie. Partea aceasta de a fi autentic și de a le oferi exact ce le promiți este foarte importantă. Zonele cel mai greu de acoperit sunt cele din vestul și centrul țării, dar și orașele mari. După pandemie, foarte mulți preferă să lucreze în afara țării.
Recurgeți și la forță de muncă din alte țări? Din ce țări provin acești angajați, în ce departamente i-ați recrutat și ce procent din forța totală de muncă este deținut de angajații străini?
Avem colegi de 17 naționalități. Am încercat în primă fază să ne concentrăm pe forța de muncă locală și să dăm șansa oamenilor din România să vină să lucreze la noi. Pentru Kaufland, diversitatea înseamnă evoluție. Însă ce valorizăm cel mai mult în echipa noastră sunt abilitățile și potențialul angajaților noștri.
Care sunt pilonii care vor susține în acest an strategia Kaufland pe zona de resurse umane?
Și anul acesta, vom continua demersurile de promovare a egalității, diversității și incluziunii în companie, fiind dedicați misiunii de a integra colegi din toate categoriile sociale și de vârstă. Mai mult, este important pentru noi să oferim un mediu de lucru echilibrat din punctul de vedere al genului, aspect demonstrat și de faptul că jumătate dintre pozițiile noastre de conducere sunt ocupate de femei.
Ce schimbări se prefigurează în piața muncii în acest an și ce trenduri nu ar trebui să ignore angajatorii?
Partea aceasta de mod de lucru și flexibilitatea s-au schimbat ireversibil în ultimii trei ani. Cred că s-a schimbat puțin puterea în piață, nu mai vorbim de o piață a angajatorilor, ci de una a angajaților. Acest lucru ne determină să ne uităm la nevoile oamenilor și cum le putem noi îndeplini, astfel încât să avem cea mai bună forță de muncă din piață.
Cu siguranță, vom vedea cum abordarea orientată către oameni va deveni din ce în ce mai importantă, la toate nivelurile companiei. Atenția și interesul acordate nevoilor angajaților sunt primordiale pentru a avea o echipă motivată și performantă, iar noi, la Kaufland, credem foarte mult în acest gen de abordare. Bunăstarea oamenilor la locul de muncă, alături de flexibilitatea pe care o dovedește angajatorul sunt niște tendințe vizibile pe piața muncii pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere, în special atunci când vine vorba despre nivelul de satisfacție a echipei lor.
Pe lângă acestea, transparența companiilor atât în ceea ce privește practicile interne, cât și a comunicării externe va continua să fie tot mai relevantă pentru candidați. Apoi, campaniile de Employer Branding au, la rândul lor, un rol fundamental în atragerea de noi talente în companie, în special printr-o abordare de comunicare deschisă, transparentă și, mai ales, autentică.