FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Deodorantele și antiperspirantele, o piață dependentă de relaxarea restricțiilor

Deodorantele și antiperspirantele, o piață dependentă de relaxarea restricțiilor

Restricțiile de circulație și limitarea interacțiunilor sociale și-au pus amprenta și asupra categoriei de deodorante și antiperspirante, atât la nivel de vânzare, cât și în ceea ce privește preferințele de cumpărare. Cu o scădere valorică de peste 3% în primul an al pandemiei de COVID-19, piața deodorantelor și a antiperspirantelor pare să rămână dependentă de relaxarea restricțiilor care vor determina dinamica acestei categorii și în 2021. 

Piața deodorantelor și antiperspirantelor a cunoscut o scădere atât în valoare, cât și în volum în perioada mai 2020 - aprilie 2021 comparativ cu anul precedent. Astfel, în termeni valorici, categoria a scăzut cu 3,3%, în timp ce în termeni volumici a scăzut cu 0,7%, potrivit datelor furnizate de RetailZoom. În funcție de segmentarea pe categorii, piața înclină către categoria de antiperspirante, care deține 69,6% din valoarea totală, în timp ce deodorantele și-au adjudecat 30,4% din valoarea pieței. Dinamica celor două segmente a fost și ea negativă, raportând un declin de 3,9% pe antiperspirante și 1,8% pe deodorante. În termeni volumici, scăderile sunt mai temperate, 0,9% în cazul antiperspirantelor și 0,4% în cazul deodorantelor.

În ceea ce privește segmentarea la nivel de prezentare, categoria antiperspirantelor și deodorantelor aerosol deține cea mai mare pondere, atât la nivel de volum (87%), cât și în valoare (68,1%). Astfel, în perioada mai 2020 - aprilie 2021 comparativ cu mai 2019 - aprilie 2020, categoria a bifat o creștere modestă, de 0,4%, în volum, însă a scăzut cu 1,6% în termeni valorici. Următoarele două categorii - antiperspirantele și deodorante solide și cele lichide - dețin ponderi asemănătoare atât în valoare, cât și în volum: 5,6% din volumul comercializat în piața sunt produsele solide, iar 5,3% sunt produsele lichide, în timp ce în termeni valorici vorbim despre o cotă de piață de 15,3% în primul caz și 12,8% pentru produsele sub formă lichidă.

Când ne referim însă la dinamica față de anul anterior, lucrurile se diferențiază semnificativ: antiperspirantele și deodorantele sub formă solidă sunt pe un trend descendent mult mai accentuat decât cele sub formă lichidă, astfel: în termeni volumici, solidele au scăzut cu -10,5%, în timp ce lichidele cu doar 2,8%, iar în termeni valorici solidele bifează o scădere de 8,7%, în timp ce produsele sub formă lichidă au pierdut 3,9% din cota de piață. Celelalte categorii de produse - gel, cremă sau șervețele - dețin procente semnificativ mai mici și rămân aproape irelevante la nivel de categorie, însă demn de menționat este că toate au marcat scăderi considerabile în perioada analizată de specialiștii de la RetailZoom.

Piața de deodorante și antiperspirante este dominată de principalii producători de profil, primii cinci, în ordine alfabetică, fiind Beiersdorf, Colgate Palmolive, P&G, Sarantis și Unilever, care dețin 80,1% din valoarea pieței, în timp ce în termeni volumici au o cotă de piață de 76,8%. Mărcile private dețin procente modeste, de 2,3% în termeni valorici și 4,6% în termeni volumici. Principalele mărci de deodorante și antiperspirante sunt, tot în ordine alfabetică, Dove, Mennen Speed Stick, Nivea, Rexona și Str8.

În cazul rețelei de retail dm drogerie markt, mărcile proprii domină vânzările de deodorante și antiperspirante cu brandurile dm Balea, dm alverde și Seinz, gamă de produse vegane pentru categoria masculină. „Prin campania Super calitate la super preț, care cuprinde peste 1.000 articole la prețuri de sub 5 lei, inclusiv deodorante, am atras consumatori noi și am reușit performanța să avem creștere like-for-like și în anul pandemic 2020, valoric și cantitativ. Anul acesta confirmăm evoluția superioară a mărcii proprii, comparativ cu mărcile naționale, iar dm Balea este lider categoric în topul mărcilor prezente pe rafturile dm drogerie markt”, explică Daniela Jordanovski, Director de Marketing și Achiziții dm drogerie markt.

Hypermarketurile rămân cel mai important canal

Dinamica negativă a vânzărilor din 2020 se observă și la nivelul canalelor de vânzare, atât pe formatul mare, cât și în zona de supermarket și proximitate, deși scăderea este ușor atenuată în cadrul formatului de canal mare. Astfel, hypermarketurile monitorizate de RetailZoom (Carrefour, cora, Metro) au bifat o scădere de 2,8% în termeni valorici, în timp ce la nivel de volum vânzările au rămas stabile. Pe formatul de canal mic (Carrefour Market, dm drogerie markt, Inmedio, Shop&Go, Penny, Profi, Xpress) categoria a marcat o scădere de 3,7% în termeni valorici și un declin de 1,5% în termeni volumici. „Din punct de vedere al valorii, principalul canal de vânzare este reprezentat de comerțul modern care asigură 72%. Magazinele de tip discount înregistrează o creștere de 3 puncte procentuale, în timp ce hypermarketurile și supermarketurile sunt pe un trend descendent. Totuși hypermaketurile rămân principalul format în ceea ce privește cota de piață în valoare cu un procent de 35%”, explică și reprezentanții GfK.

Citește analiza completă AICI. 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content