FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > DelGreen, un business pentru care pandemia a reprezentat rampa de lansare

DelGreen, un business pentru care pandemia a reprezentat rampa de lansare

delgreen

În timp ce pandemia a dus la închiderea multor afaceri, există antreprenori care au folosit perioada de blocaj ca pe o rampă de lansare nemaiîntâlnită. David Pasztor și Andrea David au profitat de timpul în care oamenii au fost izolați la domiciliu și s-au orientat tot mai mult spre comenzile online. Așa a luat naștere DelGreen, un magazin axat pe „sănătate” care, în prima lună de la deschidere, a depășit pragul de o mie de livrări.

Începutul DelGreen pe piața de retail din Capitală are o legătură strictă cu pandemia și măsurile de siguranță impuse încă de la jumătatea lunii martie. Fondatorii magazinului online, David Pasztor și Andrea David, nu sunt totuși străini de retail, cu atât mai puțin de mediul de business. David a crescut într-o familie de antreprenori, iar Andrea a dezvoltat un business axat pe fashion. Pandemia le-a arătat însă o nouă oportunitate pe care nu au vrut să o rateze, chiar dacă pentru David această nouă șansă a însemnat relocarea din Târgu Mureș la București.

„Eu am avut businessuri la Mureș care s-au oprit și nu aveam activitate. Un prieten lucra deja în domeniul alimentar de mai multă vreme, deține la Târgu Mureș magazinul Elphin Green. El asigură partea de producție și de vânzare, iar în perioada pandemiei a început să facă și livrări. Așa ne-a venit ideea să extindem businessul și pe piața din București. Am plecat din Mureș și am venit în Capitală să deschid depozitul”, spune David.

Odată mutat aici, a înțeles că piața este diferită de cea din Târgu Mureș. A considerat oportun să facă un rebranding și să reprofileze puțin businessul separat de cel al prietenului său. Din momentul în care a fost clar drumul pe care ar trebui să meargă DelGreen și până la prima zi în care comenzile au putut fi onorate a durat foarte puțin, iar lansarea magazinului online a fost gata la începutul lunii mai.

„Construcția site-ului nu a durat mult având în vedere experiența prietenului și, mai nou, partenerului de la Târgu Mureș. El a venit cu platforma și cu stocul inițial și într-o lună am pornit businessul. Prietenul nostru lucrează în producția de legume-fructe de 10 ani, are parteneriate inclusiv cu supermarketuri și de aproximativ 4 ani are magazinul propriu. Nici noi nu suntem străini de mediul de business, dar experiența lui în retail, combinată cu experiența Andreei în marketing și experiența mea în antreprenoriat au dus la un start bun”, povestește David Pasztor.

Business bazat pe parteneriate locale

Aprovizionarea magazinului online Delgreen se realizează în mare parte prin parteneriate locale. De la legume și fructe, la sucuri naturale, siropuri, dulcețuri și miere, toate sunt furnizate de companii românești. „Dacă până acum ne-am axat foarte mult pe asigurarea unui sistem de livrări fără erori, de acum înainte ne vom concentra tot mai mult pe setarea de parteneriate stabile cu producătorii locali, deoarece încă avem dificultăți în acest sens”, spun fondatorii magazinului.

În privința sortimentației, mare parte din aceasta era predefinită de partenerul lor de la Târgu Mureș, proprietarul Elphin Green, însă există și o parte stabilită în funcție de preferințele clienților din București – în total 200 de SKU-uri. „I-am sunat, i-am întrebat personal ce și-ar dori să găsească în magazin. În permanență încercăm produse noi. Spre exemplu, avem acum cereale dintr-o gamă comercială, la fel și un sortiment de paste. Aveam unele dintr-o gamă premium, acum încercăm și cu o gamă de mijloc. Testăm piața, dar știm clar că vrem să rămânem în zona healthy”, spun cei doi.

De altfel, David povestește că după ce a locuit o vară întreagă în Statele Unite, unde a descoperit conceptul de retail dezvoltat de Whole Foods, a știut ce vrea să implementeze pe piața din România.

„Aveau produse organice, produse de calitate. Mi-am dat seama că am putea dezvolta un concept similar în România, chiar dacă la o scară mult mai mică. Mai mult, eu sunt vegetarian de 16 ani de zile, mă preocupă partea de alimentație sănătoasă. În același timp, sunt foarte atras de mediul de business, având în vedere că am crescut într-o familie de antreprenori și „totodată” îmi place și retailul. E o chestie faină pe care o poți face pentru oameni fără să ceri prea mulți bani. Când vinzi legume și fructe, adaosurile sunt mici, câștigul îl asiguri din volume. Așa a luat naștere DelGreen, un stil de viață pe care îl promovăm și pe care ne-am gândit că îl putem transforma în business”, explică David.

Iar prima lună de operare le-a dovedit fondatorilor că businessul are potențial. Ei au onorat peste o mie de comenzi în luna mai, cifră susținută foarte mult de măsurile restrictive impuse în contextul pandemiei și, în același timp, de modificarea comportamentelor de consum. Pe măsură ce magazinele online câștigau teren în peisajul local de retail, creșteau și șansele celor doi să ducă businessul DelGreen acolo unde și-au imaginat. Însă odată cu relaxarea restricțiilor de deplasare, de la o medie de 50 - 60 de comenzi pe zi, Delgreen a înregistrat și zile cu doar 10 comenzi. Finalul lunii august le-a adus însă o majorare a comenzilor cu 50% față de lunile precedente.

„Acel declin a întârziat puțin planurile noastre, dar sub nicio formă nu le-a oprit. Am profitat de această perioadă pentru a reorganiza depozitul și a pregăti camera frigorifică, am creat sistemul informatic care ne va ajuta la gestionarea comenzilor. La o medie de 50 - 60 de comenzi zilnic, toate făcute la același număr de telefon, era imposibil să nu existe greșeli. Sistemul pe care îl avem acum reduce aproape complet erorile umane și ne ajută să avem și un istoric al clienților cu toate preferințele lor. Este foarte util în procesul de fidelizare. Avem acum clienți care ne vizitează site-ul de două ori pe săptămână, practic fac aprovizionarea numai de la noi”, susține David.

În acest moment, valoarea medie a unei comenzi este de 100 de lei. Dacă vorbim strict de legume - fructe, acolo valoarea medie a bonului este în jur de 50 - 60 de lei. Acestea sunt însă comenzi recurente, clienți care cumpără de două ori pe săptămână. Restul produselor, cum sunt dulcețurile, mierea sau unturile de nucă ori migdale, nefiind fresh, sunt comandate mai rar.

„Vorbim despre produse pe care le consumi mai greu, nu faci aprovizionare lunară cu unt de nucă. Și dau exemplul untului de nucă pentru că acesta este un sortiment pe care o companie din Bulgaria îl produce special pentru partenerul nostru de la Mureș și pe care am decis să îl vindem în București”, completează fondatorii DelGreen. Și în tot în materie de sortimentație, proprietarii au decis să includă produse voluminoase, cum ar fi apa, pentru care nu există limită de livrare. „Ne-am gândit practic: ce e cel mai greu de cărat la cumpărături? Ce i-ar face pe consumatori să cumpere de la noi, atât timp cât produsele ajung la ușă? Așa am introdus în oferta noastră apa și pepenii”, explică David.

Targetul DelGreen, consumatorii cu puțin timp liber

Când vine vorba despre baza de clienți formată în cele patru luni de funcționare, fondatorii magazinului online spun că, în proporție de 70%, este formată din mame tinere. De obicei, ele sunt cele care comandă cantități mari și produse voluminoase pe care doresc să le primească la ușă în intervalul stabilit de ele. Sunt consumatori care caută produse fresh și sănătoase.

„În general, cei care cumpără de la noi sunt clienți cu venituri și cu educație peste medie. Vorbim despre consumatori care înțeleg că un produs natural costă mai mult decât produsele mass market, că alegerea unui sortiment mai puțin procesat este mai costisitoare. Însă clar cele mai căutate sunt fructele și legumele, categorie unde prețurile sunt normale. Apoi, în top ar urma siropurile, tot produse local și produsele asociate unui stil de viață sănătos. Clienții pe care îi avem noi acordă o mai mare atenție alimentației și investesc mai mult în capitolul acesta”, explică David.

Și tot el spune că o problemă de care se lovește este că produsele românești, oricât de calitative ar fi, sunt întâmpinate cu reticență de către clienți dacă nu au avut o campanie de marketing în spate. „Lucrurile se schimbă încet, dar consumatorii încă au tendința să cumpere ce văd în reclame. Și atunci, dacă ești un producător mai mic și nu ai investit și în promovare, vei pierde în fața brandurilor mai cunoscute. Noi vedem acest lucru în comenzile zilnice”, completează cei doi.

Recent, ei au introdus în oferta magazinului coșuri săptămânale, cu focus pe produsele fresh. „Sunt destul de căutate, oamenii economisesc timp la cumpărături. Noi spunem în glumă că am gândit aceste coșuri pentru bărbații care nu au răbdare să navigheze pe site, să caute individual fiecare produs. Așa, în aceste coșuri, mixurile sunt gata făcute de noi, cumperi cu un singur click”, completează fondatorii.

Investiție inițială și amortizarea costurilor

Inaugurarea DelGreen pe piața din Capitală a însemnat o investiție totală de 50.000 euro, fonduri care au acoperit stocurile inițiale, sistemul informatic, costurile de marketing și salariile. Potrivit proprietarilor, dacă lucrurile evoluează în același ritm, investiția va fi recuperată în termen de câteva luni, iar finalul acestui an va fi unul profitabil.

Odată depășit acest prag, vor începe extinderea businessului. Planul pentru București presupune o medie a comenzilor de 250 – 300 de colete pe zi și deschiderea unui nou depozit în Sectorul 1. „Este un plan măreț, dar în același timp suntem abia la început și ne dăm seama de potențialul de dezvoltare existent pe această nișă a comerțului online. Noi am avut o evoluție pozitivă de la deschidere, apoi a intervenit o perioadă mai slabă, dar a fost momentul în care ne-am concentrat atenția pe corectarea sistemului informatic și, până la urmă, tot în folosul nostru a fost”, explică David.

În echipa DelGreen sunt acum șapte oameni, iar sistemul de salarizare a fost gândit astfel încât feedbackul clientului să conteze în sporurile lunare adăugate la salariu. „Ne dorim să avem o legătură cu fiecare client, de aici credem că va veni succesul businessului, nu din rulaje foarte mari fără să ne intereseze fidelizarea pentru că, la un moment dat, epuizezi plaja de clienți. Numărul consumatorilor din București este totuși limitat, nu ne permitem luxul să dezamăgim”, concluzionează proprietarii DelGreen.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content