FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Dacia Plant, un business care transformă natura în supliment alimentar

Dacia Plant, un business care transformă natura în supliment alimentar

dacia plant

100 de dolari și plante medicinale din flora spontană – așa a început istoria Dacia Plant, un business ajuns acum la vârsta majoratului. După 18 ani și multe milioane de euro investite, fondatorii au trecut de la producția de tincturi în bucătăria casei, la linii de producție automatizate și certificări inclusiv pentru producția de medicamente.

Beneficiile plantelor medicinale au fost mereu o comoară ascunsă pentru fondatorii Dacia Plant. Le cunoșteau istoria și, încă din timpul școlii, au înțeles că pasiunea lor pentru acest tip de plante se poate transforma în ocupație permanentă. Povestesc des că obișnuiau să plece de la școală să culeagă plante, pe care mai apoi le uscau și le transformau în tincturi. În 2002, Călin Ianța, unul dintre cei doi fondatori, angajat al unei farmacii naturiste, vedea mai clar oportunitatea unui business bazat pe natură. S-a asociat cu Radu Ionescu și împreună au ajuns unde sunt astăzi. Decizia lor de la acea vreme avea să îi transforme în fondatorii companiei Dacia Plant.

„Dacia Plant a luat naștere strict dintr-o pasiune a acționarilor. La acea vreme, piața era restrânsă, nu prea existau astfel de produse, iar ei au identificat această nișă. Fiind pasionați de domeniu, lucrurile au venit de la sine. Inițial, adică în 2002, toată investiția a fost de 100 de dolari, bani investiți în etichete. Tincturile se făceau în apartamentul lui Călin”, povestește Claudia Burghelea, Directorul de Marketing al companiei.

Au început cu Brânca Ursului, azi un produs emblematic pentru Dacia Plant, și alte câteva tincturi făcute din plantele pe care le găseau în proximitate. Mergeau personal și culegeau plantele. De la „câteva tincturi”, au ajuns în prezent la 300 de SKU-uri care includ de la ceaiuri, la produse cosmetice și alimente. În cazul Dacia Plant, pasiunea pentru natură s-a îmbinat perfect cu spiritul de echipă și, cu aceste două ingrediente la bază, businessul a ajuns astăzi în top 5 companii românești de profil. Antreprenorii brașoveni au luat rețete vechi și le-au adaptat la tehnologia modernă.

Potrivit lor, România are cea mai bogată floră spontană de plante medicinale și probabil cea mai veche tradiție de vindecare cu ajutorul leacurilor naturale din întreaga Europă. „Acest tezaur de rețete bazate pe plante de leac este atent studiat la Dacia Plant și sunt scoase în permanență la lumină noi întrebuințări ale plantelor medicinale. Fiecare secret astfel descoperit trece prin furcile caudine ale studiilor științifice și dacă eficacitatea sa este demonstrată, ajunge într-un produs original Dacia Plant”, spun reprezentanții companiei.

În 6 ani, de la investiția de 100 $ se ajungea la una de 2 mil. €

Prima investiție majoră în istoria Dacia Plant a venit la șase ani de la prima tinctură produsă. Se întâmpla în 2008 și presupunea extinderea portofoliului și pe zona de comprimate. „În 2008 fondatorii au făcut prima secție de comprimate, secție care este făcută după norme GMP, ceea ce înseamnă că Dacia Plant ar putea produce inclusiv medicamente în această secție. Nu este obligatoriu pentru un producător de suplimente alimentare să aibă fabrică certificată GMP, dar acționarii au ținut foarte mult la această parte de calitate. Valoarea investiției s-a ridicat la 2 milioane de euro, iar capacitatea de producție înseamnă 150.000 de flacoane pe lună”, declară Claudia Burghelea.

Pe măsură ce businessul se extindea pe mai multe segmente, pentru fondatori era tot mai important să fie cât mai autonomi. Cu alte cuvinte, era nevoie de securizarea materiei prime. Au cumpărat terenuri necesare pentru culturi, dar au încheiat și parteneriate cu fermieri locali. Au căutat cultivatori și le-au furnizat ei înșiși semințele, tocmai pentru a fi siguri de calitatea plantelor rezultate.

Compania are în acest moment 40 de cultivatori parteneri și 20 de hectare de teren, care asigură materia primă pentru produsele Dacia Plant. Suprafața cultivată va fi extinsă în acest an cu alte cinci hectare. În plus, compania recoltează și flora spontană. Dar, în cazul suplimentelor care au în compoziție plante care nu există în România, cum este ginkgo biloba, de exemplu, compania recurge la importuri. În medie, 20% dintre plantele folosite în rețetele Dacia Plant sunt din afara țării, inclusiv din Asia.

Dacă la început tincturile erau făcute acasă, fondatorii au trecut apoi la ceaiuri, comprimate, siropuri, sucuri, inclusiv cosmetice produse după standarde actuale. După ce au dezvoltat secția de siropuri și tincturi, productivitatea a crescut cu 20%. Iar când au lansat tinctura de propolis fără alcool, cifra de afaceri pe acest segment s-a dublat. Direct proporțional cu producția, a crescut și segmentul de distribuție. Drept urmare, în 2013, ceaiurile produse la Bod, lângă Brașov, își făceau loc și pe rafturile marilor magazine.

„Am început în 2013 în parteneriat cu Auchan, un parteneriat care se limita atunci numai la ceaiuri. Trei ani mai târziu ne-am extins și în Kaufland, iar acum suntem prezenți în toate rețelele. Nu poți să fii prezent însă în IKA cu toată gama de produse. Avem 300 de SKU-uri, dar către retailerii internaționali livrăm doar ceaiurile, gama noastră de food și vitaminele din surse naturale. Apoi, avem produse destinate farmaciilor și magazinelor de tip plafar, cum este Calmotusin, de exemplu. Tincturile merg foarte bine în rețeaua Plafar”, completează Claudia Burghelea.

Și tot ea ne spune că, în prezent, strategia lor este să se îndrepte către lanțurile de farmacii. „Dacă discutam acum cinci ani, îți spuneam că e greu să ne extindem pe acest canal de vânzare, mai ales că intri în competiție cu firme foarte mari, cu bugete foarte generoase de promovare. Am depășit acel moment și ne extindem tot mai mult”, susține aceasta.

Volumele pe anumite segmente de produse au crescut considerabil, iar listarea în retailul modern a adus după sine creșteri de peste 20%. Pentru antreprenorii brașoveni, farmaciile și magazinele Plafar reprezintă cel mai important canal de vânzare, cu un procent de peste 40%, urmat de rețele (nr.lanțurile de farmacii), IKA și online. Iar România nu este unica piață pentru Dacia Plant. Compania are distribuitori în Republica Moldova și în Kuweit, dar și o colaborare cu Amazon.

Drept urmare, conform ultimelor date de la Ministerul Finanțelor compania a înregistrat în 2018 un profit de 2,6 milioane lei la o cifră de afaceri de peste 35 de milioane de lei. În 2019, peste aceste date s-a adăugat o creștere de 10%. Iar Dacia Plant s-a transformat în 18 ani de viață, de la o firmă mică, pornită cu 100 de dolari, la o companie a cărei valoare de piață depășește 15 milioane de euro.

2016, anul în care „lupul” Dacia Plant și-a schimbat fața

În 2016, compania a decis că este timpul pentru o schimbare de imagine, așa că a investit 50 de mii de euro într-un proiect de rebranding. Rebrandingul din 2016 a marcat noua direcție Dacia Plant. „Eram o companie destul de tradițională. A fost un rebranding din toate punctele de vedere: portofoliu, logo, comunicare, distribuție. A fost un proces major care s-a întins pe un an și jumătate” susține directorul de marketing. Ea detaliază că după rebranding compania s-a lovit de o reticență a pieței. Abia după trei ani s-au simțit clar beneficiile deciziei luate în 2016.

Pentru Dacia Plant, „brandul tractor” este Calmotusin, care, fiind axat pe probleme respiratorii, este un produs de sezon. Inițial un sirop,  Calmotusin a fost disponibil și sub formă de comprimate, mai apoi spray și acum există și opțiunea de dropsuri. Calmotusin este, de altfel, brandul cel mai promovat de către companie, drept dovadă a ajuns să reprezinte un procent destul de mare din întreg portofoliul Dacia Plant. Emocalm este un alt produs pe care compania vrea să îl crească, la fel și divizia de vitamine din surse naturale și minerale.

70% din portofoliul companiei este axat pe produse de sezon. Drept urmare, cea mai bună perioadă pentru Dacia Plant este sezonul rece, toamna și iarna. Atunci sunt raportate vârfurile de vânzări. Un aport important în acest sens îl are și magazinul online.

„Investim încă din 2019 în dezvoltarea magazinului online și se văd rezultatele. Acum reprezintă aproximativ 4,5% din vânzările totale. Până acum doi ani, nu ne axam atât de mult pe el, era mai mult un magazin de prezentare, de unde te puteai informa asupra produselor Dacia Plant, deși achiziția o făceai în offline”, declară directorul de marketing.

Pandemia de coronavirus a dus la o extindere neplanificată a portofoliului

La începutul acestui an, oamenii din spatele Dacia Plant știau că focusul va fi pe categoria de food și că urmează lansarea unor noi produse din gama alimentară „Bun de Tot”, care cuprinde sucuri naturale, nectar, dulcețuri, pastă de fructe. Pandemia a răsturnat aceste planuri și, în loc de alimente, compania a ieșit pe piață cu un gel igienizant pentru mâini. De la idee până la produsul final au trecut doar trei săptămâni.

„Aveam un brand de creme terapeutice, Dacorderm, alcool foloseam deja pentru tincturi, așa că ne-am repliat rapid. Ideea a venit în urma unor discuții a acționarilor cu manageri de spitale, care se plângeau că nu au materialele necesare. A durat foarte puțin de la discuții până la lansare, nu am lansat niciun alt produs atât de rapid. Este o rețetă complexă, nu are doar 70% alcool și atât. Are Aloe Vera, are Vitamina D, argint coloidal”, spune Claudia Burghelea. Ea relatează că una dintre problemele pe care le-a întâmpinat era legată de ambalaje. Așa că s-a decis să se recicleze o parte dintre ambalajele pe care deja le aveau, pentru că cele dedicate, comandate în Polonia, vor ajunge în România abia în luna iunie.

Gama Dacoderm, o serie de creme dermatocosmetice pe bază de plante medicinale românești, a fost lansată în 2018 și acum include nouă produse, inclusiv gelul igienizant lansat în plină pandemie. Dacă extinderea gamei de cosmetice nu este acum prioritară pentru Dacia Plant, planurile privind zona de food sunt. Cu atât mai mult cu cât compania a investit recent în rebrandingul acesteia.

„Aveam mai multe planuri de dezvoltare, printre care se numără cel legat de creșterea categoriei de food. Discutăm de încă cinci produse. Lansările făceau parte dintr-un plan mai mare de acțiuni. Inclusiv pe parte de promovare și lansare produs. Era un proiect mai amplu pe care l-am pus în stand-by deocamdată. Acum modernizăm secția de food și vrem să o ducem la capacitate maximă”, spune Claudia Burghelea.

Pentru Dacia Plant lucrează în prezent aproape 200 de persoane, 20 dintre ele angajate recent, în plină criză generată de pandemie. Sunt cei care asigură producția de suplimente alimentare, sucuri și gemuri făcute cu fructe din culturile proprii, ceaiurile făcute din plante netratate și neprelucrate chimic.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content