Cupio, businessul pentru care reușita nu mai este un concept abstract
În urmă cu șapte ani, doi tineri din Timișoara puneau piatra de temelie a unui business cu cosmetice, cu o investiție de 10.000 de euro și cu un nume cât se poate de sugestiv, Cupio – în latină, dorință. Pornind de la visul oricărui antreprenor de „a face bani”, afacerea Ralucăi și a lui Răzvan Ștefănescu a evoluat până la punctul în care transformarea într-un brand cu renume internațional este la un pas distanță.
Răzvan Ștefănescu (34 de ani) a intrat în antreprenoriat „dintr-o joacă”, în urmă cu 13 ani, după o vară în care a lucrat ca ghid turistic în Grecia. Reîntors în țară, i s-a ivit oportunitatea de a deschide un magazin într-un centru comercial din Timișoara și a ales să investească într-un magazin mixt, cu o suprafață de 16 metri pătrați, în care vindea în principal produse cosmetice mass-market, achiziționate de la București, diversificând oferta inclusiv cu articole vestimentare pentru femei. Rememorând acea perioadă, Răzvan recunoaște franc faptul că scopul său la momentul respectiv era „să facă mai mulți bani”. Însă acel magazin a fost locul în care tânărul antreprenor a învățat meseria de comerciant, de la plasarea comenzilor și plata facturilor și până la contabilitate primară.
Raluca, soția sa, a apărut în viața lui în anul 2007, iar experiența pe care aceasta o acumulase în domeniul „beauty care” l-a ajutat pe Răzvan să identifice o nouă oportunitate de business. După absolvirea unei facultăți economice, ea a lucrat în vânzări în câteva multinaționale din industria cosmeticelor, iar în 2011 a decis să îl urmeze pe Răzvan pe calea antreprenoriatului. Un traseu care nu a fost lipsit de provocări. Prima dintre acestea a fost alegerea numelui. Au trecut aproximativ două săptămâni până când cei doi s-au convins de faptul că latinescul Cupio (dorință) reprezenta numele perfect pentru afacerea lor, completat de sloganul „Wish for beauty”. A urmat înregistrarea domeniului online și, treptat, fondatorii Cupio au învățat ce presupune administrarea unui site de e-commerce, ce înseamnă să îl promovezi și, în cele din urmă, cum să convingi furnizorii că brandul tău are șanse de reușită.
„Nu a fost simplu. Când am început, eu aveam 27 de ani și avântul unui om tânăr care își dorește să reușească. Eram motivați de dorința de a câștiga mai mulți bani, nu știam absolut deloc în ce ne băgăm, care va fi direcția și cum vom gestiona ceea ce va urma. Singurul lucru pe care îl știam era că vrem să începem cu online-ul. În primii patru ani am dormit foarte puțin, stăteam la birou până la miezul nopții, iar dimineață la ora 8 eram înapoi la lucru. Aveam o echipă mică, eram practic doar noi doi și un angajat care făcea poze produselor din ofertă”, își amintește Răzvan. El era cel care se ocupa de contractarea furnizorilor. Chiar dacă primea refuzuri pe bandă rulantă, Răzvan nu a renunțat și a reușit să încheie contracte cu o serie de furnizori din Europa și Asia. „Cu mulți dintre cei cu care am început colaborarea atunci lucrăm și în momentul de față. Ce le-am putut promite atunci a fost să le dau speranță că lucrurile vor funcționa”, completează antreprenorul.
În joc era o investiție cuprinsă între 10.000 și 15.000 de euro, dintre care 5.000 de euro au fost băgați în stocurile de marfă. „Nu am calculat niciodată investițiile în funcție de perioada de amortizare. Toți banii pe care îi câștigam la început îi reinvesteam în marfă, păstram ceva doar cât să ne acoperim cheltuielile curente ale familiei, inclusiv chiria apartamentului. Am construit businessul din propriile resurse financiare”, susține Răzvan.
Salt din online în retailul fizic
După patru luni de la lansarea site-ului a apărut ocazia deschiderii unui magazin tip insulă în Arad, după ce fondatorii Cupio primiseră anterior numai refuzuri din partea centrelor comerciale contactate. Al doilea magazin, cu același format, a fost inaugurat într-un mall din Cluj-Napoca în anul 2012. „Dacă ar fi să numesc o piedică de care ne-am lovit la intrarea în retailul fizic, aceasta a fost lipsa personalului. A durat ceva până ne-am permis să angajăm mai mult de doi oameni per locație”, argumentează co-fondatorul Cupio.
După un an de funcționare, Cupio ajunsese la șapte angajați, trei magazine și o cifră de afaceri de 120.000 de euro. În prezent, businessul numără 12 magazine proprii, din care doar patru sunt insule în centre comerciale. Cea mai recentă inaugurare a avut loc la Iași, iar până la finalul acestui an sunt planificate alte trei deschideri. Privind în perspectivă, Răzvan vorbește despre atingerea unui număr de 20 de magazine fizice în 2020. În acest sens, compania a semnat deja contractele pentru închirierea spațiilor și va pune pe hartă locații noi în orașele Suceava, Iași, Cluj-Napoca, Târgoviște, Sibiu și București. În privința investiției într-un magazin, aceasta poate depăși 100.000 de euro, sumă investită în mobilier, stocuri de marfă, garanții, pregătirea personalului și promovare.
Dacă în 2012 afacerea pornea doar cu produse pentru îngrijirea unghiilor, între timp portfoliul Cupio a ajuns să includă și produse pentru make-up, îngrijire personală și dotări pentru saloane. Astfel, sortimentația cuprinde peste 12.000 de SKU-uri și opt extensii de brand, precum Cupio Makeup Pro, CupioLash sau CupioGels. Printre produsele din topul vânzărilor companiei se numără ojele semipermanente, lacurile de unghii și genele false.
Cupio lucrează cu peste 100 de furnizori din 15 țări din America de Nord, Africa, Asia și Europa. Regula de aur în alegerea furnizorilor: calitatea. „Ca brand nou pe piață, ești legat de calitatea produselor, iar dacă dai greș e foarte ușor să-ți pierzi clienții”, detaliază Răzvan Ștefănescu.
Întrebat dacă producția locală reprezintă o opțiune pentru companie în momentul de față, antreprenorul susține că eforturile financiare pentru un astfel de proiect și problema lipsei forței de muncă specializate sunt două aspecte care l-au determinat să pună deoparte această idee, însă fără a o exclude din planurile de viitor.
Ambiții de brand internațional
Dacă visul Ralucăi de a deschide magazine Cupio în centrele comerciale din România s-a concretizat, ambiția lui Răzvan este de a face din Cupio un brand internațional și de a demonstra că și în România se poate face business. „Din punctul nostru de vedere, România nu este un mediu ostil pentru afaceri. Avem două variante: ori stăm să ne plângem și să protestăm, ori începem să implementăm lucruri pe sistemul de business existent. Nimic nu este imposibil, depinde de tine ce eforturi depui”, consideră antreprenorul.
Strategia pe care Cupio mizează pe piețele externe diferă de cea aplicată pe plan local. În primul rând, este vorba de alocarea unor resurse financiare mai mari pentru susținerea brandului pe piața internațională. „Deși acolo ai parte de o vizibilitate mai mare, tot acolo sunt și branduri cu tradiție, puternice. Un brand nou are nevoie de resurse mari pentru a se promova. În afară se joacă pe alți bani. În țară testezi, te joci, iar acolo pui în practică”, subliniază antreprenorul.
În prezent, produsele Cupio sunt comercializate în țări precum Germania, Italia, Franța, Belgia și, recent, Bulgaria. Site-ul primește comenzi și din Spania și Marea Britanie. „Acum avem direcții bine stabilite. Suntem în jur de 115 oameni, din care 50 de persoane lucrează la birouri și depozite. Cu toții am lucrat foarte mult la crearea unui concept care să te ducă cu gândul mai degrabă la un brand străin”, explică antreprenorul.
În primă fază, penetrarea piețelor externe se va face prin intermediul distribuitorilor, însă există planuri pentru dezvoltarea unei rețele de magazine proprii. „Avem în lucru crearea unui concept de franciză și probabil din 2020 vom demara acest proiect. Prezența în afara țării este o necesitate. Ești forțat de situație – inclusiv brandurile cu tradiție se dezvoltă pe plan intern și la un moment dat, când nu mai există creștere pe plan local, ies în afară. Ne dorim și noi să reușim, să fim un brand de succes la nivel internațional”, mai spune Răzvan.
Noile ambiții vor susține depășirea pragului de 10 milioane de euro în acest an, după ce în 2018 compania raportase o cifră de afaceri de 8,6 milioane de euro.