FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cumpărăturile de sărbători în era pandemiei

Cumpărăturile de sărbători în era pandemiei

cumparaturi de sarbatori

Anul trecut, în timp ce mai bine de 3,5 milioane de consumatori împânzeau bulevardul principal al New Yorkului luând parte la faimoasa paradă de Ziua Recunoștinței, retaileri din toate colțurile lumii se pregăteau de un nou sezon de cumpărături de sărbători care să rivalizeze recordurile. Pandemia Covid-19 a schimbat aproape totul în legătură cu sezonul cumpărăturilor de sărbători. În timp ce unii comercianți cu amănuntul vor prospera în noul mediu, alții vor considera acest nou sezon că fiind unul anost și nepotrivit. Succesul va depinde de capacitatea comercianților să răspundă cerințelor în mod satisfăcător, să regândească experiențele clienților și să se alinieze la strategia planificată pe termen lung.

Ce este diferit anul acesta?

Date fiind măsurile sanitare și de siguranță impuse la nivel mondial, nimeni nu se așteaptă din partea comercianților să atragă cozi interminabile de clienți la fel ca în trecut. Mai rău chiar, statistica recentă emisă de SUA și Regatul Unit sugerează că rata de frecventare fizică a magazinelor ar putea cădea brusc - un studiu realizat de KPMG sugerează că trei sferturi din consumatorii britanici vor evita cumpărăturile în magazin anul acesta.

În ultimele 4 luni, KPMG International a chestionat prin sondaj consumatorii din 12 piețe diferite pentru a înțelege schimbările în nevoile și așteptările lor. Iar siguranța personală este pe lista celor 3 factori de top care determină comportamentul consumatorului pe plan mondial. În mod evident acest lucru reprezintă o oportunitate extraordinară pentru acei comercianți care dispun de capacități sofisticate în mediul virtual.

Datele disponibile prelucrate în legătură cu precedentul sezon comercial denotă faptul că consumatorii aveau deja o preferință marcată pentru vânzările online în zilele cheie de cumpărături, precum Black Friday și Boxing Day, chiar înainte de ascensiunea pandemiei. Iar de la debutul pandemiei, platformele și retailerii online au dominat vânzările cu amănuntul.

Într-o lume în care marea majoritate a consumatorilor au fost instantaneu închiși în casele lor și constrânși să facă tranziția la cumpărăturile în mediu virtual, devenise evident că marii agenți online vor beneficia de pe urma acestei mișcări. Cei mai câștigați din această criză vor ieși probabil cei care și-au gestionat bine datele și utilajul logistic din dotare pe timp de pandemie, nu neapărat cei cu notorietate în domeniul online (sugerând că comercianții cu amănuntul pot încă câștiga teren dacă se vor concentra pe zonele potrivite).

Ce se va întâmpla cu retailerii alimentari?

Pentru comercianții alimentari, cea mai mare preocupare din acest sezon de cumpărături de sărbători sunt congestiile rutiere. Cererea pentru produse alimentare și de băcănie a rămas extrem de semnificativă de la începutul pandemiei. Iar trendul va fi unul puternic ascendent și în timpul perioadei sărbătorilor de iarnă.  

Provocarea pentru retaileri este legată de capacitate. Distanțarea socială și restricțiile impuse odată cu noile reguli implică la reducerea operabilității magazinelor la aproximativ jumătate din capacitate. Iar eforturile recente de a dezvolta serviciile de livrare la domiciliu în anumite orașe și anumite piețe sugerează că nu există resurse suficiente pentru a face față cererii de pe piață înaintea sărbătorilor. Astfel, mulți jucători își direcționează resursele în zona de "click & collect" și caută noi metode de a-și convinge clienții să cumpere devreme bunurile neperisabile.

De exemplu, o parte dintre jucătorii online din China au început vânzările de Ziua celibatarilor permițându-le clienților lor să plaseze comenzi în avans ca parte a unei campanii festival-maraton de cumpărături. Această tactică le permite atât clienților să-și securizeze profitul, cât și comercianților cu amănuntul să obțină predicții mult mai precise în legătură cu cererea pentru produse și cerințele în domeniul logisticii.

Trei zone principale de interes în perioada sărbătorilor

Ce ar trebui să aibă în vedere comercianții dacă vor să depășească cu succes sezonul de sărbători? Noi am identificat trei zone principale:

  1. Creșterea capacității de pregătire a livrărilor. Logistica cu privire la livrarea la domiciliu și servicii 'curbside pickup/click-and-collect' va necesita atenție considerabilă în vederea asigurării unui climat plăcut pentru clienți în momentele de flux maxim. Pentru anumite branduri, acest lucru va presupune dezvoltarea de parteneriate inovatoare sau afilierea cu o platformă de livrare preexistentă. Pentru alții, va fi luată în vedere crearea de noi modele, reducerea costurilor aferente serviciilor de extragere marfă respectiv livrare, per unitate, precum și dezvoltarea capacității de pregătire a livrărilor.
  2. Reinventarea experienței consumatorului. În acest sezon festiv, bătălia de câștigare a consumatorilor se va da aproape exclusiv online. Acest lucru va presupune o regândire aproape completă a experienței consumatorului din partea comercianților cu amănuntul - de la felul în care dobândesc clienți și comunică cu ei până la modul în care procesează datele și sesizările clienților. Motivația și așteptările clienților s-au schimbat de la începutul pandemiei; cunoașterea clientului va fi un factor cheie pentru a putea avea succes în acest sezon.
  3. Alinierea la strategia pe termen lung. Este de la sine înțeles faptul că cu toții doresc să-și concentreze atenția pe termen scurt- să vadă lumina de la capătul acestui sezon de sărbători - comercianții inteligenți vor depune eforturi considerabile pentru a se asigura că toate activitățile lor din acest sezon se aliniază cu planificările strategice pe termen lung. A se asigura că dispun de resurse financiare suficiente, stocuri și alte mijloace pentru a supraviețui până la sfârșitul pandemiei (sub orice formă) va fi un factor crucial.

Fantoma Crăciunului trecut

Pe măsură ce comercianții privesc cu interes spre viitor, mulți se întreabă dacă vom mai reveni vreodată la sesiunile de cumpărături festive de altădată, când mulțimile de oameni împânzeau străzile și centrele comerciale. Răspunsul este probabil că nu. Totul s-a schimbat, iar comercianții ar face bine să fie pregătiți.

Articol scris de Aura Giurcăneanu, Partner KPMG, Head of Consumer Markets & Retail KPMG România. 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content