FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cristi Movilă, managerul care crește oameni și proiecte

Cristi Movilă, managerul care crește oameni și proiecte

Profil de manager Cristi Movilă

A intrat în industria de e-commerce în 2007 și s-a dezvoltat, practic, odată cu ea. Este expert în comerț online și a conceput strategii digitale pentru businessuri din fashion și beauty, în timp ce a cochetat și cu tehnologia și antreprenoriatul. Crede în noul val de specialiști, în încurajarea greșelilor, dar și în adresarea fricilor și a necunoscutului. Cel puțin asta încearcă să facă Cristi Movilă cu jucătorii din retail care vor să se digitalizeze, din postura de Eastern Europe General Manager & EMEA SVP VTEX.

Despre ultimii 15 ani de carieră în e-commerce, care au coincis și cu nașterea și dezvoltarea acestei industrii, Cristi Movilă spune că cel mai important lucru pe care l-a învățat a fost să aibă răbdare. „În 2007, când încercai să vinzi încălțăminte online sau orice, în principiu, lumea spunea că ești nebun”, povestește acesta. La momentul respectiv, peisajul local era destul de restrâns, iar singurul avantaj al shoppingului online se referea la preț.

A început să vândă încălțăminte online din joacă. Începuse Facultatea de Informatică, se angajase ca designer 3D pentru Agressione, un producător de pantofi din București care avea propriul brand, dar realiza produse și pentru Leonardo sau Bata, și s-a oferit să creeze un magazin online care, în timp, s-a transformat într-o nouă linie de business. În 2012 a început să lucreze pentru Coty, unde a lansat două magazine B2C și o platformă B2B pentru clienții companiei.

„În tot acest timp mi-am dezvoltat răbdarea și creativitatea. Deși le arătai că asta e tendința, nu credeau în online. Iar creativitatea mi-am dezvoltat-o pentru că trebuia să găsesc diverse variante pentru a-i convinge să investească în digital”, povestește Cristi Movilă. Un bun exemplu în acest sens este modalitatea prin care a reușit să ia feedback de la clienți pentru a crește vânzările. Cum provocarea majoră în mediul online era găsirea mărimii potrivite, a pus la bătaie un plan prin care livratorii ofereau clienților trei perechi de pantofi, o mărime mai mică și una mai mare decât cea selectată. „Impactul a fost atât de mare încât vânzările s-au triplat. Uitându-mă în spate, nu am implementat cine știe ce măsuri, dar la vremea aceea au fost potrivite și necesare pentru a trece peste reticența shopperilor online. Devii creativ pentru că găsești tot felul de variante pentru a sparge o barieră”, explică Cristi Movilă.

Este ceea ce se întâmplă și în prezent, din perspectiva VTEX, unde rolul companiei pe care o conduce pe plan regional este de a dezvolta prezența online a retailerilor. „Încă e un domeniu nou pentru retaileri, sunt informații pe care nu le stăpânesc, în care frica de incertitudine, de necunoscut, mai ales din ultimii doi ani, își lasă amprenta”, spune Cristi. În special în segmentul de retail alimentar, unde spre deosebire de fashion sau beauty, „efectul de străpungere” a avut loc mai târziu, odată cu debutul pandemiei de COVID-19.

„Am crescut și m-am educat odată cu piața, avantajul meu și al specialiștilor din domeniu este că ne putem educa, ne putem uita în extern, și să înțelegem contextul de piață și să acționăm. E un domeniu foarte competitiv în care găsești greu specialiști, mai ales din 2020 simțim cu toții lipsa forței de muncă. Mai ales că eu am o teorie care mi se pare că devine din ce în ce mai clară - orice e comerț! Inclusiv magazinele fizice au un sistem informativ pentru comenzi, pentru stocuri, iar în online, aplicațiile, site-urile, toate acestea sunt interfața. Digitalul face parte din core-ul poveștii, iar atunci potențialul e uriaș“, spune Cristi.

Este ceea ce le transmite și studenților din anul 3 de la Facultatea de Electronică din cadrul Politehnicii, unde VTEX ține un curs de un semestru pentru a le arăta care este potențialul acestei industrii și oportunitățile de dezvoltare. „Am încredere în noul val de specialiști pentru că cel puțin modul în care privesc lucrurile nu e afectat de trecut. Întotdeauna e bună înțelepciunea, dar uneori te ține blocat, sunt «fantomele trecutului», în timp ce noii specialiști ce se formează acum o fac într-un alt mediu și vin cu o viziune diferită”, explică Movilă.

De la intraprenor la antreprenor

După Rialto și Coty, a urmat perioada Otter, unde a pus, de asemenea, umărul la digitalizarea businessului, iar apoi a luat calea antreprenoriatului cu două startup-uri: un business internațional ce vindea lentile de contact și lentile colorate, lansat împreună cu fondatorii Lensa, și un altul de tehnologie.

„Atunci când am plecat din Otter am vrut să încerc două rute: cea de tehnologie, fiind developer la bază, și cea de e-commerce. Magazinul online Voriso a fost pus pe pauză, deși avea un potențial mare, iar pe zona de tehnologie am vrut să vin către retaileri cu zona de analytics instore. Nu inventam roata, a coincis cu lansarea unui serviciu de la Microsoft, era practic un fel de recunoaștere a clienților din magazin, anonimizată, totul în regulă din punct de vedere GDPR. Dar retailerii de la noi aveau alte provocări, cu casele de marcat, cu forța de muncă, nu țineau atât de mult la analiza datelor, deci nu a fost momentul potrivit. Un business cu potențial, l-am lăsat deoparte și pe el, deși văd că în ultimii ani sunt jucători care au investit în direcția asta. Ambele proiecte antreprenoriale au fost oportunități, probabil de aceea nu a mers niciunul”, glumește Cristi.

Articolul complet este disponibil aici

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content