Condimentele, de la tradiționalism la sofisticare
După un 2020 atipic, piața locală de condimente a crescut ușor, evoluție alimentată de perioada de lockdown. Consumatorii români, deși tradiționaliști, au manifestat o mai mare deschidere spre experiențe gastronomice inovatoare, folosind, pe de o parte, condimente specifice altor țări, iar pe de altă parte sortimente bio. Orientarea spre un stil de viață sănătos va fi, se pare, direcția pe care jucătorii o vor urma pentru a-și maximiza vânzările pe viitor.
Piața mirodeniilor și condimentelor a înregistrat o ușoară creștere, de 6% în volum, în perioada ianuarie-august 2021 versus ianuarie-august 2020, ca urmare a creșterii consumului mediu pe gospodărie. Astfel, șapte din zece familii au continuat să cumpere această categorie de produse, la fel de des ca anul trecut, însă cantitățile au fost mai mari la un act de cumpărare, arată datele din Panelul de Gospodării realizat de GfK.
Analizând în detaliu, bazele pentru mâncăruri au raportat o reducere a vânzărilor cu 11%, scădere generată de volume mai mici cumpărate în medie, ca urmare a faptului că frecvența medie de achiziție s-a redus. Și în cazul acestui segment, penetrarea în consumul casnic a rămas constantă față de aceeași perioadă din 2020 (aproape 7 din 10 familii).
Aceleași date arată că, din perspectiva locului de achiziție, comerțul modern domină vânzările de mirodenii și condimente, deținând aproximativ 75% din volumele categoriilor. Cu toate acestea, spre deosebire de anul trecut, se remarcă o scădere în importanță pentru aceste formate, îngustarea comerțului modern venind pe fondul creșterii accelerate a canalelor tradiționale. Și pentru că suntem la capitolul cifre, merită menționat și faptul că mărcile naționale domină atât piața condimentelor și mirodeniilor, cât și cea a bazelor pentru mâncare și continuă să câștige teren în fața mărcilor private ale retailerilor, potrivit GfK. Astfel, cele mai importante branduri de condimente din perspectiva volumului (ordonate alfabetic) sunt Cosmin, Fuchs, Galeo, Kania, Kamis și acoperă 47% din piață.
Schimbări de gust
Piața condimentelor a cunoscut o creștere rapidă odată cu debutul crizei de coronavirus și acest lucru s-a translatat și în alegerile făcute de consumatori. Este cunoscut la nivel general faptul că unele condimente oferă imunitate, cum ar turmericul, ghimbirul și usturoiul, iar acestea au primit un feedback extraordinar din partea cumpărătorilor, la nivel global. Aceeași tendință poate fi observată și în România, acolo unde condimente precum semințele de mac sau usturoiul au raportat creșteri ale vânzărilor de 22% și 14% în valoare, acestea fiind și singurele ingrediente care au bifat vânzări mai mari în volum, potrivit datelor NielsenIQ pentru perioada septembrie 2020 - august 2021 versus septembrie 2019 - august 2020.
„Preocuparea consumatorului pentru sănătatea sa și pentru produsele sănătoase câștigă din ce în ce mai mult spațiu în viața lui, în bugetul lui și pe rafturile retailerilor. Însă acest trend nu este neapărat definitoriu și pentru alte nișe pe care le putem lua în discuție. Așadar, consumatorii reacționează de la caz la caz, luând în calcul atât prețul, cât și importanța produsului pentru stilul de viață adoptat. Vânzările pot fluctua destul de mult, însă gradul de reticență a consumatorului la produsele de nișă, inovatoare, a început să scadă pe măsură ce accesul la informație se generalizează”, a punctat Cristina Ghiurluc, Director Comercial Podravka International, companie care deține în portofoliu brandul Vegeta.
La rândul său, Loredana Chiș, Marketing Manager Kamis Condimente, a observat deschiderea consumatorilor spre experimente culinare care necesită condimente pe măsură. „Noi înregistrăm creșteri ale produselor de nișă, în special în zona urbană/comerț modern, cum ar fi curry sau curcuma, și avem în plan extinderea acestei categorii și în anul următor. Nevoile și obiceiurile culinare ale consumatorilor sunt dinamice, influențate de diverse trenduri din zonele geografice ale lumii, iar noi dorim să exploatăm aceste nevoi și să aducem produse din ce în ce mai diferite pe piață”, punctează reprezentanta Kamis Condimente.
Nevoia de nou, chiar și pe timp de pandemie, a provocat consumatorii să încerce produse pe care nu le-au mai avut pe lista de cumpărături, a subliniat și Cristina Buruiană, Trade Marketing Manager Kotanyi Condimente. „Avantajul categoriei de condimente vine în contextul actual tocmai din faptul că o parte din experiențe sunt limitate și atunci încerci să îți creezi o senzație nouă în incinta casei tale, să gătești sau să servești un preparat nou”.
În aceeași ecuație se regăsește și migrarea consumatorilor de condimente de la tradiționalism spre modernitate în privința gusturilor pe care sunt dispuși să le încerce. „Pentru marea lor majoritate, gustul preparatelor mamei sau bunicii este și va rămâne un etalon. Reprezentanții generației Millennials sunt, pe de altă parte, neconvenționali, dispuși să încerce neîncetat lucruri noi, să se integreze în experiențe inovatoare, cu atât mai mult culturale și gastronomice. Ei sunt vizionarii acestei categorii și reprezintă prin comportamentul lor consumatorii ideali”, a explicat Cristina Ghiurluc (Podravka).
În schimb, reprezentanții Profi susțin că, deși nișele menționate se dezvoltă „frumos”, ele reprezintă încă un procent mic din categorie. „Putem constata totuși interesul clienților spre arome exotice ce le aduc acasă gustul vacanțelor la care probabil au renunțat din cauza pandemiei”.
Bio și premium deschid buzunarul consumatorilor
Pe lângă condimentele exotice, cumpărătorii români au pus în coșuri tot mai multe produse bio, în ultima perioadă vânzările acestor articole înregistrând un adevărat boom. Urmând acest trend, Podravka este unul din jucătorii care au lansat anul acesta mai multe produse pe piața locală: Vegeta Bio, Dolcela Drojdie uscată instant, Cuburi Vegeta Natur, Podravka Tomate Bio decojite, cuburi sau passata.
Această tendință de consum este completată și de orientarea cumpărătorilor către produse premium, cu un raport calitate-preț cât mai bun. „Aparent, criza provocată de COVID-19 nu a avut un impact de durată asupra apetitului consumatorilor pentru articolele premium. Ceea ce se traduce printr-o notă optimistă pentru viitoarele vânzări de astfel de produse. Tendința este către schimbarea obiceiurilor alimentare ale consumatorilor, în special includerea mai multor condimente în dieta cotidiană”, a precizat Cristina Ghiurluc.
Chiar dacă vorbim de un proces lent, pe termen mediu categoria va avea cu siguranță „o altă față”, a adăugat Simona Roșca, Director de Vânzări Fuchs Condimente. „Momentan, premium reprezintă un procent mic în România și, dacă ne raportăm la tipul de ambalaj, peste 90% din consumatori aleg în continuare plicul. Așa cum am spus este un proces lent, dar vom vedea schimbări substanțiale pe termen mediu”.
Trendul de premiumizare are și o componentă de responsabilitate, consideră Cristina Buruiană (Kotanyi). „Produsele premium, în categoria condimente, garantează atât un ambalaj durabil, prietenos cu mediul, cât și ingrediente de calitate superioară. Apreciem că 2022 va sublinia această atenție asupra unui stil de viață cumpătat”, punctează aceasta.
La rândul său, Valentina Tudoraiche, Șef Produs Pet Food/Baby food/Ethnic Food în cadrul Carrefour România, susține că preferințele românilor sunt îndreptate spre ambalaje cum ar fi recipientele de sticlă sau râșnițele, în defavoarea ambalajelor de hârtie sau plastic. „Clienții sunt dispuși să încerce produse mai scumpe față de ceea ce cumpărau de regulă, evoluția încadrându-se în tendința de premiumizare”, explică reprezentanta Carrefour.
Offline versus online