FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Concepte de retail inovatoare care transformă experiența de cumpărături

Concepte de retail inovatoare care transformă experiența de cumpărături

concepte de retail inovatoare

Retailul fizic trece printr-o serie de transformări de câțiva ani buni, cea mai mare "amenințare" venind din partea comerțului electronic care a ajuns să crească considerabil în timpul pandemiei de COVID-19. În acest context, retailerii au fost și sunt în continuare nevoiți să gândească noi modele de business, noi strategii sau concepte de retail inovatoare în vederea alinierii la cerințele actuale ale consumatorilor, fie că vorbim despre digitalizare, sustenabilitate sau, pur și simplu, divertisment.

Pentru a păși pe acest traseu al transformării, retailerii trebuie să dea dovadă de mult curaj și să accepte să iasă din zona de confort. Este un trend repetitiv în condițiile în care retailul a cunoscut schimbări de la an la an – mulți cumpărători nu mai aleg un singur canal de achiziție, fiind mai degrabă adepții cumpărăturilor multicanal. În final, vorbim de un proces bidirecțional: uneori retailerii sunt cei care dau startul revoluției in-store prin tehnologiile implementate sau desingul avangardist, în timp ce alteori clienții sunt cei care provoacă schimbarea. Mai jos câteva concepte de retail inovatoare care "schimbă regulile jocului" și care fac experința de shopping fizică una tot mai interesant de explorat. 

Jumbo Goor, un concept de retail despre sustenabilitate

Odată cu noile reglementări privind grija față de mediu și dialogul purtat la nivel global pe subiectul dezvoltării durabile, sustenabilitatea a devenit un concept tot mai popular. Dacă pe plan local retailerii fac pași mărunți pentru a implementa astfel de inițiative sau pentru a optimiza formatul magazinelor, în regiunea Benelux, lanțul de retail alimentar Jumbo a deschis cel mai sustenabil supermarket, un adevărat ansamblu de practici și construcții durabile, din materiale certificate și cu un consum redus de resurse.

În luna martie a anului trecut, lanțul de retail alimentar Jumbo, al doilea jucător din Olanda, care numără peste 680 de locații, a inaugurat un supermarket în Goor, considerat a fi cel mai sustenabil magazin din Benelux (regiune economică compusă din Belgia, Olanda și Luxemburg n.r.). În noua locație din Goor, Olanda, sustenabilitatea este elementul cheie. Aspectele de durabilitate au fost luate în considerare atât în designul magazinului, cât și în gama de produse oferită spre comercializare. Conceptul inovator al supermarketului Jumbo se remarcă atât printr-un design fresh, cât și prin faptul că a fost construit din materiale durabile și economice, precum lemn certificat FSC, provenit din păduri gestionate durabil.

Supermarketul dispune de un acoperiș verde, pe o suprafață de 2.850 de metri pătrați au fost cultivate plante sedum și este dotat cu 360 de panouri solare, care asigură eficiența energetică a întregii clădiri. Căldura reziduală eliberată de rafturile frigorifice și congelatoare asigură o temperatură optimă în cadrul noului magazin Jumbo. În cazul în care este necesară încălzirea suplimentară, supermarketul este dotat cu o pompă de căldură.

Jumbo Goor concept retail inovator

În plus, dispune de suficientă lumină naturală, dar este iluminat și cu LED-uri, realizate și acestea din plastic reciclat. Un sistem special de ventilație asigură o calitate optimă a aerului, adaptată nevoilor clienților și angajaților. Mai mult, zona din jurul proprietății este proiectată ecologic pentru a susține ecosistemul natural și dispune de diverse accesorii pentru viețuitoare, precum cuiburi pentru păsări. Nu în ultimul rând, locația dispune și de o stație de încărcare pentru autovehiculele electrice.

Vegan Fresco, un concept de retail despre viitor 

Chiar dacă pentru mulți consumatori la nivel global carnea și lactatele reprezintă alimente de bază, tiparele de consum se schimbă și apar investiții tot mai mari în categoria de alimente plant-based. De la produse noi, bazate doar pe proteină vegetală, la restaurante și chiar magazine dedicate shopperilor vegani. Un astfel de exemplu este Vegan Fresco, primul supermarket 100% vegan din Olanda, cu cel mai mare sortiment de produse atât locale, cât și importate.

Cu sediul în Amsterdam, Vegan Fresco reprezintă locul în care noile tipare de consum și-au găsit loc pe toate rafturile, nu doar pe cel dedicat produselor plant-based cum se întâmplă în cazul magazinelor clasice unde poți găsi doar lapte vegetal și câteva tipuri de alimente bazate pe proteină vegetală. Vegan Fresco a vrut însă să scrie istorie și să devină primul supermarket 100% vegan din Olanda. Suprafața de vânzare se ridică la 85 de metri pătrați, iar numărul produselor listate este de aproximativ 2.500, adică o ofertă de peste 25 de ori mai mare decât cea a supermaketurilor clasice. Însă când vine vorba despre investiția totală, abia aici începe adevărata poveste.

Te-ar putea interesa și: Veganismul, un stil de viață sănătos, dar costisitor

Vegan Fresco Concept inovator de retail

Dorința fondatorului de a reduce impactul pe care magazinul său îl are asupra mediului nu se limitează doar la sortimentația disponibilă, ci și la modul în care este structurat. Spre exemplu, a optat pentru un strat termoizolant suplimentar pe tavan, încălzirea este 100% electrică, iluminarea este pe bază de LED, folosesc soluții de răcire de înaltă tehnologie, eficiente din punct de vedere energetic. În ceea ce privește gama, James Fresco susține că fac eforturi pentru a obține parteneriate cu producători care să ia în considerare producția, ambalarea și logistica eficiente din punctul de vedere al mediului. Vegan Fresco nu folosește pungi de plastic, curăță cu produse de curățare sustenabile, iar fluxurile de deșeuri sunt complet separate. În plus, în cazul comenzilor online, alimentele sunt livrate în decurs de o oră cu o bicicletă electrică, cât timp clientul nu alege să o ridice personal din magazin.

Silpo, un concept de retail inspirat din lumea circului

Niciun alt lanț de supermarketuri nu a revoluționat conceptele din retail așa cum a făcut-o Silpo. Retailerul din Ucraina a arătat întregii Europe ce înseamnă storytelling în această industrie, transformându-și fiecare nou supermarket într-un loc special. Unul dintre magazinele inaugurate de Silpo în 2021 are ca temă centrală universul circului. 

Deschis în orașul Boiarka din regiunea Kiev în luna ianuarie 2021, supermarketul are un design inspirat în totalitate de lumea circului. Fațada este decorată cu personaje de epocă, iar pereții sunt acoperiți cu imagini din spectacole, reprezentând o adevărată incursiune în istoria acestei arte: echilibriști, clovni și magicieni. La intrare, clienții sunt întâmpinați de o instalație dinamică inspirată de Globe of Death (globul de oțel în care cascadorii conduc cu viteză motociclete, moment ce încheie de regulă spectacolele de circ n.r.), instalație ce include unul din scuterele electrice utilizate de Silpo pentru livrarea la domiciliu a produselor. Iar un alt mijloc de transport vizibil în magazine este locomotiva cu aburi, simbolul orașului Boiarka.

Silpo Ucraina concept retail inovator

Și nu doar spațiile din magazin dedicate clienților se bucură de acest design, ci și spațiile destinate exclusiv angajaților. Practic, întregul supermarket este un cort de circ uriaș, în care au loc spectacole fascinante în fiecare zi. Însă strategia retailerului este să atragă clienți în magazinele fizice nu doar prin designul remarcabil, dar și prin portofoliul de produse oferite, transformând astfel shoppingul de produse alimentare dintr-o necesitate într-o experiență memorabilă.

Citește și: Industria alimentară, sub presiunea războiului din Ucraina

Și dacă la nivel de design Silpo este un concept unic pe scena retailului mondial, nici sortimentația nu este mai prejos. Silpo este renumit pentru importurile proprii, retailerul aducând produse din peste 60 de țări și având grijă să reînnoiască sortimentația constant. În toate supermarketurile se păstrează însă locul clar al produselor tradiționale furnizate de producătorii locali. Din sortimentație fac parte o gamă foarte largă de fructe și legume exotice importate direct de către retailer, produse de la fermele locale, pâine și produse de panificație din brutăria proprie, sucuri și smoothie-uri proaspete, produse ready-to-eat, pizza și grilled meals, precum și mărcile proprii de dulciuri și ciocolată. Clienții pot ridica rapid de la magazin comenzile făcute pe site-ul companiei, sau pot savura o cafea în cafeneaua supermarketului în timp ce așteaptă să li se dezoseze peștele sau să li se prepare carnea pentru kebab pe care o doresc. Supermarketul are o suprafață de vânzare de circa 1.800 metri pătrați, nouă case deservite de personal și șapte case de tip self-checkout.

Walmart Supercenters, conceptul de retail inspirat de aeroporturi

În 2020 gigantul american Walmart decidea să dea o față nouă magazinelor din rețea, încercând să ofere o experiență de shopping digitalizată. În acest sens, retailerul a ieșit din tipare și s-a inspirat din designul folosit în cazul aeroporturilor. De la începuturile sale ca un discounter în statul american Arkansas și până la retailerul cu 11.400 de magazine deținute la nivel global, Walmart a devenit una dintre cele mai mari corporații ale lumii. Dar lupta dintre retailerul tradițional și cel online este din ce în ce mai acerbă, mai ales în contextul în care rivalii de la Amazon încearcă tot mai mult să „fure” din cota de piață a companiei fondate de Sam Walton. Prin urmare, Walmart investește masiv în digitalizarea magazinelor sale și, mai nou, în schimbarea modului în care acestea arată. Vorbim despre un concept nou, total atipic, inspirat de aeroporturi. Planurile retailerului erau ca aproape 200 de magazine Walmart să primească această nouă „față”. 

Semnalizarea din interiorul magazinului va fi adaptată noului design, incluzând imaginea aplicației Walmart, iar clienții vor fi încurajați să descarce respectiva aplicație și o să folosească în timpul cumpărăturilor. Magazinele vor include case self check-out precum și soluții de plată contactless pentru a limita interacțiunea dintre clienți și angajați. În unele cazuri va fi disponibil și sistemul Walmart Scan&Go, care simplifică și mai mult procesul de check-out. Vicepreședintele Walmart a mai spus că noul concept de magazin a fost deja testat în câteva unități, iar compania intenționează să îl îmbunătățească constant, luând în calcul și feedbackul clienților. Practic, în interiorul magazinului clienții sunt întâmpinați de panouri digitale care îi direcționează către diverse secțiuni ale magazinului. Similar cu semnalizarea anumitor porți sau puncte de control din aeroport, Walmart folosește scheme de litere și numere care ghidează cumpărătorii către zone de vânzare sau chiar produse. Chiar și parcarea este inspirată de cele din aeroport , indicatoarele fiind similare cu cele folosite la punctele de staționare.

Walmart supercenters concept retail inovator

O altă facilitate de care se vor putea bucura clienții Walmart este propriul sistem de plată al retailerului, Walmart Pay. Acesta este simplu de folosit, prin intermediul aplicației mobile Walmart, și presupune salvarea unui card de credit sau debit sau a unui card cadou. Ulterior, clientul poate scana produsele și codul QR asociat aplicației, iar suma de bani va fi retrasă din creditul existent. Este un sistem similar cu celelalte metode existente pe piață, dar care aduce și alte promoții sau beneficii clienților fideli. Nu toate aspectele designului au însă la bază tehnologia. Spre exemplu, unele semne vor avea fonturi cu o mărime mai mare, îngroșate, astfel încât să poată fi văzute din orice colț al magazinului. Exteriorul va reflecta faptul că mulți clienți nici nu mai trebuie să intre în magazin. O arcadă albastră de mari dimensiuni va marca zona de unde se pot ridica comenzile plasate online.

Walmart este și va rămâne o companie care pune mare preț pe tehnologie, un exemplu în acest sens fiind parteneriatul semnat în 2019 cu Google prin care serviciul Walmart Voice Order ajungea pe toate dispozitivele Google. Walmart încerca astfel să intre în concurență cu Amazon fără a dispune de tehnologia dezvoltată de compania lui Jeff Bezos. Aplicația dezvoltată atunci permitea adăugarea mai multor produse de băcănie fără a obliga clientul să facă checkout imediat. Astfel, utilizatorul își putea crea o listă de cumpărături pe parcursul unei întregi săptămâni sau chiar mai mult. Reprezentanții Walmart spun că dezvoltă conceptul de mai mult de un an, însă pandemia i-a forțat să grăbească lansarea conceptului, unul dintre motive fiind interacțiunea redusă din aceste noi magazine.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content