FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cătina, baza unei afaceri de peste 120.000 de euro în 2020

Cătina, baza unei afaceri de peste 120.000 de euro în 2020

orange valley

Orange Valley reprezintă imaginea unui business care de la proiect la realizare și-a schimbat modelul de trei ori. Până să ajungă o plantație de cătină și să fie dezvoltată linia de producție a sucurilor și siropurilor din cătină bio, au trecut trei ani de decizii schimbate.

Odată pus pe picioare, businessul a crescut neașteptat încă din primul an de la existența pe piața de retail. Iar pentru 2021, Orange Valley țintește afaceri de 250.000 de euro, dublu față de cifra din 2020.

În urmă cu șase ani, când erau puse bazele Orange Valley, singurul lucru clar era existența unui teren de cinci hectare care aparținea familiei, dar care nu era valorificat. Paul Crețu, student la vremea aceea la Automatică și Calculatoare în Iași, și-a dorit să îl folosească pentru că, spune el, agricultura a devenit pasiunea lui datorită bunicilor cu care a crescut până la vârsta de opt ani.

„Voiam să fructific cumva acel teren al familiei, dar nu neapărat cu o cultură perenă pentru că era ceva deja banal. M-am gândit la o posibilă investiție susținută de fonduri europene, așa că inițial am luat în calcul o plantație de nuci. Doar că în acel moment nu mai existau fonduri pe respectivul program de finanțare. M-am documentat mult despre alte tipuri de plantații și mi-a atras atenția cătina”, povestește pe scurt Paul Crețu, fondatorul Orange Valley.

S-a documentat, a căutat un producător autorizat de la care putea să cumpere soiurile de cătină pe care și le dorea și după un mic studiu de piață decizia a fost luată: împreună cu familia avea să înființeze o plantație de cătină din fonduri proprii și nu cu bani europeni așa cum planificase inițial. Pentru cele cinci hectare de teren, investițiile până la primul an de rod s-au ridicat la aproximativ 80.000 de euro. Însă când a venit momentul valorificării producției, planul inițial nu a mai coincis cu realitatea din piață. Acesta a fost momentul în care businessul Orange Valley de astăzi a luat cu adevărat naștere.

„Inițial nu ne-am dorit să ne axăm pe produs finit, cel puțin nu în prima fază a businessului. Ne doream să vindem cătina la export, să intrăm pe segmentul premium al pieței, așa că am decis ca plantația noastră să fie certificată bio. Planul nu s-a concretizat pentru că la cătină durează trei ani până intră pe rod, iar în acești ani piața a scăzut cam de trei ori față de momentul în care ne-am făcut noi calculele. Nu mai era rentabil, așa că am avut două opțiuni: ori ne reprofilam și făceam altceva care să fie sustenabil, ori renunțam. Aceasta din urmă nu era o opțiune pentru mine, nu înainte să știu că am încercat toate soluțiile posibile”, explică fondatorul Orange Valley.

Paul a început astfel să se intereseze de zona de procesare, ce presupune un astfel de proiect și cum poți să faci suc de cătină, de ce utilaje are nevoie, ce aprobări îi trebuie. Știa clar că își dorește produse 100% naturale, fără adaos de conservanți sau să pasteurizeze sucurile chiar dacă acest lucru ar fi extins cu mult termenul de valabilitate al produsului finit. „Am fi sacrificat gustul și nu ne-am mai fi diferențiat cu nimic în piață”, completează Paul Crețu.

„Echipa noastră lucrează zi de zi pentru comenzile pe care le primim, totul este produs în aceeași zi în care este livrat. Facem asta pentru că ne dorim să aducem plus valoare clientului final, să îi oferim un produs natural. Și apoi, ca orice antreprenor, mă gândesc de ce m-ar alege clientul pe mine și nu pe altul. Dacă aș fi făcut aceleași lucruri pe care le fac ceilalți producători, cu ce m-aș fi diferențiat? Plecam automat în dezavantaj față de ei”, spune acesta.

Linia de procesare a sucurilor și siropurilor pe bază de cătină plus dezvoltarea imaginii Orange Valley a presupus o nouă rundă de investiții care s-a ridicat la aproximativ 50.000 de euro.

Performanța online-ului și listarea în comerțul modern

Înainte să ajungă în retail, siropurile și sucurile produse la Târgu Neamț s-au făcut remarcate în industria HoReCa, în special în zona Moldovei. Blocajul acestui sector generat de pandemia de COVID-19 a grăbit dezvoltarea în mediul online.

„Noi ne doream să le dezvoltăm în paralel și prioritară pentru noi era industria HoReCa pentru că era un domeniu cunoscut și stăpânit de către noi. Abia apoi ne gândeam să redirecționăm clienții și către site-ul nostru. Dat fiind contextul actual, am fost nevoiți să ne reprofilăm și să ne schimbăm direcțiile de promovare, astfel încât promovarea principală a fost pe magazinul online”, explică Paul Crețu.

Decizia a fost una inspirată pentru că, în acest moment, magazinul online reprezintă 75% din cifra de afaceri. Produsele Orange Valley sunt însă disponibile atât în marketplace-ul eMAG, cât și pe alte platforme de profil. Rețelei online i se adaugă băcăniile, un segment neafectat de pandemie, spune Paul.

În privința comenzilor online, media ultimelor trei luni a fost de 920 de cereri, iar valoarea coșului, în același interval, a fost de circa 140 de lei. „Nu am depășit încă pragul de 150 de lei, sumă peste care livrarea este gratuită pentru că, lunar, jumătate dintre comenzi vin din partea utilizatorilor noi. Cum ei caută să testeze produsele noastre, media în cazul lor este de 120 de lei.

În cazul clienților recurenți, valoarea coșului mediu se ridică la 165 - 170 de lei”, explică fondatorul companiei. Din punct de vedere demografic, vânzările Orange Valley se concentrează pe București și Iași ca piețe de desfacere și, dacă ne raportăm la vârstă, în proporție de 60% clienții au vârste cuprinse între 35 și 45 de ani. Cum era de așteptat, femeile predomină din moment ce „jumătate dintre căutările Orange Valley de pe Google sunt făcute de mămici”, spune Paul Crețu.

Anul acesta va aduce însă băuturile Orange Valley pe rafturile marilor magazine. Fondatorul poartă discuții avansate cu retailerii pentru a stabili exact condițiile unui astfel de parteneriat din moment ce produsele sale au termene de valabilitate de cel mult o lună. Mai exact, dacă în cazul siropurilor pe bază de cătină termenul de valabilitate este de 30 de zile, în cazul sucurilor termenul se reduce la doar 14 zile.

Un alt proiect pe care Paul Crețu își dorește să îl pună pe picioare anul acesta presupune amplasarea unui tonomat propriu în galeria comercială a unui mare retailer.

„Ne dorim să ajungem la o rețea națională de tonomate cu retailerul cu care începem colaborarea, însă avem nevoie de confirmare și din partea clienților. Este un proiect pilot care trebuie testat și să vedem în cât timp se amortizează investiția în acele aparate după care ne dăm seama în cât timp putem să ajungem la nivel național”, explică acesta.

O nouă direcție de dezvoltare

Dacă primul produs din portofoliul Orange Valley a fost siropul de cătină cu miere, urmat apoi de versiunea cu ghimbir adăugat, sortiment care a ajuns să genereze 50% dintre vânzările online, acum producătorul se extinde din zona alimentară în cea cosmetică.

Articolul integral poate fi citit aici.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content