Acasă > Articole > Categoria care devine un „must-have” în meniul consumatorilor grăbiți

Categoria care devine un „must-have” în meniul consumatorilor grăbiți

Ready - meal

În ultimii ani, stilul de viață alert și predilecția spre consumul de alimente mai sănătoase au influențat în mod direct meniul zilnic al consumatorilor. Așa se face că produsele congelate de tipul ready-meals sau semipreparate au devenit o constantă în alimentația românilor, regăsindu-se acum în toate momentele-cheie de consum de pe parcursul unei zile, arată datele unui studiu Kantar TNS, realizat în exclusivitate pentru Progresiv.

Mai bine de jumătate dintre românii din mediul urban consumă astfel de produse cel puțin o dată pe săptămână, preponderent la prânz sau la cină. Frecvența medie de consum este de cinci ori pe lună, la una dintre mesele principale ale zilei, potrivit studiului Kantar TNS. Patru din 10 respondenți consumă ready-meals sau semipreparate congelate ca gustare între mesele principale, cel puțin o dată pe săptămână, în timp ce un sfert dintre respondenți le consumă ca desert sau într-un moment de răsfăț. Mai mult, vârstnicii (65+) consumă astfel de produse la masa de prânz, în timp ce pentru locuitorii din orașele mari – de toate vârstele –, ocazia principală de consum este cina.

Așa cum era de așteptat, locul de consum preferat este acasă, acesta fiind menționat de 94% dintre respondenți, și doar 13% dintre consumatori aleg aceste produse pentru consumul la serviciu. Iar modul preferat de consum este combinarea acestor alimente congelate cu mâncarea gătită în casă.

În categoria analizată, cele mai căutate produse sunt amestecurile de legume pentru supe și ciorbe, la distanță mare de următoarele clasate: pizza congelată și plăcintele cu diverse umpluturi. Astfel, în ultimele trei luni aproape jumătate dintre participanții la studiul Kantar TNS (48%) au achiziționat amestecuri de legume pentru supe și ciorbe, iar un sfert au cumpărat pizza congelată, plăcinte cu umplutură dulce sau sărată, preparate din pește și fructe de mare (precum fish fingers sau paella). Ready-meals și semipreparatele din carne – de exemplu nuggets de pui, cordon bleu sau burgeri – se clasează în urma celor din pește, ceea ce indică o rafinare a gusturilor sau dorința românilor de a-și diversifica alimentația într-un mod mai sănătos.

Mai mult, consumatorii și-au rafinat și criteriile de selecție a acestor produse, două treimi alegând în funcție de ingredientele naturale sau lipsa aditivilor, a conservanților sau a coloranților artificiali (cunoscuți și ca E-uri). În același timp, mai mult de jumătate dintre consumatori își bazează decizia de achiziție pe modul în care poate fi preparat produsul (la cuptor, la cuptorul cu microunde sau prin fierbere, nu prin prăjire), respectiv modul în care a fost pregătit pentru a fi menținută calitatea ingredientelor (preparat din legume/carne proaspete, să nu fie fierte/prăjite/coapte în prealabil).

În plus, aproape jumătate dintre persoanele chestionate urmăresc produsele cu un termen de valabilitate redus, în timp ce pentru o treime dintre respondenți mențiunea „bio” pe eticheta produsului este deosebit de importantă. Tot sub acest aspect, prețul mai mic al produsului reprezintă un criteriu important doar în cazul a 27% dintre consumatori, în timp ce 17% acordă o atenție mai mare existenței promoțiilor în categorie.

Profilul consumatorului

Dacă ar fi să creionăm un scurt profil al consumatorului din categoria analizată, în funcție de tipul de produs cumpărat, putem observa că preparatele din carne sunt alese în special de bărbații din categoria de vârstă 30-44 de ani, din gospodării cu mai mulți copii. Bărbații consumă și produse lacto-ovo- vegetariene într-o măsură mai mare decât femeile: legumele ready-meals pentru cuptor și semipreparatele din brânză sau cașcaval (precum cașcavalul pane sau mozzarella sticks) sunt preferate mai ales de către bărbații din orașele din Muntenia.

În ceea ce privește segmentul de pizza congelată, targetul este reprezentat de consumatorii tineri (18-29 de ani), în timp ce pentru preparatele din pește și fructe de mare topul consumatorilor este condus de persoanele din categoria de vârstă 30-64 de ani, din gospodării cu familii cu mai mult de doi adulți și cu copii, din regi­unea Transilvaniei.

Principalul motiv de consum al produselor congelate ready-meals sau semipreparate este ușurința cu care se prepară, criteriu menționat de 78% dintre respondenți, în timp ce 40% dintre consumatori invocă lipsa timpului pentru a găti acasă. Studiul Kantar TNS mai arată că o treime dintre consumatori sunt impulsionați să facă achiziții în categorie de varietatea mare de produse existente la raft, în timp ce 7% dintre respondenți declară, în mod surprinzător, că acestea au un gust mai bun decât produsele pregătite în casă.

De cealaltă parte, două treimi dintre respondenți au declarat că nu au consumat produse congelate pe perioada verii deoarece au preferat la acel moment ingredientele proaspete, mai ușor de găsit în sezonul cald. Alte bariere de consum sunt legate de lipsa transparenței produselor: 22% dintre consumatori afirmă că nu cunosc modul în care sunt preparate produsele respective, în timp ce 19% dintre ei susțin că nu au siguranța calității ingredientelor.

Locuri de achiziție preferate

Hypermarketurile și supermarketurile își dispută „supremația” în ceea ce privește locul preferat de achiziție a produselor congelate gata pregătite și semipreparate, procentul fiind ușor în favoarea primului canal (43% versus 38%). Doar 13% dintre respondenți au precizat că aleg magazinele de tip discounter pentru achiziționarea acestei categorii.

La o analiză mai detaliată, putem observa că hypermarketul este ales de aproape jumătate dintre consumatori pentru amestecuri de legume pentru supe și ciorbe, respectiv pizza congelată (27%) sau preparate din pește și fructe de mare (23%). În schimb, deserturile dulci sau sărate sunt cumpărate mai ales din supermarketuri și magazine de tip discounter, iar preparatele din carne din discounteri.

Prima opțiune pe lista de cumpărături

În privința celor mai populare branduri de produse congelate ready-meals sau semipreparate, clasamentul notorietății este condus de Edenia (din portofoliul Macromex) – menționat în mod spontan de 42% dintre respondenți, – urmat de Bella (Bella Food), cu o pondere la jumătate față de primul clasat, de Frosta (12%) și Dr. Oetker (11). Topul celor mai consumate branduri din categorie este identic, fiind condus de Edenia (48%), Bella (21%) și Frosta (12%). Interesant de observat este și prezența mărcilor proprii ale retailerilor pe acest segment, cu un procent de 14%.

Defalcat pe canale preferate de achiziție, observăm că cele mai importante mărci de produse – Bella, Edenia și Frosta – sunt cumpărate mai degrabă din hypermarketuri, în timp ce brandul Dr. Oetker este achiziționat cu precădere de la supermarket (49% dintre mențiunile consumatorilor). Mai mult, produsele marcă proprie ale magazinelor sunt cumpărate în egală măsură din hypermarket și supermarket, iar din formatul de tip discounter sunt achiziționate, așa cum era firesc, în principal mărcile proprii.

Dacă luăm în calcul tipul de produs achiziționat sub umbrela fiecăreia dintre cele trei mărci preferate de consumatori – Edenia, Bella și Frosta –, putem observa că amestecurile de legume pentru supe și ciorbe sunt cumpărate în egală măsură de la toate cele trei branduri menționate, în timp ce Bella este preferată pentru plăcinte cu umplutura dulce sau sărată, iar Frosta pentru legume pentru cuptor și semipreparate din brânză/cașcaval.

Metodologie

Studiul Kantar TNS a fost realizat în perioada 16 septembrie – 2 octombrie 2019, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interview), pe un eșantion de 500 de persoane din mediul urban, femei și bărbați cu vârste peste 18 ani care au cumpărat produse congelate, gata pregătite și semipreparate în ultimele 12 luni. Marja de eroare este de +/-4,4%.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content