Acasă > Articole > Carmen Gavrilescu, Salsi - O carieră bazată pe spiritul de echipă

Carmen Gavrilescu, Salsi - O carieră bazată pe spiritul de echipă

carmen gavrilescu

Cariera de peste două decenii a lui Carmen Gavrilescu, CEO-ul Salsi Sinaia, cea mai veche fabrică de salam de Sibiu din țară, s-a bazat pe încredere și pe crezul că cele mai bune idei vin întotdeauna din interior. Așa a reușit să treacă prin aproape toate departamentele operaționale ale unui business. Carmen este un profesionist care nu e legat de un birou de sticlă și nici de raportări în Excel, pentru că pe ea o găsești de cele mai multe ori în fabrică, inventând produse noi.

La începutul anilor ‘90, Carmen Gavrilescu era un tânăr medic veterinar din provincie, de lângă Bacău. În acea zonă, oportunitățile de angajare ale unui tânăr de puțin peste 20 de ani erau reduse, dar exista un loc unde mulți voiau să ajungă: Avicola Bacău. „Fiind din provincie, îți doreai să lucrezi la Avicola. Era interesant și totodată fascinant pentru că toate noutățile se întâmplau acolo”, rememorează CEO-ul Salsi. Acela a fost primul său loc de muncă, mai exact la o fermă de selecție curcani deținută de producătorul băcăuan. În scurt timp, Avicola a devenit Agricola și munca de acolo presupunea interacțiunea cu mulți străini, în special din Canada. Aceasta avea să fie o rampă de lansare pentru Carmen și o bună lecție de management.

„A fost fascinant ce oameni am întâlnit acolo. Era un grup de profesioniști de elită, școliți și în afară, mai ales în Canada”, spune ea. Timp de șase luni a lucrat la fermă. Apoi, într-o dimineață, un telefon îi deschidea calea spre următoarea provocare din carieră. „Era un post liber de medic epizootolog, eu eram de formare medic veterinar și atunci, la 23 de ani, m-am trezit cu 23 de ferme pe care trebuia să le verific din punct de vedere sanitar veterinar”, afirmă Carmen.

În cele nouă luni cât a ocupat acest post, în România a apărut primul caz de bursită infecțioasă aviară, iar ea a știut să pună diagnosticul corect. Pentru conducerea Agricola, aceasta a fost confirmarea că medicul lor epizootolog, deși tânăr, este pregătit pentru responsabilități mult mai mari. Doar că drumul profesional al lui Carmen Gavrilescu avea să se separe de Agricola pentru că i s-a oferit o nouă oportunitate: aceea de a lucra la Direcția Sanitar-Veterinară. Acolo a stat aproximativ șase ani, până când a primit un telefon de la fostul angajator.

„Într-o dimineață m-a sunat domnul Săutea (n.r. Alexandru Săutea), directorul combinatului de industrializare a cărnii deținut de Agricola, actualul Salbac. Cunoscându-mă din perioada în care am lucrat la ferme și în staff-ul lor, mi-a spus: «Am o provocare mare: am nevoie de un om care să se înhame la treabă, care vrea să facă ceva. Crezi că te poți desprinde de fermă și să vii în zona de industrie alimentară?». Era un vis să lucrezi și acolo. Funcția oferită era cea de manager calitate”, detaliază Carmen.

Managementul calității s-a îmbinat foarte bine cu partea de marketing. A început de la a scrie o etichetă până la a o face mai atractivă. Carmen a ajuns astfel să fie o interfață permanentă cu departamentul de vânzări, cu oamenii din agențiile de publicitate. Acesta era, indirect, primul pas spre o carieră în marketing. 

Trecerea de la producție la marketing

„De data aceasta nu într-o dimineață, ci într-o seară m-a sunat domnul Horoi (Grigore Horoi, actualul președinte Agricola – n.r.). Era în anul 2005, asta nu pot să uit. Și mi-a spus: «Noi facem un departament de marketing de sine stătător și vrem să vii la sediul central Agricola ca să coordonezi acest departament». Cred că a fost cea mai mare provocare a vieții mele, eu fiind la acel moment un medic veterinar care știa, discuta, vorbea, desena, crea produse. Dacă știu să fac ceva extraordinar, acest lucru este să creez produse; să mă uit în ADN-ul unui brand, să văd ce face și să îi găsesc ceva în plus”, mai spune Carmen Gavrilescu. Ea subliniază însă că nu a creat niciodată un produs de una singură, ci în echipă.

Una dintre concluziile la care a ajuns după mai bine de 12 ani petrecuți în marketing, este că „cele mai bune idei vin întotdeauna dinăuntru. În toate companiile în care am activat am văzut că ideile bune sunt în interior. Din interior încerci, ai conexiuni cu diverși furnizori de condimente, cu producători de echipamente, cu retaileri. Oamenii aceștia te țin conectat. Dar la mijloc sunt oamenii care creează produse noi. Dacă ei îți înțeleg cerința sau dacă au un feeling bun, scot produse foarte bune”, susține managerul.

Așadar, cheia spre succes este echipa, resursa umană. „Echipă nu înseamnă că lucrăm împreună. Înseamnă că avem încredere unul în celălalt”, afirmă Carmen Gavrilescu. Și ce mai e important este ca o decizie să fie luată rapid, să nu o discuți foarte mult. Uneori poate să fie bună, alteori nu. Dar rămân lecțiile, din ele înveți”, completează managerul.

„Intuiția stă la baza multor decizii bune”

Un alt lucru pe care l-a învățat în cei peste 20 de ani petrecuți în industria cărnii este că intuiția poate sta la baza multor decizii bune, inclusiv cele legate de lansări de produse. Tot intuiția îi spunea, la începutul lui 2018, să accepte noua provocare profesională ce apăruse la orizont: preluarea conducerii celei mai vechi fabrici de salam de Sibiu din România - Salsi Sinaia, deținută de producătorul Angst.

„Intrarea în echipa Angst a fost o decizie emoțională. Pe parcursul carierei mele am ajuns să lucrez și la Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu și așa i-am cunoscut pe toți producătorii reuniți în această organizație, le-am cunoscut poveștile. Din cei șase producători, cinci au fabrici moderne, iar una singură este vintage - Salsi Sinaia. Povestea acestei fabrici deținute de Angst m-a fascinat și, în același timp, am simțit că această fabrică are nevoie de mine. Este un diamant uluitor care are nevoie doar de câteva șlefuiri și un buget de comunicare”, afirmă Carmen.

Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu, pe care o conduce, este un alt proiect al său de suflet și, într-un top al marilor realizări profesionale, certificarea europeană a salamului de Sibiu ca produs cu Indicație Geografică Protejată ocupă un loc fruntaș. A durat un an ca să adune toate datele și atestările istorice privind acest produs.

Succesul pornește de la un vis

Carmen consideră că onestitatea, dorința constantă de a învăța ceva nou, umanitatea și flexibilitatea sunt principiile care te pun pe drumul cel bun atunci când ești în căutarea succesului. Și peste ele se mai adaugă un detaliu esențial: visul. „Dacă e să dăm niște definiții, din experiența mea, «cine e lider? cine e șef?», liderii au întotdeauna o viziune pe termen lung. Își doresc ceva, au un vis. În cazul șefului, definiția este simplă: dorință de control”, afirmă managerul.

De altfel, ea crede cu tărie că empatia și grija față de celălalt (fie că este angajatul firmei sau partener de afaceri) ar trebui cultivate mai mult în zona de business. „Bineînțeles, scopul fiecărui business este profitul, e un lucru normal să urmărești să faci bani. Dar dacă vrei ca și compania ta să reprezinte ceva peste 100 de ani, atunci trebuie să ai visul clar conturat, ce anume și cum anume trebuie să faci, precum și o echipă. Dacă România duce lipsă de ceva acum, aș spune că duce lipsă de vizionari, de oameni care să reprezinte modele de urmat. Dar liderii aceștia au nevoie de o secvență de umanitate. E ceea ce am înțeles eu în anii aceștia în care am activat în industria alimentară”, conchide Carmen Gavrilescu.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content