Când devine profitabilă achiziția unui RVM

Sistemul Garanție-Returnare a adus în fața retailerilor din România o nouă provocare: obligativitatea de a prelua ambalajele SGR de la consumatori și restituirea garanției de 50 de bani pentru fiecare în parte. Cum poți transforma o obligație legislativă într-un plus pentru businessul tău, aflăm de la Bogdan Trancă, Director Comercial Envipco România. Când devine profitabilă achiziția unui RVM

Cum a evoluat cererea pentru RVM-uri după momentul în care Sistemul Garanție-Returnare a intrat în vigoare?
Pe parcursul anului trecut, am văzut o evoluție rapidă a atitudinii comercianților față de SGR. Mă refer aici în special la comercianții mici și medii (traditional trade). Pentru aceștia, SGR este un sistem greu de acceptat, fiindcă reprezintă un cost în plus, fie că este vorba despre faptul că trebuie să cumpere un RVM, fie că trebuie să asigure forța umană pentru a colecta manual. După 30 noiembrie, data intrării în funcțiune a SGR, o parte dintre ei au înțeles nevoia de a avea un astfel de aparat în magazinele lor. Au înțeles că îi degrevează de efortul colectării manuale și că le oferă siguranța că ambalajele colectate sunt valide, înregistrate în sistem. Am văzut o creștere clară a interesului pentru fenomen, o creștere a nivelului de informare. Fie că își doreau să colecteze automat sau nu, cu siguranță comercianții au început să înțeleagă impactul asupra afacerii lor. Cei care au avut resurse financiare au achiziționat RVM de la început (sau RVM-uri, în cazul rețelelor independente).

Cum poți transforma o obligație legislativă într-un plus pentru business mizând pe tehnologie?
În acest caz concret, referindu-mă la SGR și la colectarea automată prin tehnologia Reverse Vending Machines, colectarea automată elimină sau scade câteva riscuri pe care comercianții le înfruntă prin colectarea manuală. RVM-urile fac parte dintr-un circuit închis prin care se elimină eroarea umană, cel mai bun exemplu fiind faptul că aparatul respinge ambalajele care nu sunt înregistrate în SGR. De asemenea, procentajul de fraudă este mult mai mic decât în cazul colectării manuale. Apoi, colectarea manuală implică recrutarea sau alocarea de personal care să se ocupe exclusiv de colectarea ambalajelor returnate de clienți, iar pentru a asigura continuitatea pe toată durata de funcționare a magazinului e nevoie de mai multe persoane. Dacă e să vorbim despre plusuri pentru business, clienții care vin să returneze ambalajele vor face decontarea în magazin și, în majoritatea cazurilor, vor alege să folosească voucherele făcând cumpărături, nu vor cere banii înapoi. Și, dacă experiența de cumpărare este bună, vor reveni și astfel pot deveni clienți fideli.

De ce achiziția unui RVM poate fi o reală investiție și nu o simplă cheltuială ca urmare a unei obligații legale?
În primul rând, trebuie să lămurim aspectul cheltuielii. Tehnic vorbind, comercianții urmează să își recupereze costurile legate de colectarea ambalajelor prin tariful de gestionare: pentru fiecare ambalaj colectat, comercianții primesc de la administratorul SGR (RetuRO) o sumă care este diferențiată în funcție de modul de colectare și de tipul de ambalaj. Cât despre aspectul investiției, el este legat de faptul că, atunci când vin să returneze ambalajele, clienții vor face cumpărături cu voucherele primite și, de cele mai multe ori, valoarea coșului de cumpărături va fi mai mare decât valoarea voucherului. Clienții preferă colectarea automată, fiindcă este mai rapidă și mai confortabilă.

Cum poate deveni un RVM un avantaj competitiv pentru retailer?
Văd două aspecte prin care un RVM poate deveni un avantaj competitiv. Unul este crearea unei imagini bune în fața consumatorilor, de business modern, profesionist, preocupat de experiența bună a clienților săi. Iar al doilea, valabil în comunitățile mici, este legat de impactul primului venit (early adopter). Primul magazin care instalează un RVM într-o comunitate își creează reputație, notorietate și, mai ales, atrage clienți din întreaga comunitate.

Care sunt intervalele de preț pentru un RVM în oferta Envipco?
Tehnologia RVM nu trebuie evaluată în funcție de preț, fiindcă, așa cum am spus, nu este o cheltuială, ci o investiție, personalizabilă pentru fiecare categorie de clienți, în funcție de numărul de ambalaje colectate. De aceea, trebuie să menționez și asta, există cazuri de magazine în care nu se justifică colectarea automată, iar noi nu ne sfiim să le spunem asta clienților noștri.

Câte ambalaje ar trebui să vândă un comerciant, astfel încât să fie justificată investiția într-un RVM?
Simplu spus, e nevoie de cel puțin 300 de ambalaje colectate pe zi (aproximativ 10.000 de ambalaje lunar) pentru a amortiza cel mai mic model de RVM. Atenție, nu este vorba despre ambalajele vândute, ci de cele colectate. Calculul ia în considerare o durată de viață a aparatului de șase ani: patru ani pentru amortizarea prețului RVM-ului și doi ani pentru amortizarea costurilor conexe (consumabile, personal etc.). Dar aparatul poate funcționa și o perioadă mai lungă, dacă este întreținut cu grijă, ceea ce înseamnă profit pentru comerciant.

Ce tipuri de RVM din oferta Envipco puteți recomanda retailerilor mici?
Cum spuneam, nu sunt importante volumele comercializate, ci cele colectate. În funcție de asta, noi considerăm potrivite pentru traditional trade două formate din portofoliul Envipco: Triflex și Optima. Ambele au aceleași funcționalități; diferă spațiul de stocare și dimensiunea aparatelor. Nu au nevoie de întreținere specială, sunt plug & play (ușor de instalat). Aparatele noastre sunt validate de administratorul sistemului ca fiind perfect compatibile cu SGR. Envipco este unul dintre producătorii de RVM-uri recomandat de RetuRO.

Ce soluții financiare puneți la dispoziția comercianților mici?
Unul dintre demersurile pe care le-am făcut încă de la început a fost să încheiem parteneriate cu mai multe bănci și instituții financiare care au creat produse de finanțare pentru achiziționarea de RVM-uri. Astfel, comercianții au acces ușor și rapid la finanțare avantajoasă, fie că este vorba despre credite, leasing financiar sau operațional. Comercianții decid ce tip de finanțare se potrivește cu nevoile lor.

Odată achiziționat RVM-ul, cum arată relația pe care o aveți cu retailerul în materie de mentenanță și service?
Mentenanța și service-ul sunt două elemente vitale pentru durata de viață a mașinii. Dat fiind că SGR presupune colectarea de deșeuri, una dintre implicații este că acestea, de multe ori, nu sunt curate. De aceea, buna întreținere, unde un rol important îl are și personalul magazinelor, are impact în două aspecte. În primul rând, asigură continuitate în colectare, lucru vital pentru comercianți. Iar în al doilea rând, curățarea și mentenanța aparatului cresc durata de viață a acestuia și, implicit, crește profitabilitatea. Revenind la mentenanță, avem capacitate de mentenanță remote și on-site. Facem asta ca să ne asigurăm că mașinile sunt funcționale continuu (sau ca să reducem la minimum perioadele de nefuncționare). Tehnologia noastră de ultimă generație permite accesul de la distanță, atât pentru intervenții, cât și pentru monitorizare.

În loc de concluzie. Sistemul Garanție-Returnare este extrem de complex. Nu este nici pe departe perfect, dar este perfectibil. De aceea, sunt esențiale flexibilitatea, atitudinea constructivă, colaborarea, și mă refer aici la toate părțile implicate, inclusiv la consumatori, deoarece avem ocazia să construim și să contribuim la cel mai mare proiect de economie circulară din țara noastră.

Gemma Webb, RetuRO: Schimbarea este dificilă, dar SGR este o oportunitate uriașă de schimbare în bine a României
Gemma Webb, RetuRO: Schimbarea este dificilă, dar SGR este o oportunitate uriașă de schimbare în bine a României
Sistemul de garanție-returnare din România, al doilea cel mai mare sistem la nivel european, dar cel mai mare sistem integrat la nivel global, a...
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
În primele două săptămâni din luna februarie au fost returnate de consumatori aproximativ cinci milioane de ambalaje SGR, conform ultimelor...
RetuRO a publicat specificațiile pentru automatele de preluare a ambalajelor de băuturi (RVM)
RetuRO a publicat specificațiile pentru automatele de preluare a ambalajelor de băuturi (RVM)
RetuRO, compania care administrează Sistemul Garanție-Returnare (SGR) în România, a publicat pe platforma...
 Aparatele de colectare automată Envipco cresc eficiența businessurilor din retail în implementarea Sistemului de Garanție-Returnare
Aparatele de colectare automată Envipco cresc eficiența businessurilor din retail în implementarea Sistemului de Garanție-Returnare
Pe 30 noiembrie anul acesta, urmează intrarea în funcțiune a Sistemului de Garanție-Returnare în România. În cadrul sistemului, comercianții...