FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Bogdan Colceriu, Frisbo: "Vine vremea businessurilor mature în online”

Bogdan Colceriu, Frisbo: "Vine vremea businessurilor mature în online”

Pe măsură ce piața de e-commerce se dezvoltă, serviciile de e-fulfillment devin o oportunitate tot mai mare, în special pentru retailerii online care vor să vândă în afara granițelor. Extinderea în piețele europene și chiar în afara acestora este pariul Frisbo, compania locală de e-fulfillment care recent a atras o finanțare de două milioane de euro, după cum declară Bogdan Colceriu, co-fondator și CEO Frisbo. 

Cum a fost 2021 pentru Frisbo? La ce nivel al businessului ați ajuns odată cu investiția de 2 mil. euro atrasă recent?

După cea mai recentă rundă de investiții, condusă de Eleven Ventures, un fond de venture capital din Bulgaria, Frisbo a ajuns la o evaluare de 12 milioane de euro, cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro. Într-un startup, evaluările se fac pe baza potențialului de creștere și nu a indicatorilor clasici, deci pariul este făcut întotdeauna pe o piață viitoare. Această investiție a venit tocmai pe fondul unui model de business foarte scalabil, în care folosim capacități de fulfillment din diverse țări și le integrăm într-o singură platformă, oferind acces magazinelor online la o rețea de hale extinsă. Prin Frisbo, un magazin online poate să își țină marfa în orice țară dorește, să vândă prin orice marketplace și să livreze foarte repede în geografia respectivă.

Reușim să scalăm destul de repede pentru că noi funcționăm într-un model de “shared revenue” cu halele. Nu construim, nu inchiriem și nu ne ocupăm de personal și astfel putem accesa mulți fulfilleri din diverse piețe. Scopul nostru este să integrăm cât mai multe canale de vânzare, marketplace-uri și platforme de e-commerce în platformă, pentru a putea procesa comenzile oricărui magazin online, de oriunde și să le plasăm în orice hală. Practic, ajutăm afacerile din e-commerce să scaleze internațional. Pariul acestei runde a fost faptul că am reușit să demonstrăm că acest model de business este viabil și nu este nevoie să lucrezi cu hale proprii. Poți vinde ușor și în afara României, iar Frisbo este acum prezent în tot mai multe piețe.

Ce țări vizați pentru extindere cu noua rundă de finanțare și cât de dificil este să deschizi noi piețe?

Efortul de a deschide piețe noi este mai mare decât venitul înregistrat. Înseamnă noi integrări, noi canale de vânzare, alte platforme de e-commerce, stocuri în multe țări. De aceea, într-un startup vei cheltui mai mulți bani decât vei produce, pentru că nu îți permiți să aștepți ca o piață să producă bani până să o deschizi pe următoarea. Când vrei să construiești o rețea de fulfillment, viteza este cheia. În primăvara anului trecut, când se prefigura noua rundă de finanțare, operam în România, Bulgaria, Ungaria, Moldova, Slovacia și Polonia. De atunci ne-am extins și în Germania si Cehia. Din oricare dintre aceste țări, facem next day delivery și în țările învecinate, precum Franța, Austria etc.

Care sunt cele mai mari piețe pentru Frisbo?

România rămâne anul acesta cea mai mare piață. Dar aștept ziua în care putem spune că celelalte piețe cumulate sunt 50% din business și estimez că vom atinge acest prag anul viitor. Asta va marca începutul companiei europene Frisbo. Suntem la început pe piețele externe, deci creștem la cu totul alte viteze decât o facem în România. Sunt țări unde creștem cu 200%, 300%, chiar și 500%, evident pornind de la sume mici. Dar pe măsură ce ne extindem și devenim mai relevanți, selleri din toată Europa vor apela la serviciile noastre și e normal ca volumele din afara României să le depășească pe cele locale.

Ritmul de creștere are de-a face și cu dezvoltarea piețelor respective față de România, nu?

Piața de ecommerce din România este de 5-6 miliarde euro, pe când în Polonia este de 15-20 de miliarde de euro, iar în Germania de 80 miliarde de euro. Europa în total are o valoare de 720 miliarde de euro, deci sunt niște piețe imense. Potențialul este extrem de mare.

Din ce domenii provin clienții Frisbo și câte magazine online deserviți în total?

Portofoliul nostru este destul de variat și lucrăm cu produse din aproape toate zonele, mai puțin cu produse perisabile și dangerous goods. Pe zona alimentară, lucrăm cu produse ambalate, care nu trebuie ținute în condiții de refrigerare sau congelare. Avem clienți cu produse de fashion, gifts, cărți, mobilă, jucării, cosmetice, gama este foarte variată. Există însă și retaileri care se feresc de fulfillment, în general cei care au produse foarte mari, cum ar fi electrocasnicele albe, dar pentru noi nu cântărește un domeniu mai mult decât altul. Avem 200 de comercianți online înrolați și sperăm să terminăm anul cu 400. Majoritatea sunt din România, între 70-80%, restul sunt din afara țării, dar sper ca în 2023 să se inverseze ponderea.

Cum s-a văzut în ultimii ani digitalizarea impusă de pandemie în cadrul Frisbo?

Dacă 2020 a fost anul de boom care a surprins întreaga piață, 2021 a fost un an cu o creștere moderată, as spune sub targetul estimat de retaileri la începutul anului, evoluție care s-a menținut. În ultimul an au fost crize în lanțurile de aprovizionare, multă marfă blocată în porturi și toate aceste probleme logistice au avut un impact în cifrele de afaceri. Inclusiv în cazul nostru, voiam inițial o creștere de 100%, dar am terminat anul cu 80%. Anul acesta ne-am întors la previziuni de 100%.  Dacă în România vom fi afectați de o eventuala criza, mizăm pe extinderea în alte piețe.

 

De ce ar apela retailerii online la servicii de e-fulfillment?

Argumentele imediate sunt costurile și performanța: este foarte greu ca în regim propriu să-ți dezvolți tehnologia pe care o are un fulfiller cu maturitate în piață. Vorbim despre integrări cu diverse canale de vânzare, sincronizări de stocuri, management de stocuri, adică milioane de euro investite în software. Apoi, cel mai probabil, fulfillerul va face lucrurile mai bine și mai ieftin decât retailerul, care nu va mai fi nevoit să țină spațiul de depozitare închiriat, sau sa angajeze personal de manipulare. În plus, cel puțin în cazul fulfillmentului oferit de Frisbo, poți vinde mai ușor în afara granițelor, în piețele în care suntem prezenți și în țările vecine lor.

Cu cât își pot reduce retailerii costurile apelând la servicii de e-fulfillment?

Contează foarte mult dimensiunea retailerului și tipul de produse vândute, dar toți își reduc costurile. În medie cu 20-30% față de costurile de logistică în regim propriu. Însă nu e vorba numai despre reducerea costurilor, ci și despre faptul că, externalizând, retailerii scapă de bătăile de cap din zona logistică. De exemplu, dacă ai un produs pierdut sau furat, asta devine problema fulfillerului.

La cât este estimată piața de e-fulfillment?

Piața de e-fulfillment nu este la fel de documentată precum piața de e-commerce, însă putem estima, fulfillmentul reprezentând undeva la 10% din e-commerce. Așadar, în piața europeană de e-commerce de 720 miliarde euro, piața de fulfillment însumează 72 miliarde euro. Din suma asta, jumătate este reprezentată de Amazon și alte marketplace-uri care oferă fulfillment în regim propriu. Rămân 32 miliarde euro, împărțițe pe țări, și cam acestea sunt valorile.

Cum vedeți evoluția pieței de e-commerce în acest an? De unde vin provocările?

Sunt destul de rezervat în ceea ce privește piața în acest an. Dacă anul trecut încă existau blocaje în retailul fizic care determinau sellerii să recurgă la online, cred că în 2022 acele blocaje vor dispărea și comerțul offline va începe să isi reintre in drepturi. Bineînțeles că asta se va vedea in online. Nu văd de unde ar mai putea crește consumul, însă sper să nu se contracte prea mult. Dacă lucrurile vor sta așa, probabil nu se vor întâmpla lucruri spectaculoase în piața locală de e-commerce. Însă mereu când sunt provocări apar și oportunități, mai ales pentru companiile care își vor alege bine nișa și vor evita problema supply chain-ului. În principiu, dacă acum doi ani discursul era “haideți toți în online”, acum lucrurile vor deveni mai complicate, ceea ce va fi o oportunitate pentru experți. Vine vremea businessurilor mature în online.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content