FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Berea artizanală, nucleul unui business multifațetat

Berea artizanală, nucleul unui business multifațetat

Berero Store

În urmă cu opt ani, când despre berea craft abia începea să se vorbească la nivel local, Ioan Mitroi investea 4.000 de euro în bere artizanală vândută exclusiv online și într-o platformă simplă de e-commerce. În prezent, Berero Store are peste 50 de producători listați, inclusiv branduri de renume internațional. Următorul pas în dezvoltarea businessului este deschiderea unui magazin fizic, care va funcționa ca bar pe timp de seară, plus un tap room. Aceste noi linii de business ar urma să genereze o cifră de afaceri de peste 300.000 de euro în 2024.

Ioan Mitroi, fondatorul Berero Store, a terminat Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației și, deși specializarea sa este cea de inginer electronist, dorința lui a fost să investească într-un business din cu totul altă industrie. Pasionat de bere, dar nu de orice fel de bere, ci de cea artizanală, Ioan și-a dorit inițial să deschidă o fabrică de bere. Bugetul nu i-a permis să facă această investiție, astfel că a găsit o soluție să aducă mai mulți producători laolaltă. Locul poartă numele Berero Store și a apărut în retailul online în 2015, pe vremea când în România existau trei-patru producători de bere artizanală, 10-12 sortimente de bere și retailul online nu era un canal de vânzare prea dezvoltat.

„La data aceea, erau atât de puțini producători de bere încât magazinul online însemna practic o singură pagină de produse. În urmă cu șapte-opt ani era destul de greu să deschizi o facilitate de producție în acest domeniu, așa că nu reușeam să listăm mai multe SKU-uri. Dacă mă uit acum în urmă, poate că nu era un lucru atât de rău, pentru că, fiind mai puține produse, piața a reușit să se stabilizeze cu niște sortimente de bază, iar consumatorul a învățat să identifice berile craft. S-a creat atunci un nucleu de consumatori foarte important”, povestește fondatorul Berero Store. Timp de doi ani de la lansarea magazinului online a avut și un job fix în cadrul unei bănci comerciale din România, așa că a îmbinat programul de la 9 la 17 cu livrările pe care trebuia să le facă pentru clienții Berero Store. Nu erau multe în primă fază, dar reprezentau ocazia perfectă să cunoască publicul căruia i se adresează cu berile listate la vânzare și, totodată, ofereau clienților ocazia să descopere cine se află în spatele Berero. „Când am pornit la drum, am avut 4.000 de euro pentru o platformă simplă de e-commerce și stocul de bere. Cam aceasta a fost investiția inițială în acest concept. Eu mă ocupam de livrări pe care le făceam cu mijloacele de transport în comun”, își amintește Ioan Mitroi. Piața berii artizanale s-a dezvoltat rapid în România, în primă fază poate chiar necorelată cu cererea. 2017–2018 au fost anii de dezvoltare, au apărut producători noi, astfel că în prezent sunt peste 80 de branduri de bere artizanală în România.

Evoluția de la local la importuri directe de bere

În prezent, în Berero Store sunt listați în jur de 50 de producători și peste 30 de tipuri de bere, generalizate astfel încât interacțiunea clienților cu platforma online să fie cât mai facilă. Dincolo de producătorii și de brandurile locale deja cunoscute, compania face importuri directe pentru a facilita accesul consumatorilor de bere craft la brandurile internaționale. „În 2020 am avut șansa să preluăm o firmă care avea autorizațiile necesare pentru achiziții intracomunitare, ceea ce ne-a permis să extindem sortimentul cu branduri internaționale cunoscute și apreciate și de consumatorii români”, spune Ioan.

După achiziția firmei de import, au existat două platforme de vânzare, una pentru brandurile locale, cea de-a doua pentru brandurile internaționale. De la jumătatea anului 2021, cele două au fost unite și funcționează împreună sub umbrela Berero Store. Odată cu fuziunea celor două platforme a fost creat și un nou serviciu: abonamentele lunare, unul de șase beri pentru suma de 99 de lei, și unul de 12 beri pentru 199 de lei. „Abonamentele sunt gândite pentru cei care vor să încerce gusturi noi. Avem câte un stil și un producător pentru fiecare bere din abonament. Pentru cel de 12, diferența este că trei dintre produse sunt branduri internaționale”, explică antreprenorul.

La nivel de stil de bere, IPA și New England IPA sunt printre cele mai vândute, iar cele mai cunoscute și cumpărate branduri pe plan local în momentul de față sunt Hop Hooligans, Zăganu și Bereta.

Consumatorii de bere artizanală sunt persoane cu vârsta peste 30 de ani, atente la produsele pe care le consumă, care se documentează privind ingredientele, procesul de producție și povestea din spatele brandului. Sunt, totodată, oameni cu venituri medii și peste medie, dispuși să plătească un preț mai mare pentru un produs craft.

Impactul sărbătorilor la nivelul comenzilor

Pentru Berero Store, cele mai bune luni din punctul de vedere al comenzilor sunt cele cu sărbători. Dar totul începe din luna noiembrie, odată cu Black Friday. Apoi, decembrie este istoric cea mai bună lună în materie de vânzări pentru că berile artizanale sunt comandate pentru consumul propriu, dar mai ales pentru cadouri, regăsindu-se inclusiv în pachetele corporate. „Recordul nostru într-o astfel de lună s-a tradus prin comenzi în valoare de 20.000 de euro”, spune fondatorul Berero Store.

La polul opus, în lunile considerate a fi slabe, precum august, septembrie, ianuarie și prima parte din februarie, Berero înregistrează între 150 și 200 de comenzi pe lună, valoarea medie fiind păstrată în jurul a 200 de lei. O bună parte din acestea sunt comenzi în care consumatorii vor să testeze cât mai multe gusturi. Drept urmare, retailerul a decis să implementeze în magazinul online mai multe pachete cu bere, pentru a scurta timpul comenzilor. Prețul unui astfel de pachet este cuprins între 105 și 288 lei, în funcție de producător și tipul de bere ales. La nivelul portofoliului Berero Store, cea mai scumpă sticlă de bere listată, de 750 ml, costă 150 de lei și este vorba despre un sortiment sour beer care se diferențiază prin faptul că este maturată timp de 16 luni într-un butoi de stejar românesc.

Planuri de viitor

Chiar dacă în acest moment nu există un magazin fizic Berero, un astfel de concept este foarte bine conturat în planul de dezvoltare al companiei. Astfel, Ioan Mitroi investește, în prezent, în amenajarea unui spațiu, aflat într-o casă de patrimoniu, care va funcționa ca un magazin pe timp de zi, iar seara se va transforma în bar. Magazinul fizic va reprezenta o nouă linie de business și va fi funcțional de la jumătatea anului viitor. Acesta nu este însă singurul proiect pe care antreprenorul îl are pe listă. Fondatorul Berero Store își dorește să deschidă și un tap room care să îi permită să servească mai multe tipuri de bere. Dezvoltarea businessului va avea un impact semnificativ și la nivelul cifrei de afaceri. Încă de la lansarea pe piață, businessul Berero Store a crescut constant, 2020 fiind cel mai bun an, din punctul de vedere al cifrei de afaceri: 110.000 euro, cu 20.000 peste nivelul din 2019. În 2021, vânzările retailerului au intrat pe un trend descendent, situație menținută și 2022. Anul acesta, la opt ani de la lansarea pe piața locală de retail, estimările privind businessul sunt de peste 100.000 de euro cifră de afaceri pe fiecare dintre cele două companii pe care Ioan Mitroi le administrează în acest moment. „Din 2024, scopul nostru este să depășim pragul de 150.000 de euro cifră de afaceri pentru fiecare companie în parte, rezultat pentru care va conta și deschiderea magazinului fizic, dar și atragerea de noi clienți cu portofoliul deja existent”, susține fondatorul Berero Store.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content