FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Băcănia cu Povești, businessul care pariază pe dezvoltarea pas cu pas

Băcănia cu Povești, businessul care pariază pe dezvoltarea pas cu pas

valentina ionita

20.000 de euro și un teren de peste 2.000 de metri pătrați. Așa s-ar putea rezuma în doar câteva cuvinte începutul Băcăniei cu Povești, un business care a pariat pe interesul consumatorilor pentru produse sănătoase. Chiar dacă de-a lungul timpului Valentina Ioniță, fondatoarea afacerii, a mizat pe politica pașilor mărunți, anul trecut Băcănia a făcut trecerea din online în offline, iar planurile de dezvoltare nu se opresc aici. 

La fel ca multe alte exemple din antreprenoriatul românesc, Băcănia cu Povești are ca punct de plecare nevoia fondatorilor de a găsi alimente mai sănătoase, dar și dorința de a dezvolta o afacere de familie, în care lucrurile să fie împărțite. „Sunt șapte ani de când ne-a încolțit în minte această idee și am luat hotărârea de a face pasul spre antreprenoriat pentru că îmi doream să asigurăm un venit stabil și pentru mama și fratele meu. Și pentru că toate verile le-am petrecut în grădina bunicilor la țară, iar bunica lucrase în perioada comunistă la o fermă unde cultivau roșii, decizia a venit cumva firesc. Chiar dacă nimeni din familie nu are studii de specialitate, am ales să ne încredem în ce ne-au învățat bunicii”, spune Valentina Ioniță.

Odată direcția stabilită, lucrurile au decurs apoi firesc. Ca locație pentru fermă, antreprenoarea a ales comuna Albota din județul Argeș, unde a achiziționat 2.100 de metri pătrați, investiția inițială ridicându-se la 20.000 de euro. „Prima cultură a fost în luna iulie 2013, iar primul an a fost de tatonare, de încercare soiuri și chiar am reușit, dacă pot spune așa, să distrugem prima cultură de roșii pentru că am avut un dăunător. În iarna respectivă nu am cultivat nimic și am oprit comenzile, însă în primăvară când am reluat partea de comenzi și livrări la domiciliu ne-am dat seama că am făcut o greșeală pentru că ne-a fost greu să recâștigăm clienții de partea noastră”, își amintește antreprenoarea.

Cu această lecție învățată, Valentina a schimbat strategia și anul următor a extins producția cu ardei, castraveți, dovlecei, verdețuri și salată, dar a investit și în dezvoltarea unui magazin online pentru că targetul lor erau clienții finali. „Așa am lansat pe piață brandul Legume de țară și odată cu inaugurarea magazinului online ne-am dat seama că un factor important în ecuația de creștere a businessului îl are continuitatea. Astfel, pentru că iarna producția noastră era limitată și nu reușeam să asigurăm necesarul, am început să colaborăm și cu alți producători din Argeș, care respectau aceleași principii ca noi, însă marea problemă a fost să-i convingem să-și facă autorizații”, mai spune Valentina.

Trecerea din online în offline

Cât despre primele rezultate, magazinul online genera în primă fază aproximativ 20 de comenzi pe săptămână, iar valoarea coșului de cumpărături se situa la aproximativ 80 de lei. „Veneam o singură dată pe săptămână în București pentru livrări. Apoi, pentru că majoritatea clienților ne întrebau dacă nu știm pe cineva care produce brânzeturi bune sau preparate din carne tradiționale, am început să ne gândim la extinderea sortimentației. Așa că următorul pas a fost listarea unor producători mici, astfel încât să reușim să le putem oferi clienților un coș de cumpărături complet”, explică fondatoarea Băcănia cu Povești.

Decizia de a extinde sortimentația s-a reflectat și în evoluția vânzărilor, anul trecut media comenzilor săptămânale fiind de 130, în contextul în care comanda minimă este de 150 de lei. „Pentru că acum majoritatea produselor nu mai sunt din producție proprie a trebuit să găsim o variantă rentabilă și pentru noi pentru că altfel ar fi fost foarte greu să livrăm doar comenzi cu valori mici”, mai punctează Valentina.

Și odată făcută trecerea de la aprozar online la băcănie online, a mai fost doar un pas până la băcănia fizică. „Chiar dacă primul impuls ar fi să spunem că firească era dezvoltarea unui aprozar, am ales să deschidem o băcănie pentru că deja făcusem pasul acesta și în online. Inițial magazinul a funcționat într-o locație mai mică în Voluntari, însă am ales să ne mutăm într-un spațiu mai mare în luna noiembrie. La nivel de amenajare, nu a fost nevoie să facem prea multe modificări pentru că locația nu necesita investiții prea mari, dar și pentru că ne-am dorit să păstrăm ideea de autentic, tradițional. Investiția s-a ridicat la aproximativ 5.000 de euro”, explică proprietara Băcănia cu Povești.

Cât despre sortimentație, în primă fază antreprenoarea a listat în magazin produsele furnizorilor cu care lucra și în online. „Nu aș putea spune că am avut o strategie foarte clară în sensul acesta. Ceea ce ne-am dorit a fost să răspundem nevoilor clienților. Astfel, am început cu brânzeturile, apoi am inclus carne de pui și curcan, precum și conserve pentru că sunt mai ușor de gestionat. Mezelurile le-am listat mai târziu pentru că îmi doream să găsim ceva cu etichetă curată. În plus niciodată nu am pus un produs în online sau pe raftul băcăniei fără să avem recomandări pentru acel sortiment și fără să le încercăm”, adaugă Valentina.

Pentru că nu și-a dorit niciun moment să listeze produse doar pentru a da bine la numărătoare, sortimentația din online, dar și din băcănie totalizează 500-600 de SKU-uri. În plus, antreprenoare mizează pe feedback-ul clienților, fiind deschisă la nevoile acestora. „Am avut cereri pentru tofu și am găsit un producător român de la care acum avem la raft și alte produse precum halva, diverse produse vegetale, dar și cereale și semințe”, spune Valentina.

Proiecte pentru viitor

Chiar dacă băcănia nu a ajuns încă la maturitate, Valentina consideră că potențial de creștere există, mai ales dacă luăm în considerare faptul că în zonă nu funcționează niciun astfel de concept de magazin. În plus, antreprenoarea are câteva proiecte de dezvoltare a băcăniei pentru anul acesta, care ar trebui să-i asigure businessului un avans considerabil.

„Dacă mă uit în spate, am încheiat anul 2018 cu o cifră de afaceri de 250.000 de lei, iar în 2019, în lunile de când am deschis băcănia, veniturile s-au triplat pentru că în momentul în care am inaugurat spațiul fizic am putut să creștem sortimentul de produse și odată cu această mișcare a crescut și coșul de cumpărături”, spune aceasta.

Cât despre planurile pentru 2020, pe listă se află atât zona de producție, unde Valentina vrea să majoreze producția cu 20-30%, cât și băcănia. „Pe segmentul de roșii putem crește fără probleme producția. În ceea ce privește băcănia, vrem să amenajăm grădina astfel încât să putem organiza ateliere de grădinărit pentru copii, dar și un loc de joacă, astfel încât să fie un spațiu care răspunde nevoilor unei familii cu copii”, spune antreprenoarea.

În plus, dincolo de vânzările către clienții finali, Valentina a început și o colaborare cu o băcănie din Pitești (jud. Argeș), devenind furnizor exclusiv de legume, iar acesta este doar începutul. Din perspectiva sa, următorul pas ar fi să creeze o colaborare și cu alte băcănii din țară, astfel încât să existe o rețea de aprovizionare pentru a avea produse din toate colțurile țării.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content