FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Anul provocărilor pe piața de retail

Anul provocărilor pe piața de retail

Caracterizat deja ca un an atipic, 2020 a reprezentat pentru piața de retail și FMCG un test de rezistență și adaptare. Aflați în linia întâi, retailerii s-au lovit încă de la începutul anului de efectele pandemiei.

Aprovizionarea, asigurarea stocurilor la raft, trecerea spre digital într-un timp extrem de scurt și, nu în ultimul rând, menținerea prețurilor la un nivel uniform au reprezentat provocările acestui an, arată studiul Shopping Basket realizat de agenția Mercury360 pentru Progresiv. 

Din cauza pandemiei, în 2020 aprovizionarea cu produse de bază a fost suplimentată, dar, chiar și în aceste condiții, imaginile cu rafturile de făină goale ori lipsa uleiului de la raft vor rămâne în memoria colectivă. Studiul Shopping Basket arată că, indiferent de canalul de vânzare, în lunile martie și aprilie au existat cele mai multe probleme în privința stocurilor disponibile.

Având în vedere cererea crescută pentru produse de bază și faptul că mulți consumatori au ales magazinele din proximitate în detrimentul hypermarketurilor, nu e de mirare că principalele probleme de stoc au fost raportate în cazul supermarketurilor, 27% în acest an față de 16% în 2019. La nivelul întregului an, acestea au fost urmate de magazinele cash&carry, folosite în mare parte de reselleri, cu aproape jumătate din procentajul supermarketurilor (16% în 2020 vs 12% în 2019). În privința hypermarketurilor, situația legată de stocuri în 2020 nu s-a schimbat semnificativ față de 2019, din contră.

Dacă în 2019 lipsa produselor la raft a fost întâlnită în 7% din cazuri, în 2020 procentul a fost de 8%, chiar mai bine decât disponibilitatea produselor în online unde, față de 2019, situațiile de produs indisponibil au crescut anul trecut cu 3%. Însă trebuie ținut cont de faptul că frecvența de cumpărare a fost mai mică în cazul hypermarketurilor, lucru care poate contribui la cazurile reduse de out of stock.

Dacă în perioada de lockdown lipseau produsele de bază, raportat la tot anul 2020 altele au fost motivele pentru unele dintre cele mai greu produse de găsit la raft. Spre exemplu, cele mai multe situații de stoc lipsă întâlnite în supermarketuri au vizat ouăle Toneli. Posibilă explicație? Mulți marketeri au propria lor marcă, de aceea cele 77 de situații de produs indisponibil a fost raportat în acest caz.

Și pâinea Grâu Întreg de la VelPitar a lipsit de la raft, fiind un produs atât de căutat, dar, în același timp, și din cauza brutăriilor integrate au fost raportate 55 de indisponibilități.

Coșul de cumpărături, cu 3,6% mai scump în 2020

În rândul produselor alimentare, de departe topul scumpirilor este condus de ulei și de pâine. Concret, dacă în februarie 2020 uleiul Unisol avea un preț mediu de 5,84 de lei pentru un litru, în decembrie media a urcat cu peste 12%, până la 6,59 de lei pentru un litru. În ceea ce privește pâinea Grâu Întreg de la VelPitar, sortimentul de 500 de grame feliat, media prețurilor din februarie era de 4,41 lei și a ajuns la o medie de 4,57 lei în decembrie 2020, potrivit studiului Shopping Basket realizat de Mercury360 pentru Progresiv.

Au existat însă și situații în care produsele alimentare s-au ieftinit cu procente cuprinse între trei și șase la sută. Este exemplul salamului Sinaia de la Cris-Tim, sortimentul de 100 de grame, feliat (-3,71%), al iaurtului natural de la Danone (-6,09%), dar și pentru Coca-Cola (-4,67%), sortimentul de 2 litri, unde un aport important l-au avut promoțiile de peste an.

Și în 2020 primul loc în privința promoțiilor a fost ocupat de canalul Cash&Carry, deși o medie de doar 8% (cu 6% mai puțin decât în 2019) din produsele achiziționate au avut preț special. Au crescut însă ofertele promoționale întâlnite în cazul supermarketurilor, cu 6% peste nivelul din 2019. Este un pas în față pentru acest canal de vânzare, unul care merge dincolo de zona ofertelor promoționale acordate doar pe baza cardurilor de fidelitate.

Produsele nealimentare au fost cele mai des întâlnite la promoție în 2020. Trebuie menționat însă că, din cauza acestor promoții, șamponul este produsul nealimentar cu una dintre cele mai mari evoluții de preț, cu o creștere de 16,88% în decembrie față de februarie. În cazul produselor alimentare, salamul Sinaia, berea Neumarkt și uleiul Unisol au fost cel mai des întâlnite la promoție. La polul opus, pasta de dinți Colgate nu înregistrează promoții la raft, dar acest lucru se întâmplă pentru că are deja pachet promoțional.

Chiar și cu ofertele promoționale, cumulat la nivelul anului 2020, produsele din coșul de cumpărături au costat mai mult decât în 2019. Din februarie până în luna decembrie, valoarea acestuia a crescut de la 149,56 lei la 154,98 de lei, cea mai mare valoare fiind înregistrată în luna noiembrie: 155,5 lei.

Cumpărăturile de la magazinele cash&carry rămân cele mai ieftine, chiar dacă în creștere față de 2019 cu 11 lei. În 2020, valoare medie a coșului de cumpărături din cash&carry a fost de 149,57 lei. La polul opus se află valoarea achizițiilor din online, dar în acest caz un aport important vine și din costul de transport cuprins între 15 și 20 de lei.

Analizat în funcție de canalul de vânzare, diferențele între retaileri nu au fost majore pe parcursul anului trecut, fiind vorba concret de o valoare de maximum trei lei, dar asta și pentru că multe prețuri, în special cele pentru alimentele de bază, au fost înghețate pe perioada carantinării naționale, iar variațiile vizibile au venit din zona de non food.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content