Acasă > Articole > Alin Trnobranschy, Kaufland: „Dacă vrei să influențezi pozitiv, autodisciplina este obligatorie”

Alin Trnobranschy, Kaufland: „Dacă vrei să influențezi pozitiv, autodisciplina este obligatorie”

Alin Trnobranschy

Cu aproape 10 ani în industria de retail, Alin Trnobranschy este omul provocărilor și al acumulărilor de experiențe. Promovat recent în funcția de Director Executiv Vânzări la Kaufland România, provocarea pe care Alin o are în față se poate rezuma scurt în „implementare”. „Am ajuns la un nivel de strategie foarte clar, secretul însă stă în aplicarea ei cu succes în toate magazinele”, punctează executivul.

În curând se împlinesc 10 ani de când Alin Trnobranschy a avut șansa să interacționeze cu industria de retail și dacă ar trebui să tragă linie, lucrul pe care îl poate spune fără să stea prea mult pe gânduri este că această piață i s-a potrivit ca o mănușă. „Ceea ce mi-am dorit dintotdeauna a fost să am un job dinamic, în care să fiu între oameni și să fac ceva pentru oameni. Un job unde să am satisfacția lucrului bine făcut”, povestește executivul.

Așa se face că la începutul anului 2010, după aproape trei ani petrecuți în echipa HP, Alin a acceptat provocarea discounterului german Lidl de a se alătura echipei, din poziția de manager regional de vânzări. „Prima zi de lucru a fost în Lidl Germania și totul a fost pe sistemul learning by doing (învățare prin practică n.r.). Prima lună am fost lucrător comercial, apoi adjunct manager de magazin cu vânzări slabe, manager de magazin cu vânzări puternice. După nouă luni am ajuns să coordonez o echipă de 100 de oameni, însă doar înțelegând ce fac ei”, precizează Alin.

Dincolo de primele lecții, experiențele anterioare au venit la pachet cu o oportunitate imensă pentru Alin, respectiv intrarea discounterului pe două piețe noi - România și Bulgaria. Astfel, fără doar și poate acestea sunt de departe demn de menționat la capitolul provocări, dar și la capitolul reușite. „Am avut șansa să acumulez experiență și să cunosc evoluția businessului de la zero și consider că acest lucru m-a ajutat foarte mult pentru că a reprezentat un beneficiu pe termen lung. În plus, am avut ocazia să privesc retailul alimentar cu ochi diferiți de la țară la țară, cu focus diferit în funcție de obiceiurile de cumpărare. Astfel că a oferi clientului o experiență deosebită de cumpărare a devenit un motto cu care am început să mă identific la nivel personal”, mărturisește managerul.

Experiența liderului pieței

Cu această filosofie în minte, dar și pentru că nu a spus niciodată nu unei oportunități, acum patru ani, Alin s-a alăturat echipei Kaufland, unde pe lângă șansa de a aplica ceea ce învățase, a putut acumula noi experiențe. „Din fiecare companie am avut mult de învățat, însă ceea ce consider că este cel mai important și reprezintă atuul nostru la Kaufland este varietatea de produse pe care o punem la dispoziție celor peste 500.000 de clienți care ne trec zilnic pragul. Prin multitudinea și complexitatea departamentelor de fresh și ultrafresh, prin dimensiunea echipelor din vânzări și a modelului de business, Kaufland mă surprinde plăcut în fiecare zi și mă ambiționează să fiu mai bun. Iar ceea ce ne propunem este să ne autodepășim continuu, să oferim o experiență excelentă la cumpărături, simplitate, diversitate și prospețime”, explică Alin.

În plus, un element care a cântărit în ecuația învățării a fost și dimensiunea businessului, dar și faptul că de-a lungul timpului Alin a condus atât departamente operative, cât și strategice de vânzări, ceea ce l-a ajutat să înțeleagă mai bine complexitatea companiei. „Dacă ar trebui să privesc în urmă, la lista de reușite aș include procesul de modernizare al Kaufland în care am remodelat toate magazinele din țară. Și văd acest proiect ca pe un mare succes pentru că împreună cu colegii mei am optimizat și împrospătat nu numai imaginea magazinelor, ci și a proceselor de lucru, a strategiei de personal și am dus la nivelul următor focusul pe prospețime” mai punctează executivul.

Tot la acest capitol, putem încadra și deschiderea primelor magazine Kaufland din Republica Moldova, un proiect coordonat de echipa din România și care a ridicat o mulțime de provocări la nivel de adaptare la specificul local. „Vorbim despre prima deschidere Kaufland într-o țară non-UE, așa că am mizat foarte mult în zona produselor proaspete pe parteneriatele cu producătorii locali. În plus, consumatorii au o tradiție în zona consumului de pește și a produselor de panificație și patiserie, iar acest lucru s-a tradus și concretizat în inaugurarea celei mai mari vitrine asistate la nivel de grup (45 metri liniari n.r.) și a celui mai mare raion de bakery”, explică Alin.

Puterea echipei

Chiar dacă vorbim despre două companii diferite, apartenența la același grup a venit la pachet și cu valori comune. „Încă de la primul moment în care am coordonat o echipă mi-am dat seama că trebuie să fii un model pentru oameni. Și cu cât rolul acesta de a-i influența pe ceilalți crește, e tot mai important să conștientizezi acest lucru. Am învățat că dacă eu promovez o valoare, dar nu cred în ea, este egal cu zero. Și dacă vrei să influențezi pozitiv, autodisciplina e obligatorie”, spune Alin.

În plus, de-a lungul timpului, executivul a învățat că nu există niciodată rezultate personale, ci doar de echipă. „Echipa stă la baza tuturor reușitelor. Și în această ecuație, comunicarea e cheia. E foarte important ca mesajul să ajungă la fiecare membru din echipă pentru că niciodată nu vei bifa un indicator dacă nu este înțeles. La început, chiar dacă conduceam o echipă de 15 oameni, voiam să știu cel mai mic detaliu. Cu timpul am înțeles că dacă te calibrezi cu colegii și urmărim aceleași obiective vom funcționa ca o echipă”, mai precizează executivul.

Astfel, Alin este mai degrabă genul de manager care lasă libertatea de alegere colegilor. „Indiferent că vorbim despre unu, 15 sau 5.000 de oameni, datoria mea e aceeași. În general, eu doar îi fac să conștientizeze care sunt argumentele pro și care sunt cele contra și las fiecăruia șansa de a alege direcția. Însă oricât de frumos este conceptul de leadership și coachingul, nu facem doar asta. Dacă avem o situație urgentă și rezultatul trebuie să fie unul imediat, aplic un anumit stil, ușor diferit de modul în care îmi place să dezvolt echipa în mod direct – să ia decizii, să îi expun la situații noi și provocatoare menite să îi scoată din zona de confort, să înțeleagă responsabilitatea deciziilor și, bineînțeles, prin susținere constantă, să atingă rezultatele scontate”, punctează Alin.

Cât despre calitățile care ar trebui să definească un lider, executivul este de părere că vorbim despre un mix între virtuți, valori personale și viziune. „Trecem, bineînțeles, printr-un proces de autocunoaștere la început, apoi apare inițiativa de a deveni mai buni, și aici autodisciplina este esențială. Sunt multe calități pe care le admir și consider că sunt vitale pentru a fi un adevărat lider, dar dacă ar fi să mă rezum doar la trei, acestea ar fi comunicare, organizare și încredere. Dacă vrei să devii unul, cred că trebuie să îmbunătățești rețeta o viață întreagă”, adaugă managerul.

Colecționar de experiențe

Cariera lui Alin a fost legată în linii mari de departamentul de vânzări, însă de-a lungul anilor a încercat să privească businessul Kaufland ca un întreg și, atunci când a avut ocazia, a acceptat și alte provocări. „După aproape doi ani jumătate în care am avut cu preponderență o abordare strategică a businessului, mi-am dorit să fac o schimbare pentru că am înțeles că încep să am niște viziuni diferite și să uit de bază. Astfel, înainte de a prelua noua poziție de Director Executiv Vânzări, am experimentat timp de șase luni ce înseamnă activitatea în departamentele de logistică și supply chain în Germania, în care am înțeles mai bine procesele, am cunoscut în detaliu departamentele și am învățat că dacă te afunzi în nereușită, nu poți să inovezi. Marele nostru avantaj este că în companie greșeala e privită ca un proces de învățare. Și mi se pare genial să ai oportunitatea asta și bani pe care îi poți investi în greșeli”, explică executivul.

De altfel, dacă avem în vedere faptul că vorbim despre liderul pieței de retail, un business de peste 10 miliarde de lei, deschiderea către inovație ar trebui privită ca o normalitate. „Sunt de părere că vom continua să ne dezvoltăm și să rămânem în pole position doar atâta timp cât ascultăm, inovăm și rămânem centrați pe client. Însă trebuie să avem în vedere faptul că, deși inovăm constant, baza retailului a rămas aproape neschimbată – prospețime, disponibilitate marfă sau amabilitate”, consideră executivul Kaufland.
Acum, odată cu preluarea noului rol, marea provocare este implementarea. „Am ajuns la un nivel de strategie foarte clar, secretul însă stă în aplicarea ei cu succes în toate magazinele. Dacă oamenii din magazin nu înțeleg pe deplin strategia atunci aceasta nu are cum să dea rezultate”, mai punctează Alin.

Corporația, între oportunitate și libertate

Un om al multinaționalelor, Alin Trnobranschy spune că se simte confortabil în rolul de corporatist și nu consideră că acest mediu îi îngrădește libertatea, ba chiar din contră. „Nu mă consider în vreun fel constrâns și mă bucur să lucrez într-un mediu provocator, în care ai puterea să decizi și totodată ești răspunzător pentru deciziile tale, de rezultate. Am fost dintotdeauna o persoană independentă, mi-a plăcut să răspund încrederii pe care mi-au oferit-o persoanele din jur cu rezultate pe măsură și de aceea nu am fost niciodată tentat de a porni o afacere pe cont propriu. Multinaționalele m-au ajutat să devin cine sunt astăzi, mi-au deschis orizonturi noi și am cunoscut oameni din culturi diferite și cu experiențe vaste”, precizează managerul.

În plus, multinaționalele i-au oferit șansa de a se întoarce cumva și la prima dragoste, călătoriile și pasiunea pentru limbile străine. „Pasiunea pentru limbile străine și dorința de a cunoaște oameni și civilizații noi au stat la baza deciziei de a merge la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine din cadrul Universității din București și abia ulterior m-am axat pe zona de business și am absolvit masterul de Comunicare și Administrarea Afacerilor din cadrul SNSPA. Și cumva complementar, un lucru care îmi aduce o satisfacție extremă sunt proiectele de responsabilitate socială, printre care Big Build pentru construirea de case împreună cu Habitat for Humanity. E un sentiment extraordinar să lași biroul pentru două zile și să iei un ciocan în mână și să contribui la acoperișul sub care va locui o familie”, concluzionează Alin.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content