FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Albert Davidoglu, Macromex: „Un manager are nevoie de un simț al urgenței și de execuție în tot ceea ce face”

Albert Davidoglu, Macromex: „Un manager are nevoie de un simț al urgenței și de execuție în tot ceea ce face”

Albert Davidoglu, Macromex

Albert Davidoglu, Business Development Director în cadrul Macromex, vede dintr-o altă perspectivă experiența sa din multinațională. După 14 ani în Unilever, unde a avut un parcurs ascendent, lucrând cu toate categoriile companiei și gestionând proiecte cu impact local, regional, dar și european - din poziția deținută în cadrul Centrului de Excelență din Rotterdam - managerul consideră că afacerile multinaționalelor pe piața românească ar fi mult mai competitive dacă echipele locale ar avea mai multă putere de decizie și un comportament antreprenorial.

 

Magazinul Progresiv: Care a fost primul job pe care l-ați avut?
Albert Davidoglu:
În 1996 am absolvit Facultatea de Management din cadrul ASE-ului, în anul următor am făcut un master în investiții, iar primul meu job după facultate a fost în consultanță și audit financiar-contabil. Este important ca angajații care au făcut management, au intrat în vânzări sau în marketing, să aibă o bună înțelegere a părții financiare. La momentul respectiv chiar îmi plăcea munca pe care o făceam, dar a apărut oportunitatea de a lucra pentru Unilever. Era un post deschis pe planificare la departamentul de Supply Chain (aprovizionare – n.r.) la care am decis să candidez. Job-ul nu continua cariera de management și finanțe-investiții pe care o visam, dar am simțit că e bine să mă alătur unei companii mari, cu o reputație bună mai ales în ceea ce privește dezvoltarea oamenilor.

La acea vreme, Supply Chain-ul era foarte antreprenorial: făceam tot ce înseamnă planificare, sourcing și managementul stocurilor pentru articolele pe care le importam din Europa, negociam cu transportatorii care aduceau produse, dar și cu fabricile, care prioritizau comenzile. Acolo am intrat în contact și cu colegii din vânzări, domeniu care m-a atras în mod special, fiind o zonă a business-ului care se potrivește caracterului meu extrovertit. În vânzări, nu am intrat direct în linia întâi în lucrul cu clientul, ci în zona de back office, la trade marketing, deținând diverse roluri, până la funcția de Director de Vânzări Unilever South Central Europe.

M.P.: Cum arăta business-ul în FMCG în acea perioadă de pionierat pentru multinaționale în România?
A.D.:
La departamentul de trade marketing se făceau promoții pentru toate tipurile de magazine, nu exista atunci noțiunea de customer (client – n.r). Era o perioadă prin anii `90 în care comerțul arăta cu totul diferit față de cum este acum, piețele și en-gros-urile erau puternice, făceam piramide de detergent în piețe, cu oferte și jingle-uri, se aduna lumea și se ordona la coadă ca pe vremuri pentru a „prinde oferta”.

M.P.: Experiența în afara României bănuiesc că a reprezentat un punct de cotitură în carieră. Cum s-a produs această schimbare?
A.D.:
Odată cu expansiunea lanțurilor internaționale, am fost norocos să preiau rolul de manager al departamentului de Key Accounts, care se ocupă de diverse conturi – hypermarketuri, supermarketuri etc – rol cu responsabilitate regională care cuprindea România, Moldova și majoritatea țărilor balcanice. În 2006, am plecat să lucrez la Centrul Global de Excelență de la Rotterdam al Unilever. Acolo am avut șansa să fac parte dintr-o echipă care crea instrumente prin care oamenii de vânzări puteau să își îmbunătățească abilitățile, fie că este vorba de negociere, de construirea unui plan de afaceri sau de stabilirea politicilor de preț. Experiența acumulată atunci mi-a dat o perspectivă mai largă asupra business-ului pentru că am avut ocazia să lucrez în 14 piețe din Europa de Vest, dar și de pe alte continente: lucram îndeaproape cu Board-ul din țara unde derulam proiectul și împreună cu echipa locală construiam abordări strategice și planuri care să impulsioneze business-ul. Deși locuiam cu familia în Rotterdam, în jur de 200 din 365 de zile pe an eram pe drum.

Pentru mine, să lucrez în afara României era unul dintre obiectivele din acel moment ale carierei. Mi-am dat seama că nu pot să mă dezvolt, să fac un nou pas în carieră, până nu o să acumulez experiență vastă, dincolo de granițele țării, din două motive: în primul rând voiam să pot anticipa ce o să se întâmple mai târziu și cu piața românească, iar cu experiența aceasta să pot veni înapoi, să pot trage business-ul în sus. A mai fost ambiția personală: trebuie să-ți dezvolți și să dobândești abilitățile de care ai nevoie pentru o poziție de conducere, să ai modele puternice de lideri, pentru ca apoi să poți să orchestrezi organizații puternice.

M.P.: Întoarcerea în țară a coincis cu debutul crizei economice în România care a afectat ulterior și piața bunurilor de larg consum. Ce s-a schimbat în business odată cu criza?
A.D.:
Pentru piața bunurilor de larg consum a fost o perioadă destul de dificilă, în care se impunea un alt stil de management. Dacă în perioada 2006-2008 trebuia să gestionezi piețe în creștere, în 2010-2011 era vorba de piețe în scădere. M-au ajutat însă discuțiile pe care le avusesem în Olanda cu consultanții de business, care au venit în 2008 să ne avertizeze de efectele crizei asupra comportamentului cumpărătorului: va tăia acele lucruri de care nu are neapărat nevoie, va reduce cantitățile, va destoca masiv frigiderele, va cumpăra la prețuri mai mici; vor fi categorii câștigătoare și categorii perdante, vor supraviețui mărcile.

M.P.: Cum ați ajuns la Macromex?
A.D.:
Am plecat din Unilever la un moment la care am simțit că puterea de decizie locală devine limitată și doream să am o experiență la un alt nivel, mult mai antreprenorial. A fost o schimbare de perspectivă. Omul din spatele firmei Macromex, Dan Minulescu, a fost cel care m-a ambiționat să pășesc într-un business poate chiar mai complex, cu mentalitate de antreprenor. După mulți ani de multinațională, am simțit nevoia de a lucra cu un antreprenor de succes.
Experiența Macromex, pornită ca o companie de distribuție,  a adăugat noi valențe de marketing și inovație; este o companie creatoare de branduri, remarcată prin excelența în execuția la punctul de vânzare și profesionalismul în distribuția de produse congelate și refrigerate. Rolul meu și al echipei mele este să dezvoltăm direcțiile de business și să aducem inovațiile în piață, să creăm o experiență memorabilă pentru cumpărător.

M.P.: Dacă ar fi să luați în calcul experiența de business pe care o aveți acum, ce sfaturi ați da?
A.D.:
Cred că este important să îți folosești timpul în mod eficient, folosind la minim prezentările în PowerPoint – de care uneori abuzăm – și să renunți la ședințele lungi și obositoare. Pragmatismul poate fi bun – munca fiecărui om, cuantificată în timp real, poate ajuta la creșterea productivității. Rapiditatea luării deciziilor este fundamentală – eu aici am foarte puțin timp pentru decizii pentru că mă ocup de toate canalele de vânzare: comerțul tradițional, IKA, HoReCa, business-ul de brutărie (fiind membru de board la fabrica de la Câmpia Turzii) și exporturile de înghețată. Ca atare, acționez extrem de rapid. Acest lucru implică și riscuri, dar un om cu experiență poate cuantifica riscurile și le poate anticipa. Pentru asta ai însă nevoie de oameni buni cu care să lucrezi, cărora poți să le delegi sarcini și să le dai libertatea de a lua propriile decizii. Pot să spun că astăzi sunt mulțumit de echipa mea și de modul în care lucrăm.

Cred, în același timp, că atunci când nu mai poți contribui într-un mod relevant în organizația din care faci parte, înseamnă că e momentul să mergi mai departe. Este important să fim autentici pentru că altfel riscăm să ne pierdem într-un sistem și să ne mulăm după acesta.

Dacă o companie multinațională – așa cum sunt multe din cele prezente în România – ar îmbrățișa o abordare mai antreprenorială, cu siguranță i-ar crește competitivitatea. Asta înseamnă mai multă libertate în managementul local și mai multă putere de decizie. De fapt, și multinaționalele prezente în România au funcționat la început ca business-uri antreprenoriale. Era foarte mult empowerment (împuternicire - n.r.) care le permitea angajaților să facă lucrurile la un cu totul alt nivel decât o fac acum, când totul este centralizat, iar planurile vin din centrele regionale.

M.P.: Ce pasiuni aveți și cum le îmbinați cu munca de zi cu zi?
A.D.:
Pasiunile mele sunt legate de două zone. Citesc foarte multă literatură de management, sunt abonat la reviste de business. Apoi alerg, particip la două maratoane pe an. Câteodată fac ambele lucruri în același timp, pentru că ascult cărțile în format audio în timp ce alerg. Din literatura de specialitate citită, aș menționa două cărți care m-au influențat în activitatea mea. Una este „Execution”, scrisă de Larry Bossidy, o carte care îți spune că dacă ești CEO și ai impresia că nu mai e nevoie să faci execuție, greșești. Execuția nu înseamnă să faci lucruri mărunte, ci să te asiguri că toate elementele necesare unei bune funcționări a business-ului - fie că este vorba de execuția unei strategii, a unei campanii sau implementarea unui model de business - trebuie să fie bine făcute. Cartea te aduce puțin cu picioarele pe pământ, mesajul ei către directorii generali fiind acela să uite de strategie, viziune, misiune și să pună mai mult accentul pe execuție.

A doua carte, „A Sense of Urgency” scrisă de John Kotter, vorbește despre ceea ce ai de făcut acum, nu mâine. În momentul în care gestionezi o afacere într-o perioadă de recesiune, trebuie să acționezi acum. Pe de altă parte, în business va exista în permanență schimbare, fie că va fi vorba de mediu, de context sau de strategie. Vei avea nevoie de acest sentiment al urgenței și de execuție în tot ceea ce faci. Dacă ai aceste două lucruri, cred că poți să fii un manager de succes atât în recesiune, cât și în perioadele de creștere
Alergatul este o altă pasiune. Am alergat până acum la cinci maratoane, iar în octombrie, la București, voi participa la al șaselea. Mă regăsesc în alergat. Nu fac acest lucru pentru că este la modă, ci pentru că mă simt bine. E un moment bun să îmi adun gândurile și să îmi pun planurile în ordine. Mă ajută și modul în care mă simt după ce alerg: plin de energie, de vitalitate. Eu trebuie să îmi gestionez destul de bine energia pe care o am, astfel încât să pot să fac tot ceea ce îmi doresc atât în business, cât și în viața personală.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content