FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Adina Crăciunescu, Diana: „Suntem în punctul cel mai bun pentru expansiune”

Adina Crăciunescu, Diana: „Suntem în punctul cel mai bun pentru expansiune”

magazin Diana

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Extinderea și dezvoltarea unor formate noi de magazine sunt cele două atuuri pe care mizează rețeaua Diana, unul dintre cei mai importanți jucători locali, pentru 2020. Retailerul se află în cel mai favorabil moment pentru expansiune și primul pas a fost făcut cu ultima inaugurare, o investiție de aproximativ 180.000 de euro. 

Deși a fost un an greu, în care creșterile au venit cu un efort mai mare, 2019 a adus un avans al vânzărilor de peste 10% pentru rețeaua de magazine Diana. „Pentru că divizia de producție a avut de suferit din cauza gripei porcine, am schimbat strategia lanțului de magazine și, cu planuri promo, am reușit să majorăm vânzările pe celelalte categorii de produse. În plus, un rol important în ecuația de creștere l-a avut și expansiunea, câteva procente venind clar din dezvoltarea rețelei”, explică Adina Crăciunescu, Director de Marketing al Diana. Ea detaliază că performanța unităților noi diferă însă de la o locație la alta: sunt magazine care ating potențialul maxim în două luni de la deschidere, dar și locații care au nevoie de până la doi ani pentru a atinge rezultatele setate. 

Cea mai recentă inaugurare a retailerului a fost bifată la jumătatea lunii decembrie, în orașul Călimănești (jud. Vâlcea). „Acesta a fost unul dintre proiectele semnificative pe care am reușit să le ducem la bun sfârșit anul trecut, fiind cel mai spațios magazin Diana inaugurat până acum. Am spus în repetate rânduri că noi nu vrem magazine mari și că vom rămâne strict în zona de proximitate. Totuși, acum am deschis un magazin de 600 de metri pătrați”, punctează reprezentanta companiei. Ce a determinat însă schimbarea de strategie? Pe scurt, nevoia de spațiu. În ultimii ani, lanțul de magazine a diversificat foarte mult sortimentația, iar acest lucru a venit la pachet cu nevoia de spațiu suplimentar. „Evident,investiția este mai mare când vorbim despre un magazin de 600 de metri pătrați, dar era o schimbare necesară”, adaugă Adina Crăciunescu.

Schimbări venite la pachet

Situat în apropiere de hotelul Central din Călimănești, noul magazin Diana se adresează în primul rând turiștilor, retailerul operând o altă locație în zona rezidențială. „Practic, cele două unități sunt situate la poli opuși și targetează profile de clienți diferite. Și dacă vă întrebați de ce am luat decizia de a merge cu un format mare într-o zonă turistică, la momentul în care am semnat contractul pentru această locație, în Călimănești nu exista o locație de tip supermarket. Cu toate astea, am sfârșit prin a deschide cam în același timp cu Carrefour”, susține directorul de marketing al rețelei.

Așa cum era firesc, inaugurarea unui magazin cu o suprafață de vânzare generoasă a generat schimbări la nivel de sortimentație. „Portofoliul de produse disponibile la raft include aproape 14.000 de SKU-uri. În primul rând am alocat mai mult spațiu zonei de non-food. De altfel, în ultimii ani am încercat să extindem sortimentul de non-alimentare pentru că ne-am dat seama că există cerere pentru aceste produse și că astfel putem să ne majorăm vânzările. Aveam și înainte produse non-food listate, dar reprezentau maxim 5-10% din sortimentație, procentaj care a crescut anul trecut cu cinci puncte procentuale”, explică Adina Crăciunescu.

Pe lângă extinderea sortimentației de produse nealimentare, zona de fresh și cea de băuturi au primit și ele mai mult spațiu. De exemplu, vitrina asistată are 11 metri liniari și pune la dispoziția clienților peste 250 de SKU-uri marcă proprie Diana. „Și categoriei de congelate i-am alocat mai mult loc decât în alte magazine, chiar dacă noi nu mizăm în general pe aceste produse. Avem gama noastră de produse de abator – mici, carne tocată congelată, pui congelat – și o gamă restrânsă de ready-meal, congelate și pizza”, completează directorul de marketing al lanțului de magazine. Dincolo însă de aceste cazuri punctuale, ea detaliază că sortimentația s-a diversificat pe toate raioanele. În momentul în care ai un format mare, explică Adina Crăciunescu, suprafața te ajută să te adresezi nevoilor mai multor categorii de cumpărători, pentru că poți lista de la produse premium, până la produse first price (prim-preț n.r.)

O locație cu potențial

Chiar dacă magazinul are mai puțin de trei luni de funcționare, primele rezultate arată că vorbim despre o locație cu potențial. „Punctul de plecare a fost bun, dar sunt sigură că adevărata valoare a locației o vom vedea din lunile aprilie-mai, când încep să apară turiștii. Sunt magazine care au nevoie de mai multă susținere la început, prin planuri promoționale separate și acum putem face acest lucru pentru că avem un soft nou la nivel de rețea”, susține Adina Crăciunescu. Pentru această locație, reprezentanții Diana au setat o medie a vânzărilor de 20.000 de lei pe zi. În ceea ce privește traficul, targetul este de 700-800 de clienți, iar în perioadele de vârf ei estimează că va fi atins pragul de 1.000 de persoane pe zi. În prezent, nivelul vânzărilor este la aproximativ jumătate din ținta propusă.

De altfel, la o analiză mai atentă a profilului clienților, aproximativ 80% dintre clienții din momentul de față sunt locuitori ai orașului. „Este clar că în extrasezon ne bazăm pe locuitori, însă noi ne-am asumat această locație ca fiind una de sezon, deci un magazin mai liniștit în restul anului”, afirmă reprezentanta Diana. Cu toate acestea, influența turiștilor își spune cuvântul dacă ne referim la cele mai vândute categorii de produse. Astfel, carnea proaspătă este pe prima poziție, urmată de băuturi, lactate și pâine. „O surpriză plăcută au fost și categoriile de dulciuri și snackuri, însă este clar că performanța acestora se datorează în principal clienților ocazionali”, consideră Adina Crăciunescu.

Proiecte ambițioase pentru viitor

Chiar dacă în cazul Diana vorbim despre o rețea de magazine prezentă în județele Vâlcea, Dâmbovița, Gorj, Dolj, Olt și Argeș, în cazul căreia cumpărătorii nu pun neapărat accentul pe conceptul de magazin, dinamica din piața de retail din ultimii ani este unul dintre factorii care stau la baza dorinței de inovare a retailerului. Astfel, pentru anul acesta antreprenorii care dețin businessul Diana au pe listă dezvoltarea a trei concepte noi de magazine. „Unul dintre ele va fi inaugurat în Horezu, în luna aprilie, și schimbările vor fi la nivel de design. Vorbim despre un proiect care se ridică la aproximativ 500.000 de euro, în care am pus foarte mult accentul pe aspect, pe delimitarea clară și extinderea zonelor de produse fresh. Astfel, dintr-o suprafață de vânzare de 500 metri pătrați, produsele proaspete vor ocupa jumătate”, explică Adina Crăciunescu.

Pe lista de priorități pentru anul acesta se află și magazinele de producător, retailerul luând în calcul să le remodeleze într-un concept diferit. „În acest moment, șase din cele 58 de unități sunt magazine de producător și vrem să le modernizăm”, mai punctează aceasta. Însă proiectele pentru 2020 nu se opresc aici. „Până la jumătatea verii refacem complet magazinul de la poarta fabricii, vom mai deschide o unitate în Olănești, o locație în rural și un magazin în Râmnicu Vâlcea. În acest caz vorbim despre un concept nou, cu o suprafață de vânzare de 1.000 de metri, în care vom dezvolta și zone de store-in-store”, completează directorul de marketing.

Așteptări de la 2020

Așteptările la nivel de performanță a businessului sunt direct proporționale cu planurile de dezvoltare pentru anul acesta. Adina Crăciunescu estimează că 2020 ar trebui să fie un an cel puțin la fel de bun ca 2019 și subliniază că este important să finalizeze toate proiectele de extindere și remodelare. „Oricum, dacă te concentrezi doar pe expansiune, ajungi să omiți sau să neglijezi alte sectoare. Cred că a trecut vremea în care oportunitățile vin pe geam. Va fi interesant de urmărit ce înseamnă anul acesta din perspectiva mișcărilor din piață pentru că eu cred că exit-urile jucătorilor locali nu se vor opri”, este de părere Adina Crăciunescu.

În plus, un alt aspect pe care proprietarii grupului de firme Diana l-au învățat de-a lungul timpului este că într-un business integrat trebuie să privești fiecare divizie ca pe o afacere de sine stătătoare, pentru a maximiza șansele de reușită. „Lanțul de magazine trebuie să meargă bine, fără să ținem cont că în spate avem divizia de producție. Clar, acest lucru ne-a dat putere pentru că avem atuul de a avea o sortimentație extinsă pe zona de carne proaspătă. Însă magazinele nu pot fi o piatră de moară”, concluzionează reprezentanta Diana.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content