Adela Militaru, un manager construit ca un puzzle de experiențe

Adela Militaru conduce de aproape doi ani echipa de vânzări și trade marketing a JTI România, intrând în această industrie din dorința de a crește și de a încerca experiențe noi. Deși are aproape 20 de ani de experiență în FMCG, lucrurile au devenit mai clare pentru ea atunci când s-a produs un switch mental între cariera ca o înșiruire de funcții versus cariera ca un cumul de experiențe. Adela Militaru, un manager construit ca un puzzle de experiențe

În septembrie 2022 Adela Militaru făcea un pas important în carieră și dezvoltare, și, după aproape 17 ani în industria de confectionary, schimba registrul, acceptând provocarea de a conduce echipa de vânzări și trade marketing a producătorului de tutun JTI România, formată din peste 500 de oameni. Defalcat, Adela numără 13 ani de experiență în marketing și șapte ani în vânzări și tot atât de multe experiențe acumulate. În paralel, în viața personală este mama a doi copii de patru și opt ani, pe care îi crește împreună cu soțul său, întrucât se susțin unul pe celălalt astfel încât să aibă spațiu și pentru perioadele aglomerate din viața profesională, dar și pentru timp în doi.

Jobul care îi deschide CV-ul este cel de junior brand manager. Înaintea acestuia au existat mai multe experiențe care au ajutat-o foarte mult. Astfel, Adela a trecut treptat prin joburi de promoter, hostess sau concierge. „Am avut chiar și o rețea mare, mi se părea mie atunci, de vânzare de produse cosmetice. Erau aproape 100 de oameni în rețea, în vremea în care nu existau centre de distribuție și duceam eu produsele. Era la momentul respectiv un job foarte aspirațional. Deși au fost doar joburi de studenție, îmi place să mă gândesc la ce am învățat din ele. Mi-am învins timiditatea, am învățat să relaționez și să interacționez cu oameni diferiți”, își amintește Adela.

O lecție importantă care a venit la momentul potrivit a fost să nu coreleze comportamentul negativ, de respingere, al unui individ cu propria persoană. „De foarte multe ori nu este vorba despre tine. Este vorba despre preocupările pe care le are omul respectiv și e bine să nu te lași influențat sau încărcat de energie negativă”, crede Adela.

Aventura sa în FMCG a început într-o organizație în care a avut ocazia să facă marketing din cărțile de teorie, fiind implicată de la faza de strategie de portofoliu până la conceperea strategiei de comunicare. În esență a îmbinat teoria cu practica, o situație ideală pentru orice persoană aflată în faza de învățare.

Prima „școală de marketing” a fost Kandia, acolo unde a fost impresionată de pasiunea cu care angajații lucrau pentru brandurile din portofoliul producătorului de dulciuri. Avea 22 de ani la momentul respectiv, iar „povestea” aceasta a durat cinci ani. A schimbat compania atunci când a simțit că a învățat despre toate brandurile și a avut ocazia să lucreze pentru fiecare în parte. În plus, la momentul respectiv nu exista posibilitatea de a schimba departamentul, de a te dezvolta în lateral.

Astfel, următoarea oprire a fost Wrigley, acolo unde a realizat cât de utilă este o strategie pe termen mai lung. „A fost prima dată când am învățat ce înseamnă o cultură organizațională, ce înseamnă implicare sau ce înseamnă intenționalitatea în a te dezvolta.”

Acest moment a fost completat și de situații care i-au lărgit puțin perspectiva, în sensul în care Adela a fost parte din echipe de marketing regionale, lucru ce i-a permis să înțeleagă specificul pieței, care sunt nevoile țării respective, în funcție de nivelul de dezvoltare al unei categorii specifice. „Să poți să faci acest schimb între pălăria locală și cea regională cred că este o experiență importantă, pe care mulți oameni de business ar trebui să o aibă”, crede Adela.

Și în momentul în care Wrigley și Mars s-au contopit, această cultură a fost dusă la un alt nivel. Dacă mă uit în spate, la experiențele semnificative pe care le-am avut în marketing, un moment definitoriu a fost acela în care am realizat că uneori este foarte greu pentru oamenii din marketing să-și vândă proiectele echipelor de vânzări. Iar asta se întâmplă atunci când nu există colaborare. Mi-am propus, ca obiectiv, ca în momentul în care echipa de marketing lucrează cu echipa de vânzări pentru o lansare nouă, dacă cineva intră în sală, să nu își dea seama cine ce departament reprezintă. Cred că succesul împărtășit devine mai mare decât dacă este personal”, consideră Adela.

Trei lucruri esențiale ca să evoluezi

Mutarea spre vânzări nu a fost întâmplătoare și Adela spune că orice profesionist trebuie să-și asume responsabilitatea pentru trei lucruri. Unul este motivarea. „Dacă stai să aștepți să vină cineva să te facă să te simți motivat la locul de muncă, s-ar putea ca la finalul zilei să fii dezamăgit. Fiecare dintre noi are puterea de a face mici schimbări cu impact pozitiv pentru sine, dar și pentru echipa din care face parte. Nu așteptați să vină cineva, ci fiți proactivi și spuneți care sunt ideile pe care le aveți pentru ca viața voastră la birou să fie mai plăcută”, spune Adela.

Dezvoltarea și cariera sunt alte două lucruri care se regăsesc în bagaj. „Cu toții vrem să fim mai buni, dar cred că necesită intenționalitate și foarte multă reflecție. Așa cum vorbești despre ceea ce faci, așa trebuie să te cunoști: pe tine și cine ești, ce aduci în orice mediu intri, dar și să îți creezi contextul de a te dezvolta. Cred foarte mult în «learning by doing». Și, nu în ultimul rând, tu trebuie să fii cel care își pune întrebări despre încotro te îndrepți în cariera profesională. Este o experiență extraordinară să faci un pas în lateral și să vezi cum te îmbogățește această perspectivă. Aud mulți lideri care spun că promovarea li s-a întâmplat, li s-a propus, a venit într-un context. Și poate că este adevărat pentru ei, dar transmit un mesaj greșit celor pe care îi conduc, și anume să aștepte. Eu îi incurajez să acționeze”, completează managerul.

Cu marketingul „în inimă” și vânzările „în minte”, Adela crede că este o combinatie ideală, întrucât marketingul te proiectează mult în viitor, în timp ce vânzările te aduc în prezent. După două experiențe de succes în vânzări în cadrul Mars, a vrut să iasă din zona de confort și astfel a acceptat provocarea JTI, un salt pe care a considerat că o va îmbogăți emoțional, cognitiv, funcțional. Iar cea mai frumoasă experiență pe care a avut-o până acum a fost să cunoască întreaga echipă de vânzări, să asculte și să înțeleagă modul în care văd ei businessul, oportunitățile, dar și provocările, și să le ofere recunoaștere pentru ce au făcut până în momentul în care ea s-a alăturat companiei. Și a făcut acest lucru printr-un tur prin 35 de orașe din țară, timp de un an, decizie care i-a accelerat foarte mult înțelegerea industriei și integrarea în echipă. „Cred că cel mai provocator a fost să găsesc calea potrivită în a-mi păstra autenticitatea și stilul de leadership, dar în același timp, a mă adapta la cultura organizațională și a mă integra cât mai repede în echipă”, adaugă Adela.

Autenticitate în filosofia de business

Detașându-se de termeni pompoși, Adela și-a construit crezul în business pe niște lucruri de bază. În primul rând, consideră că viziunea și strategia trebuie exprimate cât mai simplu. „Atunci totul e mult mai ușor de înțeles, de internalizat și, în final, ai această satisfacție că în fiecare zi contribui prin ceea ce faci la strategia organizației. E important de asemenea ca oamenii să fie motivați, să știe ce se așteaptă de la ei, să aibă parte de încurajare în dezvoltare”, spune Adela.

Mai crede foarte mult în colaborare, iar dacă echipa lucrează bine, rezultatele sunt fantastice. „Orice minut pierdut în tensiuni interne este o risipă de energie”, consideră managerul.

Pe acest traseu este la fel de important echilibrul viață personală – job. „Mă întorc la prioritizare, la a putea să vorbești deschis despre care îți sunt provocările și la a găsi o modalitate de a putea să le împaci pe amândouă. Nu va trasa nimeni limitele pentru tine, tu alegi când să pui stop, când ceri ajutor dacă nu găsești soluția singur. Nu cred că poți avea o viață împlinită doar muncind. E important să faci alegerile cu care te simți bine”, conchide Adela.

Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Un om curios, Gabriela Ionescu, Marketing Director al Grupului de firme Perla Harghitei și Apemin Tușnad, și-a construit traseul profesional în...
Raluca Răschip, Teamology Institute: Există o nevoie a leadershipului de a-și redefini rolul și de a crește echipe autonome
Raluca Răschip, Teamology Institute: Există o nevoie a leadershipului de a-și redefini rolul și de a crește echipe autonome
După o serie de ani în care ne-am schimbat felul în care muncim și modul în care ne raportăm la viața profesională, liderii se confruntă cu...
282 profil
Irina Pencea, managerul care se bazează pe curaj pentru a explora mereu noi teritorii
Irina Pencea provine dintr-o familie în care părinții au fost pasionați de meseriile lor și au lucrat cât de mult au putut. I-au insuflat acest...
Lecții de leadership de la vocile puternice din industria de retail & FMCG
Lecții de leadership de la vocile puternice din industria de retail & FMCG
Pentru orice oportunitate de leadership există 37 de femei la 100 de bărbați. Mai mult, vor trece 136 de ani până când femeile se vor putea...