FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Adaptabilitatea, cheia succesului pentru distribuitori în 2020

Adaptabilitatea, cheia succesului pentru distribuitori în 2020

analiză distribuție

Anul trecut a fost unul extrem de solicitant pentru distribuitorii de bunuri de larg consum de pe piața locală, în condițiile în care așteptările legate de cerere au fost complet rescrise de pandemia de COVID-19.

Cu toate acestea, după prima etapă a crizei (luna martie), lucrurile s-au așezat, iar lanțul de aprovizionare a reușit să facă față cerințelor impuse de retaileri și consumatori. 

Cifra de afaceri cumulată a celor mai mari cinci distribuitori de pe piața locală a depășit, în 2019, valoarea de 4,65 miliarde de lei, iar reprezentanții companiilor se așteaptă la rezultate similare sau creșteri ușoare pentru anul trecut. De remarcat că la finele lui 2019 doar șapte companii treceau pragul de 500 de milioane de lei în ceea ce privește cifra de afaceri: Aquila și Seca (ambele controlate de grupul Aquila), Interbrands, Luzan Logistic, Macromex, Marathon Distribution Group și Punctual Comimpex.

„Anul acesta a fost unul dintre cei mai atipici pentru segmentul nostru de piață”, spune Cristian Dărmănescu, Director General și Fondator al Alfredo Seafood. „În mod evident, pandemia ne-a afectat modul de a trăi. Perioada dificilă pe care o traversăm are efecte nocive nu doar asupra psihicului nostru, marcat de avalanșa de știri negative și teama de îmbolnăvire, dar și asupra stării noastre generale. Am implementat proceduri speciale de lucru, printre care munca de la distanță, în departamentele care pot funcționa astfel, și am împărțit echipa în două schimburi, astfel încât personalul să lucreze în condiții sigure.”

Cu toate acestea, Directorul General al Alfredo Seafood spune că finalul lui 2020 a adus o creștere a cifrei de afaceri de 5% față de 2019, când compania a generat venituri de 77 de milioane de lei (15,8 milioane de euro). Mai mult, adaugă el, segmentul de distribuție este pe o curbă clară de creștere, iar în 2021 va deveni și mai performant pe fondul maturizării pieței.

Marius Poteraș, Director Național Retail la Marathon Distribution Group spune că pandemia din 2020 a reprezentat o șansă de creștere imensă pentru retail, fie el modern sau tradițional. „Cine a putut să profite de acest context, având o infrastructură logistică și o distribuție numerică capilară, a beneficiat de o creștere a businessului mult peste bugetele prognozate. Nu aș defini neapărat ca reprezentând o problemă, dar cea mai mare provocare a constat în a reconfigura foarte rapid rutele logistice pentru a putea face față nevoilor clienților noștri, dat fiind că a crescut considerabil în aceasta perioadă volumul de marfă livrat dar și frecvența de aprovizionare.”

De altfel, principalii jucători de pe piața de distribuție au fost activi anul trecut, fie prin investiții, fie prin dezvoltarea unor noi canale. Interbrands Marketing & Distribution, companie preluată în 2019 de Grupul Orbico, a semnat un contract prin care a preluat aproximativ 25.000 de metri pătrați în parcul logistic P3 Bucharest A1, demarând de asemenea și implementarea unui amplu proiect de automatizare a logisticii în noul depozit.

Importatorul Nordic Food, un alt jucător important, a intrat în prima parte a anului trecut pe segmentul de retail prin inaugurarea primei sale unități comerciale. Având la bază o investiție de 20.000 de euro, sortimentația cuprinde aproximativ 700 SKU-uri, incluzând atât produse ambientale - conserve de roșii, pește, precum și produse proaspete - brânzeturi sau congelate.

Prăbușirea HoReCa, resimțită de distribuitori

Provocările perioadei de început a crizei au fost date de situațiile de out-of-stock datorate întreruperii lanțului de aprovizionare, blocarea transportului internațional sau închiderea anumitor fabrici pe o scurtă perioadă, explică Elena Marin, Development Director la Parmafood. Deși la nivel general distribuitorul a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri datorată canalului IKA, canalul HoReCa a scăzut cu 70% față de anul precedent.

În privința veniturilor, 2020 s-a închis la nivelul anului 2019. HoReCa reprezenta în 2019 26% din totalul cifrei de afaceri, iar în 2020 a scăzut la 15%, notează Elena Marin. Canalul IKA a crescut în special în prima parte a anului, iar canalul de retail tradițional a înregistrat, la rândul său, o ușoară creștere. „Dincolo de cifra de afaceri, în acest moment pentru noi, ca distribuitor, o problemă majoră o reprezintă finanțarea pe care suntem nevoiți să o facem, venită din soldurile blocate în HoReCa. Faptul că se estimează că 30% dintre operatorii din HoReCa nu vor mai deschide va atrage niște pierderi pentru care trebuie să găsim soluții.”

Marius Poteraș este de părere că retailerii din Modern Trade au profitat de pe urma pandemiei, conștientizând mai rapid decât comerțul tradițional că o zi de suprastocare are un impact mai puțin negativ decât o zi de out-of-stock și au speculat la maxim această oportunitate, iar închiderea canalului HoReCa a maximizat acest lucru. „Pe de altă parte, traficul de clienți din anumite luni au făcut ca Black Friday, Paștele sau Crăciunul să se repete de mai multe ori în 2020 fără un efort suplimentar din partea magazinelor în a impulsiona vânzarea.”

Online-ul și digitalizarea, tot mai importante pe segmentul de distribuție

Interesul consumatorilor e ridicat pe canalele online, ceea ce este firesc în actualul context, deoarece oamenii pot beneficia în siguranță de produsele alimentare pe care și le doresc și economisesc timp, explică Cristian Dărmănescu (Alfredo Seafood). „Una dintre cele mai bune strategii pentru creșterea consumului în următoarele luni este stimularea vânzărilor online, de aceea am lansat și magazinul online, în care am investit circa 10.000 euro, în 2020.”

Dacă până în 2020 digitalizarea în anumite zone de business mai putea să aștepte fără un impact negativ imediat, acum fără un sistem IT funcțional și performant este foarte dificil să continui sau să ai performanțe, este de părere și Marius Poteraș. Un sistem bine integrat care să creeze conexiuni între forța de vânzări și departamentele suport, iar asta să se întâmple în timp real, face deja diferența în piață, explică el.

Provocările anului 2021 în distribuție

Elena Marin (Parmafood) atrage atenția că începutul anului 2021 vine pentru importatori cu noi provocări, în condițiile în care UE a introdus în luna noiembrie 2020 o taxă vamală adițională de 25% pentru o parte din articolele de food. „De asemenea, brandurile pe care le importăm din Marea Britanie vor avea taxe vamale din ianuarie 2021. Pentru prima parte a anului vom continua promovarea principalelor noastre mărci, vom avea campanii TV și campanii online pentru diverse branduri, însă focusul va fi pe promoțiile de preț și promovarea la punctul de vânzare.”

Planurile generale pentru 2021, spune ea, sunt la nivelul anului 2020, dar chiar și așa reprezintă o mare provocare.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content