
Wal-Mart nu renunta la Europa
In presa britanica de specialitate si-au facut aparitia semnale care indica o posibila intoarcere a gigantului american Wal-Mart pe continentul european, iar intrebarea care sta pe buzele tuturor este “Pe ce piata?”. Potrivit unor surse citate de revista britanica The Grocer, Wal-Mart s-ar afla in cautarea unei baze chiar in Marea Britanie, unde opereaza deja reteaua magazinelor Asda si de unde ar putea sa demareze o serie de fuziuni si achizitii pe intregul continent european.

Luand in calcul istoricul si reputatia companiei, aceasta ar putea initia o abatere de la cursul care a consacrat-o, provocandu-l pe retailerul francez Carrefour, sau cel putin o parte din operatiunile acestuia. Hotarat sa-si modernizeze o parte din unitatile pe care le detine in Europa de Vest, Carrefour cauta sa vanda sau sa fuzioneze o parte din proprietatile sale, aici incluzand discounterul Dia, care are operatiuni in Spania, Portugalia si Franta. In trecut, numele Wal-Mart a mai fost asociat cu o licitatie pentru retailerul Carrefour, vizand atat reteaua ca intreg, cat si o parte din diviziile acesteia, cum este cea din China, insa fara finalitate.
Unul din analistii consultati de revista britanica The Grocer sustine ca retailerul francez se afla sub o presiune imensa si are, in portofoliul sau, magazine ce apartin formatelor mari. “De cealalta parte, cand te gandesti la Wal-Mart, iti vin in minte exclusiv magazinele de mari dimensiuni”. Comparand magazinele mari ale celor doi retaileri, analistul este de parere ca formatul de hypermarket promovat de Carrefour nu este unul pe care un retailer american sa se poata plia.
Gigantul Wal-Mart a reusit sa patrunda pe piete din alte colturi ale lumii, cum este China, unde a deschis peste 300 de magazine din 1996 si pana in prezent. De asemenea, retailerul american are in plan intrarea si pe piata sud-africana. Europa pare sa fie, insa, un taram pe care, cu exceptia operatiunilor din Mare Britanie, orice alta incercare de a intra au fost sortite esecului. Diferentele culturale au fost vazute ca principalul motiv pentru esecurile Wal-Mart in Europa. In 1997, cu doi ani inainte de achizitionarea retelei Asda in Marea Britanie, retailerul american cumparase 85 de magazine de la diverse lanturi comerciale germane, pe care a sfarsit prin a le vinde grupului Metro in 2006, inregistrand pierderi considerabile, estimate la un miliard de dolari. In alte doua randuri, Wal-Mart a incercat sa-si extinda operatiunile in Rusia, insa in ambele situatii a renuntat la idee.
In tot acest timp insa, rivali precum britanicul Tesco au reusit sa-si extinda operatiunile si in alte tari, patrunzand in piete precum Polonia, Slovacia, Turcia sau Ungaria, ceea ce le-a conferit un avans considerabil in fata retailerului american.
Un alt analist consultat de revista The Grocer sustine ca ar fi o surpriza majora ca Wal-Mart sa faca vreo achizitie importanta in regiune. Acesta considera ca Europa nu este un loc in care retailerul american sa caute cresterea afacerilor.
Parerile exprimate converg catre ideea ca nu exista nicio sansa ca Wal-Mart sa vizeze piete mature precum Spania sau Franta, dar nici pietele mai mici din Europa Centrala, unde exista inca potential de crestere. Tinta retailerului american este, fara indoiala, una de mari dimensiuni, iar cea mai mare este Rusia, unde a incercat sa intre de doua ori, in 2004 si in 2009, fara a reusi insa.
Un alt analist este de parere ca rivalii Wal-Mart subestimeaza potentialul acestei companii de a avea succes in Europa, bazandu-se pe convingerea ca singurele formate vizate de acesta sunt cele mari. In opinia sa, Wal-Mart s-ar putea uita si la modele complet diferite.
Cea mai mare investitie a retailerului american in Europa, dupa cumpararea retelei Asda, a fost achizitonarea a aproape 150 de magazine Netto in 2011, la un an dupa adoptarea unei strategii similara, prin care a deschis o serie de mici magazine in Statele Unite, Mexic si America Latina.
O alta teorie este cea conform careia misiunea retailerului in Europa se concentreaza, de fapt, tot in Marea Britanie, prin extinderea segmentului online de vanzari a produselor nealimentare.
Articol preluat din revista The Grocer, editia din 28 mai 2011.
Adaugă comentariu nou