FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Viteza de dezvoltare a brandurilor, adrenalina pentru manageri

Viteza de dezvoltare a brandurilor, adrenalina pentru manageri

Contactul cu domeniul marketingului a inceput, pentru Tiberiu Mercurian -directorul de marketing al Bergenbier S.A. - printr-o concediere: in anul 2000, angajat al unei organizatii romano-germane, i-a revenit, printre altele, sarcina de a realiza un plan de marketing. Pentru ca nu avea experienta in domeniu, a fost concediat, iar la scurt timp a aplicat la un program derulat de Henkel pentru formarea juniorilor in cadrul mai multor departamente,  fiind recrutat astfel in cadrul companiei in care a si ramas timp de aproape 10 ani.

Desi a lucrat inca din anul al doilea de facultate, initiativa sa a fost determinata de dorinta de a-si aprofunda cunostintele prin experiente practice, nicidecum de urmarea unui plan pe termen lung. „E o intrebare frecvent intalnita in cadrul agentilor specializati in recrutarea personalului, vizavi de pozitia profesionala in care potentialul angajat se vede in cinci ani. Eu nu am avut o astfel de viziune. Am lucrat in diverse companii unde am fost motivat de specificul activitatilor derulate”, afirma Tiberiu Mercurian.

Primele experiente profesionale ale managerului Bergenbier au fost legate de comert, piata FMCG si cultura germana. Concomitent cu frecventarea cursurilor Facultatii de Economia si Gestiunea Productiei Alimentare din cadrul Academiei de Studii Economice, el a lucrat in cadrul unui proiect initiat de Ministerul Comertului, la Piata de Gros de Legume si Fructe si, ulterior, a fost profesor de economie la Liceul German. Dupa terminarea facultatii, el a lucrat la o companie producatoare de cafea si apoi la Delegatia Economiei Germane.
Contactul cu o cultura multinationala, in anul 2000, a fost pentru Tiberiu Mercurian cat se poate de firesc.

Henkel, companie de origine germana, a adus cu sine in Romania un sistem de lucru disciplinat, „nemtesc”, cu care Tiberiu Mercurian luase deja contact in cadrul activitatilor sale profesionale. „Eu am crescut intr-o cultura germana, drept urmare disciplina si normele pentru mine nu au fost o surpriza. Henkel a ramas de-a lungul timpului o companie foarte disciplinata, motiv pentru care am simtit ca sunt in locul potrivit si am ramas 10 ani acolo”, afirma Mercurian. Dupa doi ani, timp in care a activat in cadrul diviziei operationale locale de detergenti si produse de curatat, a avut oportunitatea de a se alatura departamentului regional strategic, localizat in Viena.

Stagiul a durat un an si jumatate si a presupus specializarea in managementul brandurilor, avand ca reper regiunea Europei Centrale si de Est. Tot la Viena, managerul a gasit o alta oportunitate profesionala, aceea de a lucra in divizia de management austriac cu sectorul retailerilor internationali. Aceasta a doua specializare, dobandita in decursul a sase luni de practica, era cu atat mai importanta cu cat in 2004, in Romania, retelele straine incepusera sa isi extinda suprafetele de vanzare.

Performantele profesionale inregistrate in Austria, alaturi de contextul in care se afla Henkel la momentul respectiv – compania isi separa divizia de bunuri de larg consum in doua segmente, de detergenti si respectiv produse cosmetice – au contribuit la numirea sa, imediat dupa intoarcerea din Austria, in functia de director de marketing al diviziei de detergenti si produse de curatare.

Berea, teren al inovatiilor in marketing

Intrarea in compania Bergenbier S.A., subisidiara locala a companiei StarBev, s-a petrecut din dorinta de a experimenta si alt tip de provocari specifice industriei berii. La un an si jumatate dupa numirea sa in functia de director de marketig al companiei Bergenbier S.A., Mercurian afirma ca industria berii este in mod cert un teren al inovatiilor in domeniul marketingului. „Consider ca berea este una dintre cele mai provocatoare industrii pentru un om de marketing, deoarece ii ofera posibilitatea de a concepe activitati adaptate la nivel local, ale caror rezultate sunt vizibile in timp real. Din punct de vedere al inovatiilor in practicile de marketing, industria este lider, iar acestea sunt doar o parte din motivele pentru care un om de marketing si-ar dori o experienta in sectorul de profil”, motiveaza Mercurian alegerea facuta.

Un element de noutate pe care l-a descoperit odata cu intrarea in Bergenbier a fost viteza de dezvoltare a brandurilor, mai mare in industria berii,  in care este nevoie de o implicare mult mai sustinuta din partea echipei. „Practic, motivele pentru care am facut aceasta alegere au fost elemente noi pentru mine si foarte interesante. Am invatat enorm de mult in acest timp de cand am venit la Bergenbier”, afirma Tiberiu Mercurian. Cu siguranta, o provocare noua, insa de alta natura, a fost declinul pietei, avand in vedere ca Tiberiu Mercurian si-a inceput activitatea la Bergenbier S.A. chiar cu putin timp inainte ca sectorul de profil sa se confrunte cu prima scadere. Criza si contextul turbulent, cu fluctuatii de volume si strategii readaptate de la perioada la alta, au devenit pentru directorul de marketing al Bergenbier S.A. o conjunctura normala.

„Lectia principala pe care am invatat-o cu totii deriva dintr-un citat – „Less is more”. Cu alte cuvinte, am invatat ca trebuie sa faci mai mult cu resurse mai putine, iar acest lucru cred ca este o provocare destul de mare”, afirma Mercurian. n ceea ce priveste dinamica pietei berii, Mercurian nu intrevede o scadere mai mare decat cea din 2010. „Daca in perioada ianuarie-mai, datele furnizate de Berarii Romaniei au indicat o scadere de 1,8%, consider ca bilantul pietei la nivelul anului 2011 nu va fi cu mult mai mare de minus 1,5%”, continua acesta.

Staropramen, oportunitate in atingerea obiectivelor de crestere

Privind la ultimii doi ani din activitatea Bergenbier S.A., compania a ales sa abordeze criza de pe piata de consum printr-o serie de investitii – la inceputul anului 2010 a fost relansata berea Bergenbier, care a beneficiat si de o noua platforma complexa de comunicare, iar la inceputul anului 2011 a fost rebrandingul marcii Noroc. In vara acestui an, compania a lansat doua produse Bergenbier – Bergenbier nefiltrata din grau si Bergenbier Fresh, precum si noul produs premium Straropramen – vedeta din portofoliul international al StarBev.

Cat despre ultimul brand premium lansat, directorul de marketing afirma ca acesta vine sa acopere un segment de clienti mai putin targetat de portofoliul companiei locale - consumatorul cu varsta de peste 30 de ani, cu un nivel al veniturilor mediu si usor peste mediu si cu un stil de viata care nu s-a schimbat radical in urma crizei. „Obiectivul nostru pe termen lung este cresterea afacerilor, iar noi am privit lansarea Staropramen ca pe o oportunitate in a ne atinge acest obiectiv. Este o sansa pe care ne-a oferit-o piata si conjuctura”, afirma Tiberiu Mercurian. Prin actiunile de marketing derulate, compania s-a axat pe un grad mai mare de implicare in viata de zi cu zi a consumatorului. Astfel, brandurile companiei au fost asociate cu derularea unor evenimente – sportive si culturale – care au venit sa intregeasca mesajul brandului si au contribuit la conturarea platformelor de comunicare.

Lucrul cu oamenii, cea mai mare provocare

Pe langa atributiile functionale specifice pozitiei pe care o detine in cadrul departamentului de marketing, exista o parte mai putin formala in activitatea sa, care presupune crearea si mentinerea unui context propice dezvoltarii echipei de lucru. „Cred ca este extrem de important sa faci o echipa sa functioneze. Oamenilor trebuie sa le placa ceea ce fac si sa vina motivati la serviciu, si consider ca rolul unui lider tocmai acesta este – de a asigura un cadru performant echipei de lucru”, este de parere Tiberiu Mercurian.

Relatiile pe care le-a dezvoltat cu membrii echipei de marketing reprezinta o imagine a modului in care la randul sau, a fost tratat de superiorii sai, dupa cum afirma el. Directorul de marketing al companiei Bergenbier S.A. crede ca sefii au tendinta sa se reproduca prin subalternii lor si in general sa promoveze un stil de conducere similar acestora. Pe langa deschiderea fata de nevoile individuale ale subalternilor, un rol important revine pregatirii profesionale, asigurate prin participarea la scoli de specialitate si traininguri. „Nu cred ca o companie poate fi buna fara oameni buni. La sfarsitul zilei, in afara de branduri, acestia sunt singurele asset-uri valoroase pe care le are o firma”, afirma Mercurian.

In activitatea cotidiana, il inspira succesul, pe care il leaga nu doar de activitatile derulate cat si de evolutia oamenilor. Mai mult, afirma ca singura promisiune pe care o face negresit oamenilor cu care lucreaza este aceea de a-i ajuta sa fie mai buni in activitatea pe care o fac. Pe langa timpul petrecut cu familia, pasiunea pentru cultura si sport il echilibreaza in activitatea profesionala.

Directorul de marketing al Bergenbier S.A. se relaxeaza mergand la expozitii de pictura si obisnuieste sa colectioneze lucrari de arta. Sportul este un ritual zilnic si se intampla frecvent sa joace un meci de tenis inainte sa-si inceapa activitatea la birou. Mersul cu motocicleta este o alta pasiune pe care o practica de opt ani, iar, de regula, in intervalul mai-octombrie profita de orice deplasare in tara pentru a face o cursa cu motocicleta.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content