FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Vin sarbatorile. Cui ii mai pasa?

Vin sarbatorile. Cui ii mai pasa?

Altadata, finalul de an era cea mai efer­vescenta si mai profitabila perioada in retail: vanzarile explodau, marke­tingul aplica cele mai inspirate si inedite strategii si activitati, consu­matorii scriau cu pasiune liste de cumparaturi pe care le depaseau voluptos, cedand in cele din urma tentatiilor irezis­tibile din magazin. Acum e criza. Se apropie sarbatorile, anul se incheie, dar cui ii pasa?

Roxana Chis - Specialist

   Comunicare In-Store

E totusi, o intrebare prea cinica pentru a ramane fara raspuns. Le pasa profesionistilor, celor care au tinut intotdeauna cont si de punctele lor slabe, celor care au stiut ca nu e obligatoriu sa ai bugete de marketing si publicitate uriase pentru a reusi sa te faci vizibil si sa iti promovezi produsele. Le pasa acelora care se simt la ei acasa in lumea vanzarilor si carora le pasa cu adevarat de clienti.

E vremea simplitatii...

...in sensul complicat al cuvantului. Fiindca nu inseamna ca e neaparat usor sa gasesti solutii simple. Tocmai pentru ca ele sunt atat de la indemana incat fie par derizorii, fie par nerealiste sau, pur si simplu, fiindca nu iti vine sa privesti atat de aproape in jurul tau. Si totusi, acum cand posibilitatile se restrang, cand imediatul devine singura perspectiva cat de cat stabila, lucrurile simple sunt cele care pot reprezenta elementele de comunicare pe care te poti baza. Se aude mult prea des in jurul nostru cuvantul criza, bugetele de comunicare si publicitate sunt deja de multa vreme limitate sau retrase complet.

La comunicare, insa, nu se poate renunta. Ca atare, variantele sunt putine si clare: inchizi sau mergi mai departe. Pentru cei care isi mai gasesc ratiuni si resurse proprii de a continua, pentru aceia care stiu ca, daca au facut fata cand era mai usor, se impune din mers obligatia de a rezista si acum cand lucrurile s-au complicat, lansam spre analiza o tema clasica, de altfel: omul sfinteste locul.

Cei care au acumulat ani de eforturi dupa ce au pornit la drum cu intentii bune, cu entuziasm si cu dorinta de a realiza cu adevarat ceva, nu vor abandona usor, indiferent cat de anevoios devine drumul. Cine a pornit un business cu pretul multor nopti albe, cu zile super-lungi, cu eforturi inzecite in plan fizic, emotional si intelectual, fara a se multumi sa plece si sa vina zilnic de la un job unde treaba mergea oricum, ci asumandu-ti responsabilitatea de a pune si altora o paine pe masa, vor gasi si la acest sfarsit de an resurse pentru a-ti „imbraca” oferta in haine de sarbatoare. Desigur, cu decenta si masura care se potrivesc unei perioade dificile, pe care o traversam cu to?tii.

De sarbatori, cu buget redus

Cum decoram magazinul pentru sarbatori, cu buget redus? Veti constata cu uimire, creativitatea este singura consolare si salvare in conditii de stress financiar. Iata cateva idei, pornind de la care puteti incerca sa creati atmosfera de sarbatoare in magazin.

  • Folositi decoruri simple, naturale 100%

Decorati vitrina magazinului cu portocale si/sau mere. Si asa le aveti in magazin spre vanzare! In functie de spatiul disponibil si de aspectul general al magazinului le puteti combina cu alte elemente de decor sau le puteti imbraca in hartie divers colorata, stranse cu fundite ca pe niste globuri. Puteti face chiar ghirlande de Craciun din coronite de brad pe care puteti monta fructe. Cateva fire de beteala, cateva crengute de brad si atmosfera e gata! In plus, va fi originala si inedita, prin comparatie cu decoratiunile tipice. Puteti chiar avea surpriza sa fiti intrebati cat costa de catre clienti care vor dori sa le cumpere.

  • Concurs de felicitari desenate

Va puteti gandi sa lansati un concurs de felicitari desenate de copii: postati afise prin care sa ii invitati pe copiii care va trec pragul magazinului sa realizeze felicitari de iarna si de Craciun, pe care le veti expune de sarbatori intr-o mica expozitie cu premii de la Mos Craciun. Chiar vitrina magazinului poate servi pentru un astfel de „spectacol al imaginatiei”, daca nu puteti dedica un spatiu in interiorul magazinului. Premiile le puteti stabili in functie de posibilitatile de care dispuneti, iar apropierea Craciunului e un mare avantaj in acest sens. El va alimenta prin spiritul sau magic fantezia copiilor si dorinta lor de a participa intr-o astfel de competitie.

  • Bucurii pentru cei defavorizati

Incercati sa asociati decorarea de sarbatori a magazinului cu o campanie de responsabilitate sociala: transferati spre un camin de copii fabricarea ghirlandelor si a decoratiunilor si rasplatiti-le efortul printr-o serbare de Craciun. Un brad impodobit si cateva daruri de Craciun vor aduce multa bucurie in sufletul lor, iar pentru dumneavoastra nu se poate pune problema ca o astfel de actiune se traduce in costuri majore. Prin decoratiunile realizate de copii puteti sensibiliza opinia publica in asa fel incat sa ii implicati si pe clientii magazinului in aceasta campanie caritabila. La capatul ei, multumirea va fi deplina.

  • Detaliile fac diferenta

Etichetele de raft trebuie sa prinda viata: modificati-le forma cu ceva adaptat la sezon sau imprimati pe ele motive grafice si urari specifice sarbatorilor. Apelati la „decoratiuni” olfactive: faceti sampling cu produse calde, aromate: cafea, vin fiert, ciocolata calda, popcorn sau cu produse care trebuie sa fie prezente pe masa de Craciun: cozonac, dulciuri, branzeturi, mezeluri, vinuri.

Decoratiunile apetisante sunt arme de vanzare care nu implica mari costuri, dar care au efect imediat si puternic: organizati in magazin un colt cu recomandari tip „reteta zilei”, care sa dea idei si, totodata, sa stimuleze pe loc decizia de achizitie: perioada premergatoare sarbatorilor este si una de post, asa ca va fi cu atat mai binevenita orice sugestie pe teme de gatit: astfel, afisati o reteta de post si una obisnuita si alaturati-le produsele si ingredientele de care este nevoie pentru a fi pregatite. In functie de spatiu si de posibilitati puteti organiza chiar si mici sesiuni de gatit, cu degustare.

Rezervati un loc special pentru raftul cu premii de sarbatori: organizati un colt special cu cadouri graduale, la care consumatorii sa aspire pe parcursul vizitelor repetate in magazin si pe care sa le acceseze fie prin colectarea de puncte de cumparaturi, fie prin tragere la sorti, fie pe baza unor cupoane de reducere.

  • „Decoratiuni“ umane

Nu lasati totul in seama materialelor de decor, ci incercati sa desfasurati actiuni si cu „decoratiuni” umane: angajati pentru finalul de an tineri promoteri pe care sa ii imbracati in costume de sezon: spiridusi, ingerasi, reni. Cu recuzita simpla si cu elemente de efect (caciuli de Mos Craciun, clopotei, aripi de inger, coarne de ren – toate se gasesc in magazinele de decoratiuni) puteti crea mici evenimente cu impact maxim, in magazinul dumneavoastra.

Fie ca doar ii saluta pe clienti sau le recomanda produse si promotii, fie ca le ofera mici atentii (bomboane, globuri, clopotei, portocale, mere, cupoane razuibile cu premii instant) acesti mesageri simpatici vor reusi sa inveseleasca atmosfera din magazin si sa aduca aerul de sarbatoare cuvenit. Apeland la promoteri aveti avantajul ca mobilitatea lor poate fi folosita si in afara magazinului. Ei pot sa va duca mesajele pe o distanta oarecare fata de magazin, in asa fel incat sa ii convinga pe clienti sa va faca o vizita, desi nu intentionau.

„Decoratiunile” audio fac si ele parte din peisajul magazinului la final de an - colindele si cantecele de Craciun sunt un fundal sonor binevenit; in surdina, fara sa agreseze, ele pot fi un insotitor placut pentru clienti pe parcursul cumparaturilor, iar CD-urile cu colinde pot fi oferite cu reduceri de pret sau chiar ca bonus la cumparaturi.

Daca tot nu mai sunteti asaltati de materiale promotionale, ca in anii trecuti, veti gasi cu siguranta loc pentru un bradut de mici dimensiuni, preferabil intr-un vas cu pamant, pentru a-l putea reda naturii dupa sarbatori. Decorat cu menajament, cu ornamente usoare si cu cateva luminite, el poate purta sub ramurile lui sugestii de cadouri pe care clientii le pot cumpara chiar din magazinul dumneavoastra. Coltul in care asezati bradul trebuie sa fie discret si sa aminteasca de atmosfera de familie, a casei.

Decoratiunile cele mai atragatoare pentru sarbatori sunt, intotdeauna, luminile. Folositi-le pentru a incalzi atmosfera magazinului si pentru a aduce spiritul sarbatorilor pe rafturi. De la vitrina, pana la rafturi puteti umple cu lumina totul. Exista instalatii care nu au nevoie de curent electric, functioneaza cu baterii, si care va permit sa imbracati rafturile cu lumina sau sa va jucati cu diferite forme luminate. Consumurile sunt mici, impresia e mare. Tot ce trebuie sa faceti este sa mentineti o coerenta cromatica si grafica, in asa fel incat atmosfera sa nu devina pestrita si obositoare.

Faceti totul din inima

Straduiti-va sa decorati magazinul din toata inima, ca acasa. Mai importante ca decoratiunile trebuie sa fie, insa, ofertele si serviciile. Oamenii trebuie sa afle ca va pasa ca sarbatorile lor sunt cumva umbrite de grijile materiale si sa inteleaga ca, desi nu e usor pentru nimeni, reusesc sa gaseasca in magazinul dumneavoastra tot ce le trebuie pentru o atmosfera normala si frumoasa de sarbatori. Mizati pe efectul bucuriilor simple si nu veti gresi.

Intampinati-i ca niste gazde bune si isi vor da seama ca sunteti intr-o relatie in care contati si unii si ceilalti. Mai mult ca in ultimii ani, oamenii vor intelege ceva mai mult dintr-un sampling pentru cafea insotit de unul pentru biscuiti cu unt decat o faceau pana acum. Vor vedea in aceasta activitate de marketing ceva mai mult decat o simpla promovare de produse. Vor intelege ca, desi acum e un efort din partea dumneavoastra si a producatorilor, v-ati mai gasit resurse sa ii abordati altfel decat asezandu-le produsele in raft.

Intre timp, cutremurul crizei a mai reasezat sistemul de valori, i-a facut pe oameni sa reflecteze la ceea ce au si la ceea ce li se cuvine, i-a facut mai receptivi la subiecte si actiuni care devenisera cumva lipsite de importanta. Clientii dumneavoastra vor intelege ca va pasa de atmosfera sarbatorilor lor si vor aprecia fiecare gest, oricat de mic, prin care veti incerca sa le demonstrati acest lucru.

Grija si respectul fata de clienti nu au voie sa intre niciodata in criza. Daca, din nefericire, acest lucru se va intampla, pe usa magazinului va scrie INCHIS.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content