FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Un nou inceput. Viziunea IGD asupra industriei de FMCG post-recesiune - Partea a II-a

Un nou inceput. Viziunea IGD asupra industriei de FMCG post-recesiune - Partea a II-a

Prima parte a raportului IGD “After the storm” vorbea despre ultimul an catalogandu-l drept una dintre cele mai traumatice perioade din istoria contemporana. Viteza de raspandire a crizei si severitatea recesiunii a luat pe toata lumea prin surprindere. Din acelasi studiu aflam ca numai 14% dintre producatorii internationali de alimente aveau pregatite masuri de contracarare a unei asemenea situatii.  De asemenea, IGD o identificat si o serie de trenduri care pot fi transformate in oportunitati de crestere menite sa ajute jucatorii din industrie, retaileri si producatori deopotriva, sa depaseasca mai usor perioada de recesiune.

In partea a II-a a acestui raport, IGD vorbeste despre noile modele de comportament de consum care au aparut si de schimbarile tactice ale marilor retaileri. In intreaga lume, retailerii si producatorii au actionat decisiv, raspunzand cu noi game de produse, rationalizand sortimentatia si intensificand actiunile promotionale. In urma discutiilor pe care expertii IGD le-au purtat cu manageri de top din industrie se remarca o viziune unitara si anume aceea ca schimbarile la care asistam astazi nu fac decat sa creeze baza unui mod cu totul diferit de a face business in viitor, al unui mediu economic nou. Deci, inevitabil, se contureaza un nou inceput, iar provocarea cea mai mare este sa faci parte din el.  

Pregateste-te de competitie. Nu numai ca tacticile retailerilor au suferit modificari in lumina recesiuni, ci si modelele de business. Multi retaileri au fost fortati sa faca schimbari profunde la nivel de strategie, o revizie majora la nivel de costuri, astfel incat, scapati de balast, sa fie mai competitivi. Adaugam la aceasta certitudine si informatia conform careia consumatorii au declarat, in numeroase studii, ca modificarea comportamentului lor de cumparare nu este unul circumstantial, ci atitudinea prevazatoare va continua indiferent de recuperarea economica.  In plus, sortimentatia noilor concepte de magazine dezvoltate de retaileri vor trebui constant raportate la nevoile si cerintele consumatorilor, creand astfel o provocare duala pentru producatori, care vor fi nevoiti sa creeze produse cu valoare adaugata care sa corespunda atat standardelor cumparatorilor, cat si ale retailerilor.

Un viitor sustenabil.
Insa in viitorul despre care vorbim, eficienta nu va mai fi un criteriu unic si suficient pentru succes. Ea trebuie sa fie insotita de un angajament real pentru sustenabilitatea industriei si resurselor, cu atat mai mult pentru cele din urma, in contextul in care este cunoscut caracterul finit al acestora. Sunt companii care s-au conformat deja noilor standarde de mediu si investesc in inovatie pentru identificarea unor alternative. Lansarea Indexului de Sustenabilitate a Produselor de catre Walmart, aplicat la nivelul intregii baze de furnizori, este doar un exemplu de initiativa „verde” aparut sporadic in Europa. Insa este nevoie de mai mult decat atat. Timpurile de abundenta sunt demult apuse, iar sustenabilitatea se intrevede a fi problematica pe termen lung atat pentru industria bunurilor de larg consum si nu numai.

Profilul castigatorilor. Globalizarea retailului este intr-un stadiu superior acum. Zilele anilor 1980 - 1990, cand retailerii faceau pionerat in ceea ce priveste expansiunea au fost inlocuite cu o abordare mult mai targetata, mai pragmatica, in care companiile sunt analizate dupa capacitatea de a transforma investitiile in profit. Tocmai de aceea retailerii se asteapta ca producatorii sa ii sustina in toate aspectele, iar producatorii, pe de alta parte, vor fi nevoiti sa decida caror conturi de retail sa le dea prioritate si cum pot sa maximizeze oportunitatile care le stau in fata.

Reforma pentru suscces. O noua „specie” de consumatori se formeaza sub presiunea recesiunii, pe masura ce comportamentul initial alterat devine norma iar noi loialitati se formeaza. Prin urmare, cumparatorii vor cauta produse cu valoare adaugata, solicitare la care, atat formatele de magazine cat si oferta de produse, vor trebui sa raspunda. Discounterii si marcile private sunt vazuti deja ca marii castigatori ai acestei perioade si mizeaza si pe o crestere viitoare, prin urmare retailerii si producatorii trebuie sa se reformeze rapid. Nu va fi un proces usor si va necesita multa tenacitate.  

Ce se intampla in magazine in 2010. O trecere in revista a actiunilor marilor jucatori.

Walmart

  • Ne asteptam ca Walmart sa isi consolideze si mai mult pozitia in pietele in care este deja prezent mai degraba, desi intrarea in Rusia este iminenta.
  • Eforturile de a improspata imaginea brandului Walmart in pietele internationale cheie vor continua, concomitent cu o revizuire a gamei de produse marca privata
  • Formatele pilot de magazine mai mici vor deveni in scurta vreme o platforma de crestere atractiva atat pentru retailer, cat si pentru baza de furnizori
  • Pe de alta parte, nou lansatul Index privind Sustenabilitatea Produselor va reprezenta un punct de cotitura in colaborararea cu furnizorii.


Carrefour

  • Programul de transformare al Carrefour va trece la un alt nivel, pe masura ce retailerul se „dezbraca” de costurile operationale aditionale nedorite si va cauta o si mai mare eficientizare a portofoliului de produse
  • Un model operationat restructurat va fi lansat si in cele patru piete critice pentru Carrefour – Franta, Belgia, Italia si Spania.
  • Retailerul isi va intensifica prezenta internationala si mai mult, adaugand in portofoliul de tari India si posibil cateva tari din Orientul Mijlociu.
  • Nu in ultimul rand, vom asista la o intensificare a actiunilor de marketing si a comunicarii prin pret.

Tesco

  • O paleta mai larga de produse si servicii, combinate cu expansiunea, ii vor da posibilitatea lui Tesco sa maximizeze sinergia dintre diviziile sale.
  • Internationalizarea va fi varful de lance al strategiei de crestere a companiei. De asemenea, va fi interesant de urmarit dezvoltarea formatelor mici, intrarea in India si cresterea din pietele emergente.
  • Climatul economic mai favorabil din Statele Unite va ajuta la reluarea expansiunii conceptului Fresh&Easy, chiar daca scena formatelor mici de retail va fi in general mult mai competitiva.
  • Mai mult decat atat, initiativele de eficientizare a costurilor, in mod special de-a lungului lantului de aprovizionare, vor ajuta modelul propus de Tesco sa se diferentieze.

Metro

  • Rezultatele implementarii programului „Shape 2012” se vor vedea si mai mult, materializandu-se in costuri mai reduse si intr-o abordare locala a ofertei de produse, pe masura ce Metro va descentraliza si mai mult departamentul de achizitii.
  • Ne asteptam de asemenea la revenirea performantelor diviziei de cash&carry in 2010 si pe mai departe, ca urmare a unei intelegeri mai mari a nevoilor pe care le au clientii Metro. Vor contribui decisiv la aceasta revenire si formatele de magazin nou remodelate si o oferta mult mai targetata
  • Se va urmari in continuare identificarea unor noi piete de extindere pentru Media Markt & Saturn, in timp ce Real si Metro Cash&Carry se vor focusa pe consolidarea prezentei in pietele deja aflate in portofoliu.
  • Sustenabilitatea devine un nou pilon strategic pentru Metro odata cu infiintarea unui consiliu dedicat, care are ca principal obiectiv reducerea emisiilor de carbon cu 15% pana in 2015.
  • Nu in ultimul rand, implementarea sistemului RFID de-a lungul operatiunilor logistice desfasurate in Asia, ii da posibilitatea lui Metro sa isi reafirme pozitia de lider in tehnologie.

Pentru a afla mai multe informatii despre viziunea IGD cu privire la 2010, consultati sectiunea „Exclusiv online” a revistei Magazinul Progresiv, pentru partea a III-a din acest material.

Apasa aici, pentru a accesa si prima parte a raportului IGD.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content